"We zeggen dat liever niet." Bij een rondvraag over het lidgeld dat bedrijven betalen aan Belgische werkgeversorganisaties, krijgen we negen op de tien keer dat antwoord. De woordvoerder van een groot bedrijf uit de technologische sector belooft het op te zoeken -- "we weten het zelf niet goed, het zit ergens in de boekhouding" -- maar krabbelt terug. "Ik mag u van onze CEO alleen off the record zeggen dat we een beetje geschrokken zijn." Gelukkig zijn er uitzonderingen, ook al wilde het gros van hen enkel anoniem cijfers geven. Ook een voormalige accountmanager van een werkgeversorganisatie schoot te hulp.
...

"We zeggen dat liever niet." Bij een rondvraag over het lidgeld dat bedrijven betalen aan Belgische werkgeversorganisaties, krijgen we negen op de tien keer dat antwoord. De woordvoerder van een groot bedrijf uit de technologische sector belooft het op te zoeken -- "we weten het zelf niet goed, het zit ergens in de boekhouding" -- maar krabbelt terug. "Ik mag u van onze CEO alleen off the record zeggen dat we een beetje geschrokken zijn." Gelukkig zijn er uitzonderingen, ook al wilde het gros van hen enkel anoniem cijfers geven. Ook een voormalige accountmanager van een werkgeversorganisatie schoot te hulp. · De Kortrijkse grafische groep INNI, die 135 werknemers telt, betaalt jaarlijks aan Voka (1500 euro), de sectorfederatie Febelgra (5000 euro) en de Vlaamse Uitgevers Vereniging (1000). · Een bedrijf uit de bouwsector met ruim 6000 werknemers betaalt enkel lidgeld aan de Confederatie Bouw (meer dan 100.000 euro). · Een bedrijf uit de grafische sector met 1500 werknemers betaalt aan Voka (3050 euro), het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie 1888), de Vlaamse Ingenieurskamer (375) en Unizo (135). · Een groot mediabedrijf betaalt aan Voka (18.014 euro), Febelgra (9623), VIGC (1173), VUV (1111), Febelux (1750), Unizo (365) en FeWeb (300). · BASF zou ongeveer 60.000 euro aan Voka en 300.000 euro aan essenscia betalen. De chemiereus wil de cijfers niet bevestigen. · Een bedrijf uit de artistieke sector met 20 werknemers betaalt 478 euro aan Unizo. Een algemeen beeld schetsen is moeilijk, maar er vallen toch enkele dingen op. Grote bedrijven betalen buitenproportioneel veel lidgeld. De kleinere broertjes betalen wel een prijs voor die solidariteit, aangezien in de praktijk de grote ondernemingen de koers van de sectororganisatie bepalen. Zij krijgen ook meer specifieke dienstverlening, zoals een afgevaardigde die hen bijstaat in de tweejaarlijkse loononderhandelingen. Een tweede vaststelling is dat sectorale bijdrages zo'n vijf à tien keer hoger zijn dan die aan Voka (het VBO wordt gefinancierd via de sectoren die het overkoepelt). "De bijdrage voor een sectororganisatie is minder een bezwaar dan die voor Voka", klinkt het bij een financieel directeur. "We beschouwen het veel minder als weggegooid geld omdat er concrete dienstverlening tegenover staat. Voor belangenbehartiging is dat veel minder duidelijk." Een van de goedkopere sectororganisaties is Febelav (audiovisuele ondernemingen), een van duurste de technologiefederatie Agoria. Daar valt moeilijk een waardeoordeel aan te koppelen. Duurdere federaties geven doorgaans ook meer dienstverlening. Het is opmerkelijk hoe goedkoop Unizo is. Het jaarlijkse lidgeld is 191 tot 495 euro. Lidgelden onderschatten evenwel de bijdrages van ondernemingen aan de werkingsmiddelen, merkt de voormalige accountmanager op. "Electrabel betaalt ongeveer 60.000 euro lidgeld aan Voka, maar daar komt indirect 450.000 euro bij, bijvoorbeeld via commerciële overeenkomsten en partnerschappen met de Kamers van Koophandel, en via advertenties in publicaties. Dat is bij organisaties als Unizo niet anders. Het lidgeld is een soort entreeticket, maar zegt vaak weinig over hoeveel bedrijven in totaal betalen."