Dexia Asset Management (AM) werd in 1996 opgericht als vermogensbeheerder in de Dexia-groep. De vennootschap helpt verzekeringsmaatschappijen, financiële instellingen, pensioenfondsen en andere institutionele investeerders met hun beleggingen, en biedt fondsen en portefeuillebeheer aan voor particulieren. Eind 2013 beheerde Dexia AM een vermogen van 73 miljard euro. Daarmee is het een middelgrote speler op de markt. De onderneming heeft vier centra voor vermogensbeheer (Brussel, Parijs, Luxemburg en Sydney) en elf distributiecentra in Europa. Van de 500 personeelsleden werken er 280 in Brussel.
...

Dexia Asset Management (AM) werd in 1996 opgericht als vermogensbeheerder in de Dexia-groep. De vennootschap helpt verzekeringsmaatschappijen, financiële instellingen, pensioenfondsen en andere institutionele investeerders met hun beleggingen, en biedt fondsen en portefeuillebeheer aan voor particulieren. Eind 2013 beheerde Dexia AM een vermogen van 73 miljard euro. Daarmee is het een middelgrote speler op de markt. De onderneming heeft vier centra voor vermogensbeheer (Brussel, Parijs, Luxemburg en Sydney) en elf distributiecentra in Europa. Van de 500 personeelsleden werken er 280 in Brussel. De crisis waarin Dexia in 2008 terechtkwam en de daaropvolgende ontmanteling van de groep hebben zwaar gewogen op Dexia AM, geeft CEO Naïm Abou-Jaoudé toe. De vermogensbeheerder verloor klanten en zag zijn beheerde activa fors dalen. Maar dat verlies was niet desastreus. "Veel mensen zitten hier al een hele tijd en ze zijn gebleven. Ze zijn erg toegewijd aan dit bedrijf. Die stabiliteit heeft de klanten overtuigd. Dat heeft ons door de moeilijke periode geholpen." Na een eerste mislukte poging en een verkoopproces dat twee jaar aansleepte, verkocht Dexia zijn assetmanagementdochter begin februari voor 380 miljoen euro aan New York Life Investments, de vermogensbeheertak van de Amerikaanse verzekeraar New York Life. Vandaag kondigt de groep aan dat Dexia AM een nieuwe naam krijgt: Candriam. NAIM ABOU-JAOUDE. "De naam is de afkorting van onze twee basiswaarden: 'Conviction and Responsability in Asset Management'. Daar liggen de roots van onze expertise en onze innovatiekracht. Dexia AM was een pionier in duurzaam en verantwoord investeren. In Candriam zit ook het woord candle (kaars), dat het licht van een nieuw begin symboliseert. Ten slotte kun je in de merknaam ook de can do-mentaliteit horen, die verwijst naar de ambitie en de drive van onze mensen." ABOU-JAOUDE. "Ja. Sinds 2008 ligt die naam gevoelig. De voorbije jaren kregen onze mensen steevast als eerste vraag hoe het met Dexia was gesteld, en als tweede hoe de verkoop van Dexia AM vorderde. We zijn blij dat we een nieuwe start kunnen nemen. Onze reputatie is, ondanks alles, intact gebleven. Met de nieuwe merknaam willen we in eerste instantie het verloren marktaandeel en het vertrouwen van de markt herwinnen." ABOU-JAOUDE. "Niet zo veel. New York Life is voor ons de gedroomde partner. Het is de grootste onderlinge levensverzekeraar van de Verenigde Staten, die zeer actief is in assetmanagement. De groep beschikt over een sterke kapitaalbasis en hoge ratings. De complementariteit tussen ons is groot, niet alleen in fondsenmanagement en in cliënteel, maar ook geografisch. New York Life was tot hiertoe amper aanwezig in Europa. Bovendien voert het in vermogensbeheer een multiboetiekstrategie. Van een integratie in een grote groep is geen sprake." ABOU-JAOUDE. "Elke entiteit behoudt een grote mate van autonomie, zowel in het investeringsproces en het beleggingsplatform als in de bedrijfscultuur. Dat is voor ons heel belangrijk, omdat we een zeer ondernemend en innoverend bedrijf zijn en willen blijven." ABOU-JAOUDE. "Deze deal moet groei opleveren. De acquisitie is niet gericht op het stroomlijnen van onze organisatie, om op die manier winstgroei te realiseren. Wij zijn al lean en efficiënt. Nee, de bedoeling is te groeien door onze activiteiten te combineren. New York Life Investments covert dankzij de overname 82 procent van de wereldmarkt van het assetmanagement. Het is de bedoeling een groter deel van die taart in te palmen." ABOU-JAOUDE. "Vooreerst willen we onze partnerschappen met bestaande klanten uitdiepen. Daarnaast moet het mogelijk zijn de klantenbasis te vergroten. In landen zoals Zwitserland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn er onafhankelijke verdelers die met ons in zee willen gaan. Die ontwikkeling werd de voorbije jaren afgeremd door de naam Dexia, die op veel van onze producten en fondsen kleefde. "We gaan ook een synergie ontwikkelen met New York Life Investments. Het is de bedoeling dat we Europese producten via hun platform in de Verenigde Staten commercialiseren. Omgekeerd moeten wij in Europa ons aanbod kunnen vervolledigen met fondsen die investeren in Amerikaanse aandelen of private equity. Ten slotte zullen we ook op zoek gaan naar andere investeringskansen." ABOU-JAOUDE. "Niet in een eerste stadium. We willen eerst de interne synergie en de groeimogelijkheden concretiseren, en investeren in de landen waar we al aanwezig zijn. In een latere fase behoort geografische expansie, bijvoorbeeld richting Azië, natuurlijk wel tot de mogelijkheden." ABOU-JAOUDE. "Nee, integendeel. We zijn klein genoeg om flexibel te zijn. In assetmanagement is de lokale cultuur heel belangrijk. Als je de taal van de klant niet spreekt, kom je niet ver. Daarnaast hebben we nu de ruggensteun van een grote financiële groep, wat ons de nodige financiële slagkracht oplevert. Dat is in mijn ogen het beste van twee werelden." ABOU-JAOUDE. "We komen wellicht net in de top twintig van de assetmanagers. We worden dus eigenlijk een van de grote jongens. Maar door het gedecentraliseerde model hoeven we niet in te boeten aan flexibiliteit en lokale aanwezigheid." ABOU-JAOUDE. "Onze sector is nog vrij gefragmenteerd. Ik schat dat de grootste 25 assetmanagers 50 tot 60 procent van de wereldmarkt controleren. Dat betekent dat er ruimte is voor consolidatie. Aan de andere kant is dit typisch een sector die behoefte heeft aan verschillende bedrijfsmodellen. Zowel kleine, middelgrote als grote spelers hebben een rol te spelen voor een specifiek cliënteel." PATRICK CLAERHOUT"We worden een van de grote jongens. Maar we hoeven niet in te boeten aan flexibiliteit en lokale aanwezigheid" Naïm Abou-Jaoudé, CEO Candriam