Als handelsingenieur zette Hans Jacobs na enkele eerste ervaringen de stap naar het bankwezen. Eerst werkte hij enkele jaren bij ING, waarna hij in 2005 naar BNP Paribas Fortis overstapte. Na tien jaar op de factoringafdeling, schopte hij het er tot director business development en innovation hub business manager. Ruim een jaar geleden werd hij de commercieel directeur bij UnifiedPost. Tijd voor een terugblik.
...

Als handelsingenieur zette Hans Jacobs na enkele eerste ervaringen de stap naar het bankwezen. Eerst werkte hij enkele jaren bij ING, waarna hij in 2005 naar BNP Paribas Fortis overstapte. Na tien jaar op de factoringafdeling, schopte hij het er tot director business development en innovation hub business manager. Ruim een jaar geleden werd hij de commercieel directeur bij UnifiedPost. Tijd voor een terugblik. Wat is u van het voorbije jaar bijgebleven? HANS JACOBS. "De zaken evolueren heel snel. UnifiedPost focust sterk op innovatie. We rollen platformen uit die documenten digitaliseren, zoals elektronische betalingen van facturen. De snelheid waarmee we de zaken aanpakken, staat in contrast met wat ik gewoon was bij een grote bank. En toch heb ik soms het gevoel dat het nog sneller zou moeten gaan." Wat bedoelt u? JACOBS. "Bij de uitrol van Bill to Box, een platform voor accountants en hun klanten, legden wij aanvankelijk de nadruk op elektronische facturen. Vrij snel stelden we vast dat papieren facturen nog sterk aanwezig waren. Na de testfase hebben we beslist daar een oplossing voor te bouwen via OCR, een systeem van tekstherkenning bij het digitaliseren van een pdf. In twee maanden slaagden we erin die optie in het platform te integreren. En het werkte ook. ( lacht) Nu werken wij volop aan de volgende stap: de integratie van betaalfaciliteiten in het platform, om daarna het aanbod te vervolledigen met alternatieve financieringsmogelijkheden. Dat maakt het platform uniek en geeft de ondernemer die het gebruikt een volledige oplossing voor zijn administratie en communicatie met zijn accountant." U kwam met een volledig andere materie in contact. JACOBS. "Deze baan dompelde me onder in de boekhouding, en daar wist ik al bij al vrij weinig van af. Het was een leerrijke periode. De uitbouw van het platform was en is heel informatief. De ontwikkeling van een nieuw product is altijd een tweeledig verhaal. Er is de ontwikkeling, maar het volstaat niet met een goed product voor de dag te komen, je moet het ook aan de man brengen. Marketing is daarvoor onontbeerlijk en blijft een belangrijke investeringspost. Anderzijds moeten we er ons goed van bewust zijn dat service het nieuwe sales zal zijn. Vertrouwen en dienstverlening maken het verschil. Het vergt tijd om dat vertrouwen te winnen." Welke doelstellingen hebt u vooropgesteld? JACOBS. "UnifiedPost schrijft een groeiverhaal. Vorig jaar hebben we bijkomend kapitaal opgehaald om te groeien en een aantal overnames te realiseren. Daarna moeten die entiteiten in het geheel worden ingepast. Daarvoor moeten we met meer mensen samenwerken. Dat is een bijzondere opgave. "We koesteren de ambitie een Europese speler te worden in documenthandling, identificatiediensten, betalingsverkeer en financiële dienstverlening. Daarvoor willen we meer volumes aantrekken om op die manier onze toegevoegde waarde te bewijzen. Met mijn achtergrond in de bankensector kan ik zeker nuttig zijn om de financiële diensten mee uit te bouwen. Dat valt samen met mijn persoonlijke ambitie: wezenlijk bijdragen aan de groei van UnifiedPost en de digitale transformatie bij onze klanten."