Het moet echt zijn

Met ‘Lifestyle in de 21ste eeuw’ legt Inge Taucher de ontkiemende trends bloot. Ook ondernemers mogen haar boek niet ongeopend laten.

Tussen de naweeën van de dioxinecrisis en de vrees voor een volgend voedselschandaal durven Belgen het haast niet uit te spreken, maar volgens Inge Taucher wordt gezonde voeding één van de belangrijke trends in de komende decennia. De freelance journaliste voor onder meer Feeling, Flair en Fit & Gezond ontpopt zich met Lifestyle in de 21ste eeuw tot een trendwatcher pur sang. Bescheiden en eerlijk geeft ze toe dat ze vele ideeën ook getoetst heeft aan de voorspellingen van de vermaarde trendwatchers. We merken inderdaad enkele frappante, maar waarschijnlijk wel onvermijdelijke gelijkenissen op, niet op de laatste plaats met het ideeëngoed van de Nederlandse Parisienne Lidewij Edelkoort. Maar finaal schuift Inge Taucher een eigen(gereide) synthese naar voren, vorstelijk doorspekt met even pittige als heldere voorbeelden.

Gezond genot.

Met afslanken heeft de aangekondigde voedselobsessie niet bijster veel te maken. Weldra zal beter leven overigens het motto slank en fit vervangen. Weg met de bezwete lijkbiddersgezichten in het fitnesscentrum. Stipt Taucher aan: “Tegen het eind van de jaren negentig zijn enkele mensen gaan inzien dat schoonheid en jeugd meer te maken hebben met je goed in je vel voelen, met een gezond lichaam én een gezonde geest, niet met onmenselijke, eenzijdige regels. Een beetje letten op je voeding, af en toe uitwaaien en de benen strekken, zorgen voor slaap, rust, een relaxte kop én ongeremd genot, dat zijn de nieuwe gezondheidspijlers.”

Nu de gemiddelde levensduurverwachting toeneemt, zien steeds meer mensen in dat een langer leven niet aantrekkelijk is als de extra jaren alleen maar ziekte en aftakeling inhouden. “Gezondheid is een product dat verkoopt”, leidt Taucher af. “En wij hopen ons daarmee een stukje jeugd aan te schaffen. In de 21ste eeuw wil je alleen maar goede jaren aan je leven toevoegen.”

De aandacht voor voeding past in dat perspectief. Ordinaire vermageringsdiëten zijn out, het komt erop aan om zo optimaal mogelijk te eten. Intelligent nutrients moeten daarbij helpen. Nu de industrialisering het voedsel in het Westen aangetast zou hebben, volstaat evenwichtig eten zelf niet eens meer. Extra vitaminen en mineralen zijn nodig. Gewoon wat supplementen zijn evenwel niet noodzakelijk veilig. Ze worden immers synthetisch geproduceerd en het debat over de eventuele nadelen daarvan woedt nog volop. Dan maar wholefood supplements of phytonutrients: geconcentreerde korrels, drankjes en poeders die gemaakt werden uit volwaardig biologisch voedsel.

De biodynamische landbouw heeft alvast de toekomst voor zich. Typisch aan de nieuwe trend is evenwel dat gezond, lekker en snel elkaar niet langer uitsluiten. Gezonde fast food heeft alle troeven in handen. Maar af en toe wil men ook wel eens lekker lang kokerrellen en een ouderwets potje laten sudderen. Als het maar met pure ingrediënten gebeurt. Terug naar de authenticiteit is overigens de overheersende trend. Samen met die andere overkoepelende trend, fusion, zeg maar mengen. Zoals snel en gezond bij elkaar kunnen horen, hoeven ook vooruitstrevendheid en oude vertrouwde waarden, gezond en genot, en zelfs technologie en ambachtelijkheid elkaar niet langer uit te sluiten. Een meubelrestaurateur werkt met het oude gereedschap en baseert zich op de authentieke ontwerpen, maar haalt zijn informatie even goed van internet en laat gesofisticeerde technologie niet noodzakelijk links liggen. Hij of zij gaat op zoek naar echtheid.

Freelancers.

Die puurheid vertaalt zich ook in maatschappelijke en zelfs in economische termen. Steeds meer mensen zweren immers bij een wereldbewustzijn, een neologisme, waarmee Taucher een ecologisch, sociaal en ethisch bewustzijn in één woord samenperst. Het ziet er dus naar uit dat het niet zelden wantrouwend bejegende begrip ethisch ondernemen niet zomaar een modegril is. Het past perfect in de langere trend. Bedrijven zullen zich moeten verantwoorden.

Bedrijven zullen ook zowel met hun klanten als hun werknemers helemaal anders moeten leren omgaan. Overal staat flexibiliteit daarbij centraal, maar het pejoratieve timbre van dit begrip verdwijnt.

Flexibiliteit staat nu voor producten op maat en een geïndividualiseerde service. Ondertussen beheersen steeds meer werknemers het jobhoppen, ze vlinderen zelfbewust van de ene job naar de andere. Het fenomeen van de freelancer breidt uit. Ze bouwen zich een reputatie op in een bepaalde specialiteit en wenden die aan in projecten in diverse bedrijven. Tussendoor volgen ze opleidingen en blazen ze uit. De mens in de 21ste eeuw leeft immers niet om te werken, maar werkt om te leven. Om goed, gezellig en af en toe lekker avontuurlijk “zijn eigen ding te doen”, zonder zich daarbij helemaal op zichzelf terug te plooien.

Inge Taucher, Lifestyle in de 21ste eeuw – Trends die je leven, je relaties, je job en je vrije tijd beïnvloeden. Icarus, 244 blz., 595 fr.

luc de decker

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content