eXtra informatie op www.trends.be
...

eXtra informatie op www.trends.be Op onze website vindt u eerdere Trendsartikels over Sowaer en over subsidies die Ryanair in Charleroi krijgt.Laurent Jossart gooide de voorbije week de handdoek in de ring. Officieel gaat de afscheidnemende topman van de luchthavenuitbater in Charleroi aan de slag als nieuwe financieel directeur bij Luxair. Maar de uitbouw van Charleroi voor slechts één luchtvaartmaatschappij is ook voor hem een persoonlijke nederlaag. Brussels South wordt ook wel eens 'Ryanairport' genoemd. De Ierse carrier heeft een marktaandeel van meer dan 90 %. Het zegt veel over het Waalse luchthavenbeleid. Sowaer, de overheidsinstelling die de luchthavens van Bierset en Charleroi beheert, stak tot eind 2004 een bedrag van 520 miljoen euro in het duo. Luchthavens hebben uiteraard een dure infrastructuur. Maar de gulle geldstroom was er zelfs voor de Europese Commissie te veel aan. Brussels South werd een begrip in Europa van hoe een overheid met zware subsidies luchtvaartactiviteit wil aantrekken. Sinds 2001 timmert Charleroi aan de weg. Op zoek naar de volwaardige uitbouw van een goedkope luchthaven met een resem luchtvaartmaatschappijen. Maar tot nader order gebruikt hoofdzakelijk Ryanair deze luchthaven als uitvalsbasis. Het blijft een uiterst merkwaardig monsterverbond. Aan de ene kant die Ierse budgetmaatschappij met zijn lagelonenbeleid en ultraliberale bedrijfsopvattingen. Aan de andere kant het Waalse socialisme, dat nog steeds een negentiende-eeuwse ideologie hanteert. De provincie Henegouwen werd door dat decennialange socialisme klinisch dood gemaakt. En blijft alleen door massale subsidie-injecties overeind. Het voorbije decennium kreeg de provincie een miljard euro. Dat was deels Europees manna, vanuit Europese herstructureringsfondsen. Het enige resultaat was een maatschappij in stilstand. De levensstandaard verbeterde noch verslechterde met die injectie. Stilstaan is toch achteruitgaan? PS-voorzitter Elio Di Rupo wil nu opnieuw een miljard euro in Wallonië pompen onder de groteske noemer 'Marshallplan'. Ook Ryanair geniet volop van die subsidiewinkel. Luchthavens zijn weliswaar een investering op de lange termijn, maar de Ier mag wel érg lang genieten van de subsidiestroom. Brussels South zou een winstcijfer behalen vanaf 3,5 miljoen passagiers. Dat cijfer zou pas rond 2008 worden bereikt. In 2006 zullen het er 2,5 miljoen zijn. In het voorbije boekjaar werd nogmaals voor 5 miljoen euro aan subsidies uitgereikt. De Ierse carrier kan al sinds 2001 zijn marktpositie verstevigen op kosten van de belastingbetaler. Dat creëert een wel zeer merkwaardige vorm van het verwerven van marktdominantie. De Waalse Parti Socialiste maakt het met overheidsgeld mogelijk dat een privéspeler een nog moeilijk te bevechten marktpositie verwerft. Maar misschien heet dat de PS-variant van de publiek-private samenwerking. Na l'état PS, een PPS-PS? Wolfgang Riepl