De artisanale producent van sauzen Didden verdubbelde de voorbije vijf jaar zijn bedrijfsruimte, gamma en omzet.
...

De artisanale producent van sauzen Didden verdubbelde de voorbije vijf jaar zijn bedrijfsruimte, gamma en omzet.Uit een volautomatische machine druipt langzaam een lange brij tartaarsaus. In een reuzenpot, volumineus als een badkuip, is de mayonaise tot de rand gevuld. De bvba Didden maakt van sauzen al zeventig jaar haar specialiteit. "Onze activiteiten zijn absoluut niet te vergelijken met die van multinationals in mayonaise," weerlegt directeur Michèle Didden meteen. "Onze belangrijkste klanten bevinden zich in de kleinere nichemarkten, niet meteen de warenhuizen. De klant wil immers kwaliteit, al kost hem dat meer geld. Onze pickles bijvoorbeeld worden nog gemaakt met echte zilveruien, augurken en grote bloemkolen." Zeventig procent van de 160 miljoen frank omzet in 1996 wordt gehaald bij slagers, de betere kruidenier en uitzendkoks. Didden bewerkt handig deze kleinere verkoopkanalen met toegevoegde waarde. Al wordt 30 % van de omzet gehaald uit de productie van private labels voor de warenhuizen. Didden onderging de voorbije vijf jaar immers een merkwaardige transformatie. Onder impuls van de onlangs overleden Pierre Didden, vader van Michèle, werd zwaar geïnvesteerd in automatisering, uitbreiding van het gamma en een nieuwe verpakking. De bedrijfsoppervlakte aan de Gentsesteenweg in Molenbeek werd verdubbeld naar 1000m². Een gloednieuw magazijn met nog eens 900m² voorziet in de nodige opslagruimte. Het gamma werd uitgebreid van 75 naar 120 producten. "En we hebben de hele verpakking herzien. De mensen eten ook met de ogen. Een verpakking moet aantrekkelijk zijn," vindt Michèle Didden. Een beleid dat vruchten afwierp. Het aantal werknemers steeg naar 25, de omzet verdubbelde in vijf jaar. Ook de export werd voor het eerst sinds 1990 aangepakt. Het behalen van de Europese norm B 589 was een vereiste, want verplicht voor de productie van vleessauzen. "Die norm was een noodzaak om te kunnen exporteren en via de warenhuizen te verkopen." In 1997 moet de export 5 % van de omzet vormen en in de toekomst verder toenemen. Vooral de setjes fonduesauzen kennen succes in Frankrijk, Nederland en Spanje. "We hebben de porties verkleind tot potjes van 125 gram. De Belg is een inhoud van 250 gram gewoon, maar in het buitenland vindt men dat te veel." Overgrootvader Jean-François Didden hield het nog steeds 100 % familiebedrijf in 1925 boven de doopvont. Michèle behoort tot de vierde generatie en leidt samen met neef Jacques Pierre Pany de zaak. JACQUES PIERRE PANY EN MICHELE DIDDEN (DIDDEN) De mensen eten ook met de ogen. Een verpakking moet aantrekkelijk zijn.