Het luxemerk Daft Punk

De Franse elektrogroep Daft Punk heeft haar wereldfaam in de eerste plaats te danken aan de fantastische muziek. De unieke marketingaanpak doet de rest.

Prijzen binnenhalen of afslaan

Vijf Grammy Awards won Daft Punk eind januari, waaronder de meest prestigieuze: Album van het Jaar en Nummer van het Jaar. Nooit eerder ging een Franse artiest met zo veel van de gerenommeerde Amerikaanse muziekprijzen naar huis. Uiteraard verschenen beide heren op het podium met hun bekende helmen, het label van de band. De twee weigerden dan weer hun nominatie voor de op 14 februari uitgereikte Franse muziekprijzen, Victoires de la Musique geheten, omdat ze zich geen sant in eigen land voelen. De groep had in 1997 al met haar eerste album de wereld veroverd, maar moest tot 2007 en 2008 wachten op een nominatie voor de Victoires in een nevencategorie als Beste Muziekspektakel. Die verloren ze nog ook.

Ingenieuze marketing

Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo vormen sinds 1993 Daft Punk, de bekendste exponent van de Franse elektromuziek en van de elektro tout court. Hun hitsingle Get Lucky werd vorig jaar grijsgedraaid op de radio. De groep hanteert een compleet ander marketingrecept dan de meeste wereldsterren. Daft Punk is schaars en exclusief. In plaats van voortdurend de schijnwerpers op te zoeken, brengen ze zelden nieuw werk uit — vier albums in zestien jaar — en houden ze het bij een minimalistische communicatie. Ze verstoppen hun gezicht consequent achter een retrofuturistische robothelm, zeggen bij hun zeldzame publieke verschijningen geen woord en orkestreren de introductie van hun albums bijna als een toneelstuk. Dat wakkert de verbeelding aan. Geregeld circuleren op het internet foto’s waarop de heren zogezegd ongemaskerd staan afgebeeld.

Get buzz

De echte release van een nieuw album lijkt bijna bijzaak in de hele marketingcampagne die ermee gepaard gaat. De geruchten over nieuwe nummers van de dancegroep circuleerden al sinds 2011. In de maanden voor het album Random Access Memories in mei 2013 verscheen, liet het duo de buzz zorgvuldig aanzwellen. Eerst zetten ze 15 en daarna 30 seconden uit de clip van Get Lucky op YouTube. Vervolgens kon het nummer worden beluisterd op streamingsites als Deezer en Spotify, en pas dan werd het als download aangeboden op iTunes. Resultaat: toen de cd officieel uitkwam, kon iedereen het deuntje al ongeveer neuriën. Wereldwijd gingen meer dan 3 miljoen exemplaren van het album over de toonbank,waarvan 700.000 in de VS en 500.000 in Frankrijk. De platenindustrie wreef zich in de handen: in Frankrijk schoot de verkoop in het tweede kwartaal met 23 procent de hoogte in.

Back to the future

Dat de muziek van Daft Punk mensen van alle generaties aanspreekt, komt door de knappe mix van elektro, pop, disco, soul, funk en rock. Die retrofuturistische inslag kenmerkte ook de reclamecampagne rond het nieuwe album. Modern was de manier waarop het duo de sociale netwerken gebruikte, met name door de tracklistte verspreiden via de microvideodienst Vine. Retrowas de oerklassieke affichecampagne in grote steden. Overal ter wereld deden de immense billboards denken aan de hoogdagen van de disco in de jaren 70.

MARIE D’OTREPPE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content