Wie reclame wil voeren op het web, tast voorlopig in het duister. Een uniform meetinstrument is er niet, objectieve cijfers ontbreken. Hoe komt dat ? En wie doet er wat aan ?
...

Wie reclame wil voeren op het web, tast voorlopig in het duister. Een uniform meetinstrument is er niet, objectieve cijfers ontbreken. Hoe komt dat ? En wie doet er wat aan ?Stel, u plaatst publiciteit op het Internet. U wilt dan natuurlijk exact weten hoeveel bezoekers op uw website of op uw reclameblokje de banner in het vakjargon hebben "geklikt". Bij wie kan u terecht ? Het Centrum voor Informatie over de Media ( CIM) ? Neen, dat is er alleen voor adverteerders die in radio, tv of geschreven pers hebben geïnvesteerd. En niemand kan u garanderen dat de informatie over het web die een derde voor u heeft verzameld, correct is. "Dit dossier ligt nu al bijna een jaar bij ons op tafel," erkent Francis Van Den Haute, algemeen directeur van het CIM. "Er is een technische commissie opgericht. We hebben talloze experts gesproken en we zijn dus vrij goed op de hoogte van de materie. Het probleem is echter dat een meting en controle op het Internet voor het CIM een bijkomende activiteit zou zijn een diversificatie. Is hier wel voldoende marktvraag naar ? En hoeveel zal dat kosten ? Wie zal dat betalen ?" BUDGET.Deze zomer analyseerde het Amerikaanse bureau Jupiter Communications een 100-tal websites, naar eigen zeggen goed voor 93 % van de totale omzet in webvertising in de States. Op basis daarvan rekende het uit dat het totale gespendeerde bedrag in de eerste helft van dit jaar zo'n 71,7 miljoen dollar of 2,2 miljard frank bedroeg. Een habbekrats. In de traditionele media ligt ditzelfde budget ettelijke malen hoger. Maar wat opviel, was het groeiritme waarmee de uitgaven stegen : meer dan 80 % per kwartaal. "Aan dit tempo," zo verwacht Jupiter, "moet de webvertising tegen het jaar 2000 de kaap van 5 miljard dollar (of 155 miljard frank - nvdr.) hebben gerond." Dit is een Amerikaanse prognose. Precieze cijfers over Europa (én België) ontbreken. Maar weinigen twijfelen eraan dat de markt ook hier vroeg of laat zal openbreken. Arnaud Huret kon één en ander al aan den lijve ondervinden. In augustus stortte hij zich met het piepjonge Brusselse bureau Netvertising op webreclame. Vandaag zit Arnaud Huret boordevol zelfvertrouwen. "We zijn nog maar drie maanden actief en hebben al voor 800.000 frank aan (Belgische) publiciteit op het Net geplaatst," zegt hij. "Ons orderboek is tot eind dit jaar voor nog eens 1,5 miljoen frank gevuld." Zijn opdrachtgevers zijn bedrijven zoals Microsoft, Belgacom, Belgium Online en Ping. Het ingenieuze van de aanpak van Arnaud Huret en z'n zakenpartner Patrick De Schutter, van de gelijknamige Antwerpse fotogravuregroep schuilt eigenlijk in WebWheel, een systeem dat op dynamische wijze reclameblokjes van de ene naar de andere website doet springen. Telkens een bezoeker op een website "klikt", stuurt de centrale computer van Netvertising een banner naar die website door. En elk van die banner calls wordt zorgvuldig bijgehouden in een databank. MEDIAMIX."Het principe is doodsimpel," stelt Arnaud Huret. "Hoe meer banner calls een website genereert, hoe vaker het reclamevakje van die website op andere sites te zien zal zijn." WebWheel telt nu al zo'n 100 leden die zo op ruilbasis elkaars visibiliteit opkrikken. Een handig instrument. Maar Netvertising verhuurt zijn netwerk ook aan derden : dit zijn dan adverteerders die het Internet in de mediamix opnemen en gedurende beperkte tijd hun banner in het WebWheel laten meedraaien. En hier wenkt het grotere geld. "Wij durven de adverteerder garanderen dat hij met ons systeem minimum 10.000 mensen per dag kan bereiken," verzekert Arnaud Huret. Dit wekt enige verbazing, gezien het Belgische Internet met zijn nauwelijks 70.000 regelmatige gebruikers in een embryonaal stadium verkeert (zie Trends, 19 sept. '96). "Het totale budget voor webvertising in België zal dit jaar vermoedelijk niet hoger dan 10 à 15 miljoen frank zijn," geeft Huret toe. "Een marginaal bedrag, dus. Maar voor volgend jaar reken ik op een veelvoud." Ook andere marktspelers lijken die trein niet te willen missen. Vorige maand hielden de uitgevers Roularta, Rossel en Uitgeversbedrijf Tijd de reclameregie @dNet boven de doopvont. "Ook in België zal het aantal Internet-gebruikers spectaculair groeien," meldde het persbericht. "Dit zal leiden tot een toename van de trafiek op het Net en het medium interessant maken voor commerciële communicatie. Cruciaal is echter de ontwikkeling van een meetinstrument dat de basis moet worden voor een professionele en transparante markt." STANDAARD.En hier knelt het schoentje. Een uniforme standaard voor het meten van zowel het aantal als het profiel van de surfers op een website is er (nog) niet. In september trok Simon Sabel van het Audit Bureau of Circulations ( ABC) de Britse evenknie van het CIM aan de alarmbel. Hij waarschuwde ervoor dat softwarebedrijven en andere grote spelers zich in dit open marktsegment nestelen. "Zij zouden weleens minder objectief of wetenschappelijk te werk kunnen gaan dan een officieel auditbureau." WebWheel is niet uniek in België. Onder de vleugels van de zoeksite WebRider is een ander reclamenetwerk actief, maar dan wel eerder gericht op een niet-professionele doelgroep en voor 100 % gratis : Belvertising. En wellicht zullen nog anderen volgen. Het zal de vraag van adverteerders naar betrouwbare methodes om het reclamepotentieel van websites te evalueren, niet doen afnemen. In België is HitWatchers sinds deze zomer actief. Dit bureau meet, analyseert en controleert op gedetailleerde wijze een 25-tal websites op hun adverteringswaarde. Sommige van die rapporten zijn trouwens publiek toegankelijk op het Net de zoeksite Belgium Ad Valvas of de toerisme- en dienstensite FlandersCoast zijn zulke voorbeelden. Opnieuw is Arnaud Huret de initiatiefnemer. Hij benadrukt het onafhankelijk profiel van HitWatchers. "We zijn nu met een partner uit de audit-sfeer in onderhandeling om een meerderheid van de aandelen door te verkopen. Dit moet het zelfstandig karakter van het bureau versterken." Ook het CIM is op de hoogte van de activiteiten van HitWatchers. "We hebben contact met hen," zegt Francis Van Den Haute, die er verder vrij gerust in is. "Niets belet ons om later met een partner, zoals HitWatchers, in zee te gaan, die de metingen voor ons zal uitvoeren. Dit gebeurt nu al bij onze audiometriestudies in de traditionele pers, waar we een beroep doen op gespecialiseerde firma's zoals Sobemap of Marketing Unit. In principe kan iedereen metingen verrichten ik heb daar persoonlijk niets op tegen maar de effectieve audit en controle blijven tot de exclusieve bevoegdheid van het CIM behoren." PIET DEPUYDT