Het hoofdkantoor van Ikea België ligt verscholen achter het woonwarenhuis van de Zweedse meubelgigant in Zaventem. Sinds augustus 2015 is het de werkplek van Catherine Bendayan, CEO van Ikea België. De 49-jarige Zuid-Franse stuurt acht winkels aan in België, goed voor 3800 medewerkers. Met Bendayan kwam een ervaren Ikea-manager aan het hoofd van de Belgische activiteiten. Ze begon in 1989 op de winkelvloer als afdelingsverantwoordelijke en groeide door tot adjunct-CEO van Ikea Frankrijk. Ook in Duitsland, met 14 procent van de groepsomzet de grootste markt voor Ikea, bekleedde ze die functie.
...

Het hoofdkantoor van Ikea België ligt verscholen achter het woonwarenhuis van de Zweedse meubelgigant in Zaventem. Sinds augustus 2015 is het de werkplek van Catherine Bendayan, CEO van Ikea België. De 49-jarige Zuid-Franse stuurt acht winkels aan in België, goed voor 3800 medewerkers. Met Bendayan kwam een ervaren Ikea-manager aan het hoofd van de Belgische activiteiten. Ze begon in 1989 op de winkelvloer als afdelingsverantwoordelijke en groeide door tot adjunct-CEO van Ikea Frankrijk. Ook in Duitsland, met 14 procent van de groepsomzet de grootste markt voor Ikea, bekleedde ze die functie. De cijfers van Ikea Belgium ogen wat bescheidener. Ikea Belgium groeide in 2015 met 2,5 procent naar een omzet van 751,9 miljoen euro. De winst kwam uit op 42,8 miljoen euro. Ikea Belgium, een dochteronderneming van INGKA Holding BV in Leiden, investeerde in 2015 bijna 11 miljoen euro in winkels. Wereldwijd boekte het Zweedse concern in 2015 een omzet van 31,9 miljard euro, goed voor een stijging van 11 procent ten opzichte van het boekjaar 2014. Ikea is met 155.000 medewerkers actief in 43 landen, al blijft Europa de belangrijkste markt voor de groep. Bijna 70 procent van de omzet komt uit het oude continent. CATHERINE BENDAYAN. "Met de opening van de winkels in Hasselt en Bergen in februari was het voor Ikea België een zeer intensieve periode. We zijn van zes naar acht winkels gegaan. Dat is een ferme uitdaging. We hebben 600 medewerkers aangeworven en opgeleid. Onze ploeg heeft dat goed aangepakt. Ik ben er trots op." BENDAYAN. "Het is nog te vroeg om conclusies te trekken. Het bezoekersaantal was vrij snel weer op peil." BENDAYAN. "Beter dan verwacht. Ons bezoekersaantal blijft zeer hoog en dat resulteert in interessante omzetcijfers voor de nieuwe winkels. We ervaren veel enthousiasme, zowel bij de klanten als de medewerkers. Dat is belangrijk, er moet chemie ontstaan tussen de klanten en het personeel. Gelukkige medewerkers maken gelukkige klanten. We moeten daar blijven aan werken. Ikea België groeit aanzienlijk in personeel, met het distributiecentrum erbij zijn we met meer dan 4000 medewerkers. Het is zaak de Ikea-cultuur te behouden in tijden van sterke groei. Het succes van Ikea hangt af van onze mensen." BENDAYAN. "Door de juiste mensen aan te trekken. Als we mensen rekruteren, is het eerste criterium niet het diploma. De waarden van de kandidaat zijn het belangrijkst. Als die waarden overeenkomen met de cultuur van de onderneming, dan is een eerste horde genomen. Daarna komt ervaring, vaardigheden en competenties. Onze mensen blijven ook lang aan boord. We hebben weinig personeelsverloop als je dat vergelijkt met het gemiddelde van onze sector. We zitten aan 10 procent terwijl het gemiddelde in België 14 procent bedraagt." BENDAYAN. "De Belgische winkels staan in de top twintig van de grootste winkelomzetten ter wereld. Ik wil doorgaan op dat pad en nog beter doen. België wordt ook belangrijk voor e-commerce. Samen met Duitsland testen we het nieuwe e-commerceplatform van de groep uit." BENDAYAN. "Ik kan er nog niet veel over vertellen. Het wordt nog volop ontwikkeld. De nieuwe webshop zal performanter, handiger en interessanter zijn voor de klant. Op termijn moet het e-commercekanaal goed zijn voor 10 procent van onze omzet. We zullen dat realiseren in verschillende stappen. Eind dit jaar beginnen we met een click & collect-aanbod waarmee klanten online kunnen bestellen en hun goederen afhalen in een van onze winkels. In de eerste jaarhelft van 2017 lanceren we ons nieuw e-commerceplatform en in een latere fase komen er afhaal- en bestelpunten bij in de stedelijke centra." BENDAYAN. "Neen. In België starten we met afhaal- en bestelpunten om klanten in de steden beter te bereiken. We beginnen in Brussel. Bij een belangrijke aankoop, zoals een keuken, een dressing of een salon, zien we dat de mensen verschillende keren naar de winkel komen om te vergelijken, uit te testen en te kiezen. Op internet kan je nu eenmaal niet alles alleen bestellen, soms heb je advies nodig. Dat kan in onze shop. En als de klant dat wenst, kunnen we de bestelling ook afleveren in die shop. Zo moet hij zich niet verplaatsen naar de woonwarenhuizen in de stadsrand." BENDAYAN. "Dat is moeilijk in te schatten. Er zal zeker een stuk kannibalisatie zijn. In andere landen blijven klanten naar de winkels komen. Ze willen geïnspireerd worden, oplossingen zien om hun interieur te verbeteren en advies krijgen. De winkels blijven ons belangrijkste verkoopkanaal. Maar we zien wel een verschuiving. In plaats van drie keer te komen voor een belangrijke aankoop, komen ze een keer minder en gaan ze meer online zoeken en vergelijken." BENDAYAN. "We hebben in België gekozen om het distributiecentrum van Winterslag ook als logistiek platform voor de webshop in te zetten. We zullen onze klanten van daaruit direct beleveren. We hebben er nu een automatisch magazijn van waaruit we de winkels in België en een deel van Nederland bevoorraden. Een deel van de ruimte wordt herschikt voor een verpakkings- en verzendingszone voor kleinere pakketten. Vandaag werken 225 mensen in ons distributiecentrum, voor de nieuwe e-commerceactiviteiten zullen we een vijftigtal logistieke medewerkers extra nodig hebben." BENDAYAN. "Die doelstelling is ambitieus maar realistisch. We zitten op schema. Voor de winkel in Wevelgem starten we de administratieve procedure op. We hebben een locatie op het oog en beginnen nu met de opmaak van een milieu-effectenrapport. Vorige week hebben we samen met de lokale autoriteiten ons project voorgesteld. We staan nog maar aan het begin van een lang proces en we zullen onze plannen ook aanpassen in functie van de vragen van de lokale overheden en in overleg met de buren. Dat vraagt tijd. Soms duurt dat vijf jaar, soms tien jaar. We willen het vooral goed doen en iedereen rond de tafel brengen. Dat is niet eenvoudig." BENDAYAN. "Voor Antwerpen staan we wat minder ver. We willen inderdaad een nieuwe winkel in Noord-Antwerpen bouwen. We hebben begrepen van de stad dat er terreinen beschikbaar zijn. Maar we hebben nog geen concrete stappen gedaan. Het is nog te vroeg. Ook in Wallonië is er nog geen concreet project." BENDAYAN. "We hebben verschillende criteria om een terrein te kiezen, maar mobiliteit is cruciaal voor elk project. We trekken klanten aan die tot veertig minuten rijden naar onze vestiging. Daarom willen we een goede toegankelijkheid via de grote verkeersassen, zoals autosnelwegen. De boodschappen kunnen ook aan huis geleverd worden. We willen ook bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Een bus- of tramhalte aan de winkel is noodzakelijk. In Bergen bijvoorbeeld is er een shuttleverbinding tussen het stadscentrum en onze winkel. Bepaalde infrastructuurprojecten worden ook versneld uitgevoerd als wij zo'n project plannen. Ik denk aan Bergen waar de bretel over de autoweg al lang gepland was en nu klaar is." BENDAYAN. "Het gaat om verschillende zaken. We inspireren onze klanten op het gebied van wooninrichting. 82 procent van de Belgen is daarin geïnteresseerd. Maar mensen willen geen fortuinen uitgeven aan designmeubels. We willen betaalbaar blijven en dat is ons geheim. We blijven ook in contact met onze klanten. Het internet is er en e-commerce zal belangrijk worden. Er komen nieuwe technieken waarmee je huizen en interieurs virtueel kan bezoeken, maar dat zijn hulpmiddelen. Het menselijke contact blijft het belangrijkste." BENDAYAN. "Ikea heeft altijd zijn belastingen betaald in alle landen waar we actief zijn. Conform aan de fiscale regels en wetten die in die landen gelden. Wereldwijd hebben we de jongste vijf jaar 7,2 miljard euro aan belastingen betaald. Dat is niet niets. Voor België gaat het om 118 miljoen euro over de jongste vijf jaar. We zijn eigenaar van het winkelvastgoed, ook daar betalen we belastingen op. Voor België is dat ongeveer 20 miljoen euro voor de jongste vijf jaar. We beschouwen ons als een correcte belastingplichtige. Als er in bepaalde landen faciliteiten zijn om de belastingdruk te doen dalen - zoals de notionele-intrestaftrek in België - dan gebruiken we die. Niet meer en niet minder, dat is volkomen legaal." BENDAYAN. "Met al onze leveranciers werken we met een charter dat gerespecteerd moet worden. Dat gaat om wettelijke aspecten, werkomstandigheden, verzekeringen, veiligheid enzovoort. Daarenboven stellen we bijkomende eisen voor veiligheid en welzijn van de werknemers. We controleren dat via audits en steekproeven in alle sectoren, zoals de bouw, het transport en de productie van ons gamma. Als bedrijven in de fout blijven gaan, dan werken we niet langer met hen. In China bijvoorbeeld hebben we al samenwerkingen met leveranciers stopgezet. Het is belangrijk voor Ikea dat alles correct verloopt, dat zit in onze bedrijfscultuur." Kurt De Cat, fotografie Kris Van Exel"Als er in bepaalde landen faciliteiten zijn om de belastingdruk te doen dalen - zoals de notionele-intrestaftrek in België - dan gebruiken we die. Niet meer en niet minder, dat is volkomen legaal"