Het licht blijft niet schijnen

Barco is in het eerste halfjaar doorgegaan op zijn elan van 2012, maar het wordt geconfronteerd met ernstige bedreigingen.

Barco haalde in de eerste zes maanden van dit jaar een omzet van 597,9 miljoen euro, een stijging van 12,6 procent tegenover de eerste helft van 2012. Dat resultaat heeft de Kortrijkse beeldtechnologiegroep vooral te danken aan enkele kleine overnames en een organische groei van 7,7 procent. De belangrijkste bijdrage tot de omzetgroei leverde de Projection-divisie (omzetstijging van 30 % tot 285,4 miljoen euro). Die afdeling, de wereldleider in het segment van de digitale bioscoopprojectoren, ondersteunt de cijfers van Barco al ettelijke jaren door de snelle digitalisering van de bioscoopzalen over de hele wereld.

Krimpende marges

Een minder positieve evolutie zien we bij de divisie Defense & Aerospace (verkeersleidingscentra en vliegtuigschermen), waar de omzet is gedaald met 11,7 procent tot 71,1 miljoen, en bij de divisie Advanced Visualization (controlekamers), waarvan de ebitda-marge (nettowinst voor afschrijvingen in verhouding tot de omzet) is teruggevallen van 8,4 tot 6,1 procent.

In het algemeen zijn de marges van Barco terugvallen in het eerste halfjaar. De ebitda steeg slechts met 7 procent, wat de marge deed dalen van 13,5 tot 12,8 procent — een gevolg van de kosten die verbonden waren aan twee overnames. De nettowinst per aandeel is in de eerste zes maanden door herstructureringsuitgaven teruggevallen van 3,62 tot 2,54 euro. Uit de vage vooruitzichten van Barco blijkt dat we in het tweede halfjaar geen verbetering van de marges hoeven te verwachten. De achteruitgang tegenover 2012 zal veeleer worden bevestigd.

Orderboek slinkt

Ook voor de groei lijkt de beste periode achter de rug voor Barco. De Projection-divisie, die in het eerste halfjaar 62 procent van de winst van de groep opleverde, zag haar orderboek (+13,8 %) minder snel de hoogte ingaan dan haar omzet (+30,4 %). Met 262,4 miljoen euro dekken de orders slechts 92 procent van de omzet. De terugval van het orderboek is te wijten aan de vergevorderde digitalisering van de bioscopen. Wereldwijd bedroeg de conversiegraad eind 2012 bijna 70 procent. Het gespecialiseerde instituut IHS verwacht tegen eind dit jaar een stijging tot 90 procent.

Dat betekent dat Barco zich moet concentreren op de vervangingsmarkt. Maar dat zal de eerste jaren wellicht weinig resultaten opleveren, aangezien bijna de helft van de wereldwijde bioscoopzalen in 2012 en 2013 met digitale projectoren is uitgerust. Om zijn omzet te ondersteunen werpt Barco zich nu ook op de projectorenmarkt voor bedrijven, maar de conjunctuur nodigt voorlopig niet uit tot hoge uitgaven. Het totale orderboek van de groep bedroeg eind juni 440 miljoen euro, een daling met 12,3 procent tegenover vorig jaar.

Alles bij elkaar zien de cijfers van Barco er niet slecht uit, met een nettokaspositie van 24,2 miljoen eind juni en een koers-winstverhouding van 7,3 op basis van de resultaten van 2012. Maar de beeldtechnologiegroep krijgt het moeilijk om haar resultaten te handhaven door de lagere defensiebudgetten in de Verenigde Staten en — vooral — de bijna volledig afgeronde transitie naar de digitale bioscoopprojectie.

CÉDRIC BOITTE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content