Het Belgische marketingwereldje is klein. Op 7 oktober 2005 kende juryvoorzitter Frank Meysman (ex-Sara Lee/Douwe Egberts) de titel van Master Marketeer toe aan Jan Vandenwyngaerden. Met Baudouin Meunier (De Post), Rob Kuijpers (SN Brussels Airlines), Josephine Overeem (CV News) en Guillaume Van der Stighelen (Duval Guillaume) verkeerde de topman van Wolters Kluwer België toen in fraai gezelschap. Nauwelijks drie maanden later loodst, op aanbeveling van Jan Toye, dezelfde Frank Meysman - intussen benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur van Palm Breweries - Jan Vandenwyngaerden nu binnen als CEO en bestuurder. Jan Toye blijft gedelegeerd bestuurder en 'familiebrouwer'.
...

Het Belgische marketingwereldje is klein. Op 7 oktober 2005 kende juryvoorzitter Frank Meysman (ex-Sara Lee/Douwe Egberts) de titel van Master Marketeer toe aan Jan Vandenwyngaerden. Met Baudouin Meunier (De Post), Rob Kuijpers (SN Brussels Airlines), Josephine Overeem (CV News) en Guillaume Van der Stighelen (Duval Guillaume) verkeerde de topman van Wolters Kluwer België toen in fraai gezelschap. Nauwelijks drie maanden later loodst, op aanbeveling van Jan Toye, dezelfde Frank Meysman - intussen benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur van Palm Breweries - Jan Vandenwyngaerden nu binnen als CEO en bestuurder. Jan Toye blijft gedelegeerd bestuurder en 'familiebrouwer'. Dat Jan Vandenwyngaerden niet echt vertrouwd is met de wereld van mout en hop, vormde geen beletsel voor zijn overstap, want die kennis heeft men al jaren in huis bij Palm Breweries. Wat nog ontbrak, was de marketingervaring en op dat vlak kon de Diestenaar wel heel wat adelbrieven voorleggen. Zo werkte Jan Vandenwyngaerden in het begin van zijn carrière bijna 15 jaar lang als marketeer bij Unilever, nog altijd de universiteit van de fast moving consumer goods. Op het moment dat hij het merk Solo onder zijn hoede had, lanceerde hij het culinaire tijdschrift Kreatieve Keuken. Dat Vandenwyngaerden wat later zijn heil zocht in de media- en reclamewereld, kwam dus niet als een volslagen verrassing. In 1994 werd hij directeur-generaal van Medialogue, de reclameregie van Mediaxis (onder andere Humo en Flair, nu Sanoma Magazines). Twee jaar later werd hij CEO van Mediaxis. Daarna ging het snel. Op korte tijd leidde hij achtereenvolgens Promedia (de uitgever van de Gouden Gids), Wolters Kluwer België en binnenkort Palm Breweries. Marc Michils, CEO van Saatchi & Saatchi Quattro en drijvende kracht achter Stichting Marketing, is vol lof over Vandenwyngaerden. "Het is een man met uitstraling tot ver buiten het eigen vakgebied. Hij ziet er misschien een beetje stuurs uit, toch is hij een minzame man, een sympathieke professional zonder capsones."Opvallend in de carrière van Jan Vandenwyngaerden is dat hij moeiteloos de stap zette van marketingman naar een algemene managementfunctie. Onder andere Fred Chaffart, Jos Clijsters, Johnny Thijs en Dirk Jacxsens deden hem dat voor. "Je groeit daar in, want of je nu bezig bent met een merk dan wel met een organisatie, in wezen is het onderscheid niet zo groot," reageert Vandenwyngaerden bescheiden. "Het belangrijkste verschil is misschien dat een CEO meer hiërarchische impact heeft op alle afdelingen."De voorbije jaren heeft Palm Breweries heel wat van zijn pluimen gelaten. Vanuit zijn aanpalende villa ziet peetvader Alfred Van Roy elke morgen steeds minder vrachtwagens uitrukken. De oorzaken van de crisis zijn gekend bij alle middelgrote brouwers van het land: de malaise in de horeca, de prijzenslag in de distributiesector en vooral het dalende bierverbruik in België. Omdat de brouwerij te veel op één paard wedde, kwam de klap dubbel hard aan. De sterke opkomst van speciaalbieren als Leffe, Grimbergen en Westmalle verdrukten de Spéciale Palm tot een alternatief voor de pilsbieren. Dat Spéciale Palm het product is van passionele brouwers - die boodschap sloeg bij het grote publiek niet meer aan. Ook de diversificatie kwam te laat. In 1998 nam Palm Breweries brouwerij Rodenbach over. Een jaar later openden de Brabanders een gloednieuwe brouwerij in Polen. In 2001 verwierf Palm de Brugse brouwerij De Gouden Boom. Palm Breweries werkt ook samen met Duvel-Moortgat (witbier Steendonk) en met geuzebrouwer Frank Boon. In Steenhuffel bleef men echter niet bij de pakken zitten. Er volgde een grootschalige strategische analyse waaraan ook de voormalige CEO, Ludo Vermeir, openhartig meewerkte. "Al snel werd duidelijk dat Ludo Vermeir niet meteen de geschikte man was om de nieuwe strategie uit te voeren," windt Jan Toye er geen doekjes om. "Maar ik ben heel gelukkig geweest met hem. Voor de interne organisatie heeft hij schitterend werk geleverd."Welke richting Palm Breweries voortaan zal uitgaan, werd vorig jaar al duidelijk toen de raad van bestuur werd vernieuwd. Frank Meysman is de belichaming van de marktgerichte aanpak, Jan Lambrecht (gewezen exportmanager bij InBev en Anheuser-Busch) staat symbool voor de exportmarkten, waar de brouwerij nog een immens potentieel heeft. Het vernieuwde organogram is getekend en het strategische denkwerk is gedaan. "Het schip staat klaar om de haven uit te varen, zij het met een gewijzigde koers," filosofeert Jan Vandenwyngaerden. Al beseft hij meer dan wie ook dat een verandering niet stopt met een reorganisatie. Voor hem persoonlijk zal er niet zoveel veranderen. Hij heeft al gemerkt dat er heel wat mooie fietsroutes in de buurt van Steenhuffel liggen. Maar hij is vooral een familieman - getrouwd, drie kinderen - die ervan houdt om regelmatig eens in de kookpotten te roeren. Kalfsfricassee was zijn laatste culinaire bereiding, maar het valt te verwachten dat er de komende weken heel wat biergerechten op het menu zullen staan. De nieuwe CEO van Palm Breweries. Kreeg in 2005 de titel Master Marketeer. Groeide van marketingman tot general manager. Dirk Van Thuyne