Met bolletjes of kerstbomen, blinkend of gebleekt, het vliegt dezer dagen over de toonbank : geschenkpapier. Bij Rotolux in Kortrijk rolt het van de band.
...

Met bolletjes of kerstbomen, blinkend of gebleekt, het vliegt dezer dagen over de toonbank : geschenkpapier. Bij Rotolux in Kortrijk rolt het van de band.Kan u met het geschenkje niks aanvangen, dan biedt het papiertje errond misschien nog enige troost. Als u er ten minste in slaagt om het heelhuids van het plakband te verlossen. Fabrikanten van geschenkpapier hebben ook zo hun kopbrekens : zij moeten telkenjare investeren in nieuwe ontwerpen, nieuwe drukcilinders enzovoort en daarbij gissen welke kleuren en motiefjes u dit jaar leuk zult vinden.België is nog welgeteld twee producenten van geschenkpapier rijk : het Waalse Pacarbel en het Kortrijkse Rotolux. Een derde, Lannoo Graphics uit Tielt, durft ook wel een velletje geschenkpapier maken, maar dan slechts in de marge van ander grafisch werk. Rotolux groeide 10 jaar geleden uit de groothandel in allerhande verpakkingen van de broers Dirk en Luc Claerhout. Dirk doet het verhaal : "Gezien er nauwelijks Belgische fabrikanten waren, leek het ons een interessante niche om in te stappen. Elke winkel gebruikt geschenkpapier. Het eerste jaar zijn we begonnen met 3,3 miljoen omzet. Voor dit jaar mikken we op de kaap van 50 miljoen, wat overeenkomt met een productie van 450 ton, goed voor een marktaandeel in België van 15 à 20 %." Vorig jaar nam Rotolux nog de geschenkpapierafdeling (met een productiecapaciteit van 150 ton) van het ter ziele gegane Brusselse papierverwerkend bedrijf Hoolans over. KAPITAALINTENSIEF.Niemand volgt tot nog toe in de voetsporen van Rotolux. Luc Claerhout heeft een verklaring : "De business is zeer kapitaalintensief. De nieuwwaarde van ons machinepark bedraagt 150 miljoen frank. Ook de modegevoeligheid schrikt nieuwkomers af. Zeker voor wie zoals wij de rotatietechniek hanteert." Die techniek bestaat erin om een rol papier langs verschillende cilinders te laten roteren. Elke cilinder brengt 1 kleur aan op het papier. Rotolux gebruikt tot 6 kleuren per ontwerp. Elk nieuw ontwerp vraagt telkens nieuwe cilinders, die al gauw 50.000 frank per stuk kosten. Dirk Claerhout : "Jaarlijks maken we een vijftig à zestig ontwerpen. Een zeskleurenontwerp kost 300.000 frank. Die techniek is dan ook pas rendabel als je op voldoende grote schaal kan produceren. Gemiddeld maken we 1 ton van eenzelfde motief. Om dat kwijt te raken, moet je het hele jaar door kunnen leveren. Met onze klanten uitsluitend groothandelaars werken we dan ook met jaarcontracten."Periodegebonden geschenkpapier is dan ook niet rendabel. Of je moet zoals Lannoo Graphics gebruik maken van de offset-techniek waarbij afzonderlijke vellen papier worden bedrukt : dat valt bij beperkte oplages minder duur uit dan de rotatiepers maar bij grotere oplages da weer duurder. Toch liet ook Rotolux zich verleiden om een zeskleurig kerstpapier op de markt te brengen. Dirk Claerhout : "Af en toe moet je investeren. En kerstpapier, dat moet je gewoon hebben. In Nederland is de markt iets eenvoudiger : de geschenkentijd is er veel sterker geconcentreerd rond de sinterklaasperiode. Sintpapier is in Nederland een traditie. In België is het het hele jaar door Sinterklaas. Dat zet de winkels ertoe aan om altijd een mooie rol geschenkpapier in huis te hebben. Tien jaar geleden bleef dat beperkt tot de 'cadeauperiode'. Handelaars beseffen nu dat een leuke verpakking een kwaliteitsetiket van de winkel is." GLAZEN BOL.Rotolux mikt dan ook op het kwalitatievere papier en werkt iets duurder dan de buitenlandse concurrenten. Geen probleem weet Luc Claerhout : "We compenseren dat door service. Als een keten extra papier nodig heeft, kunnen we dat meteen leveren. Gelukkig is ook het productieproces weinig arbeidsintensief." Dirk gaat verder : "Ook het ontwerp van het papier is heel belangrijk. Dat kopen we steevast aan bij professionele grafici. Dat is een must om iets nieuws en moois te kunnen aanbieden. Een leuk motiefje verdringt het prijselement meer naar de achtergrond. Maar een wetenschappelijke techniek om te achterhalen wat de mensen mooi zullen vinden, bestaat niet. Het is daarom belangrijk om de vinger aan de pols van de modetrends te houden en de voeling met de klanten te bewaren."Luc Claerhout kijkt in de glazen bol : "Het milieuvriendelijke want ongebleekte kraftpapier raakt stilaan uit de gratie. De trend naar het luxueuzere glanzende papier is ingezet. Alleen durven de mensen niet goed overschakelen. Een tussenoplossing is nu gerecycleerd papier met een koordje in plaats van een lintje errond."DESIGNCENTRUM KORTRIJK.Ruim 50 % van het papier van Rotolux is voor de export bestemd. Vooral Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk vormen de afzetmarkt. De broers hebben nu hun oog laten vallen op de Duitse markt. Dirk Claerhout : "Duitsers zijn verzot op geschenkpapier. We mikken op 1 % van die markt, wat al goed is voor 35 miljoen extra omzet." Maar de Kortrijkse vestigingsplaats raakt voor nog meer productie stilaan te klein. Uitbreiden ter plaatse kan niet want Rotolux zit gevangen in een woonzone. Het bedrijf koestert dan ook al een tijdje verhuisplannen, zegt Luc Claerhout : "De keuze van een nieuwe locatie hangt samen met het bedrijfsklimaat. Frankrijk is een optie, hoewel men daar niet eeuwig zo gul zal blijven voor investeerders. Bovendien is het Kortrijkse nog altijd toonaangvend in het mode- en designgebeuren. En dat is niet onbelangrijk voor onze business."KDA DIRK EN LUC CLAERHOUT (ROTOLUX) In België is het heel het jaar door pakjesperiode. Goed voor onze business.