Een deal van 250 miljoen dollar

Sony Music, de platenmaatschappij van Michael Jackson, sloot een lucratieve deal met The Estate of Michael Jackson, dat de nalatenschap van de zanger beheert. In ruil voor 250 miljoen dollar mag Sony Music de komende zeven jaar tien Jackson-cd's uitbrengen. De verkoop van muziek en licenties van Elvis Presley brengen nog altijd ruim 55 miljoen dollar per jaar op, dus het belang van deze deal voor Sony Music kan niet worden onderschat. De eerste postume cd Michael verschijnt op 14 december. ...

Sony Music, de platenmaatschappij van Michael Jackson, sloot een lucratieve deal met The Estate of Michael Jackson, dat de nalatenschap van de zanger beheert. In ruil voor 250 miljoen dollar mag Sony Music de komende zeven jaar tien Jackson-cd's uitbrengen. De verkoop van muziek en licenties van Elvis Presley brengen nog altijd ruim 55 miljoen dollar per jaar op, dus het belang van deze deal voor Sony Music kan niet worden onderschat. De eerste postume cd Michael verschijnt op 14 december. Na de dood van de popster bracht Universal Music (dat de rechten op The Jackson Five bezit) tientallen nieuwe cd's uit, zowel heruitgaven als compilaties. Met overdonderend succes: "Meteen na het overlijden van Michael Jackson verkochten we in België bijna twintig keer meer platen dan daarvoor", zegt Arnaud Rey van Universal Music. Hij heeft het over 20.000 exemplaren voor de driedubbele cd. Sony doet het zelfs nog beter met de heruitgave van het legendarische album Thriller. The Estate of Michael Jackson sloot een overeenkomst met Bravado, een dochtermaatschappij van Universal die het gebruik van Jacksons naam en beeltenis op almaar meer merchandisingproducten beheert: T-shirts, poppen, verkleedkleren, schoolmateriaal en zelfs vaatwerk. In de marge van het eerste postume album van de King of Pop bracht Sony Music zopas Vision uit, een driedubbele dvd-box met de populairste videoclips van de zanger. Cirque du Soleil bereidt een spektakel rond de legendarische zanger voor. De zogeheten Immortal World Tour zal te zien zijn vanaf november 2011. De felbegeerde tickets voor de 27 opvoeringen (waarvan sommige al uitverkocht zijn) kosten tussen 50 en 175 dollar. Er zullen ook merchandisingproducten te koop worden aangeboden. Overal ter wereld wachten gamers vol spanning op de komst van Michael Jackson - The Experience, een videospel van Ubisoft waarin ze de bekende danspasjes van de popkoning zullen kunnen nadoen. Het spel zal geschikt zijn voor elk type spelconsole (Wii, Xbox, Playstation...). De persoonlijke spullen van Michael Jackson zijn zeer gewild in de veilingzalen. Enkele weken geleden zou de verkoop van Jackson-relikwieën bij Julien's Auction - een veilinghuis in Hollywood dat gespecialiseerd is in memorabilia van beroemdheden - 2,4 miljoen dollar hebben opgebracht. Een van de blikvangers was een basketbal met de handtekening van Michael Jackson en van Michael Jordan. Het kleinood bracht meer dan 294.000 dollar op. De dood van Jackson in juni 2009 veroorzaakte een golf van aandacht voor de artiest. Volgens mediaonderzoeksbureau Auxipress verschenen er in 2009 bijna 4200 artikels over hem in de Belgische pers, tegenover amper 800 het jaar daarvoor. In juli 2009 noteerde de internationale federatie van muziekproducenten IFPI trouwens een stijging van de cd-verkoop met 30 procent in België, grotendeels na het overlijden van de zanger. Christophe Charlot