VCST produceert tandwielen voor motoren en versnellingsbakken. Het is ook een van de grootste onafhankelijke producenten van ventielblokken voor elektronische remsystemen. Die onderdelen levert VCST aan grote autoconstructeurs zoals Ford, General Motors en Volkswagen. Ook de vrachtwagenproducenten DAF Trucks en Caterpillar en de motorenbouwer Cummins gebruiken de onderdelen van VCST.

In zowat een derde van de Europese wagens zitten onderdelen van het bedrijf uit Sint-Truiden. Ongeveer een derde van de omzet komt uit onderdelen voor personenwagens, de rest uit de markt van vrachtwagens. De vrachtwagenmarkt is veruit de belangrijkste levensader van VCST. "Tandwielen zijn voor vrachtwagens altijd veel geschikter geweest dan de riemen of de kettingen die in personenwagens lang zijn gebruikt. Intussen is het gebruik ervan in personenwagens ook sterk toegenomen, want tandwielen zijn betrouwbaarder en duurzamer. Daardoor is onze markt er de voorbije jaren alleen maar groter op geworden", zegt CEO Eric Willekens.

Ook met de ontwikkeling van nieuwe producten kon VCST nieuwe markten ontginnen. "De concurrentie is moordend in de automobielsector. Alleen met innovatie kun je overleven". Zo zet het bedrijf volop in op de ontwikkeling van tandwielen die veel minder geluid en trillingen veroorzaken. De Europese Commissie wil de geluidsvervuiling drastisch terugdringen en legt voor de komende jaren almaar strengere geluidseisen op aan voertuigen. "Het voorbije decennium hebben we zwaar ingezet op de ontwikkeling van nieuwe producten, waardoor we aan onze klanten gepatenteerde oplossingen aanbieden die het ratelen of fluiten van tandwielbewegingen verlagen", zegt Willekens.

Lokale aanwezigheid

Door de grotere kennis wordt VCST in een heel vroege fase - zowat drie jaar voor de commerciële lancering - betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe motoren. "Dat geeft ons meteen een grote voorsprong op de concurrentie."

VCST heeft productievestigingen in België, Duitsland, Mexico, China en Roemenië. "In een geglobaliseerde wereld moet je ook lokaal aanwezig zijn. Het is een illusie te denken dat je vanuit één uitvalsbasis de hele wereld kunt bedienen. Een klant in China moet je ook vanuit dat land snel kunnen bedienen, terwijl je hem wel moet garanderen dat de kwaliteit identiek is aan die in België."

SVEN VONCK

"De concurrentie is moordend. Alleen met innovatie kun je overleven"