"Na drie jaar kan je gerust stellen dat Monster.be volwassen is geworden," zegt Christophe Nottebaert, country manager van Monster.be. "Toen we in 1999 begonnen met de jobsite, ging het heel snel crescendo. Sinds eind 2001 maken we zelfs winst." Dat kan van slechts weinig internetbedrijven worden gezegd. De rekruteringssites ontsnapten niet aan de technologiecrash. Zij kregen zelfs een dubbele opdoffer, want terzelfdertijd begon de arbeidsmarkt te slabakken. Monster.be slaagde erin te overleven.
...

"Na drie jaar kan je gerust stellen dat Monster.be volwassen is geworden," zegt Christophe Nottebaert, country manager van Monster.be. "Toen we in 1999 begonnen met de jobsite, ging het heel snel crescendo. Sinds eind 2001 maken we zelfs winst." Dat kan van slechts weinig internetbedrijven worden gezegd. De rekruteringssites ontsnapten niet aan de technologiecrash. Zij kregen zelfs een dubbele opdoffer, want terzelfdertijd begon de arbeidsmarkt te slabakken. Monster.be slaagde erin te overleven. "Momenteel bieden we via Monster.be 65.000 cv's aan," zegt Nottebaert. "De site beschikt ook over meer dan 3000 recente jobs. Een kritische massa die we in de loop van de jaren hebben weten op te bouwen. Daarnaast hebben 100.000 particuliere gebruikers en 700 bedrijven zich ingeschreven op Monster.be."Als we het aantal bezoekers bekijken, is Monster.be duidelijk marktleider in België. In januari mocht de site 308.390 bezoekers optekenen. Bij StepStone en Vacature waren dat er respectievelijk 273.130 en 271.102. "Over de manier waarop zo'n cijfer wordt berekend, bestaat veel discussie, maar het geeft toch een trend aan," benadrukt Nottebaert. "De markt van elektronische rekrutering is de voorbije maanden flink door elkaar geschud. Het aantal spelers is verminderd en daar plukken wij de vruchten van." Concurrent Jobline International werd door Monster overgenomen. Jobpilot kon evenmin op eigen poten blijven staan en is bijna volledig in handen van het uitzendbedrijf Adecco. En ook StepStone, nummer twee in België, heeft zijn strategie moeten aanpassen om leefbaar te blijven. Volgens Nottebaert is er nog toekomst voor jobsites, maar op voorwaarde dat ze zich op een duidelijke manier op de markt positioneren: "Een eerste groep zijn de lokale spelers zoals Vacature of Job@, een tweede groep zijn de jobsites die zich op zeer specifieke niches richten. Ten slotte heb je de Europese spelers en daar behoort Monster toe. Voor hen is er pas een toekomst wanneer ze gelinkt zijn aan een niet-elektronische rekruteringsspecialist. En daar staan wij sterk." Monster.be is de dochter van Monster.com, het grootste elektronische carrièrenetwerk ter wereld. Monster.com hangt op zijn beurt af van het op Nasdaq genoteerde TMP, een wereldspeler op het vlak van rekrutering. "Onze kostenstructuur wordt dus wereldwijd gedragen. Het moederbedrijf draait een omzet van 1,4 miljard dollar. Wij beschikken over voldoende cash om onze site te onderhouden en onze diensten verder uit te breiden." Een goed voorbeeld daarvan is het recent gelanceerde Monster Office HR. "Dat is een gecentraliseerd systeem waarmee personeelsmanagers het rekruteringsproces efficiënt kunnen beheren. Zo'n dienstverlening moet onze groei een extra impuls geven." A.M. [{ssquf}]Met Monster Office HR kunnen personeelsmanagers het rekruteringsproces efficiënt beheren.