De M-versies van BMW zijn behoorlijk extreme machines, zeker in het huidige verkeer. In Duitsland mag je nog 250 kilometer per uur rijden op de autosnelweg, maar dat gaat snel vervelen. Door bochten scheuren, om de kwaliteiten van de M-versie echt te proeven, mag nergens. Wat dan nog: een M-versie koop je omdat je gewoon iets exclusiefs wilt, of om er tijdens het weekend mee te rijden op een circuit. BMW heeft behoorlijk wat ...

De M-versies van BMW zijn behoorlijk extreme machines, zeker in het huidige verkeer. In Duitsland mag je nog 250 kilometer per uur rijden op de autosnelweg, maar dat gaat snel vervelen. Door bochten scheuren, om de kwaliteiten van de M-versie echt te proeven, mag nergens. Wat dan nog: een M-versie koop je omdat je gewoon iets exclusiefs wilt, of om er tijdens het weekend mee te rijden op een circuit. BMW heeft behoorlijk wat klanten die het zo aan boord leggen en de auto op maandag binnenbrengen voor een onderhoud, zodat hij klaar is voor de volgende verwendag. Voor dat doelpubliek mag het natuurlijk nog altijd wat meer zijn. Dus stoomde BMW een nog snellere versie van de M4 klaar: de M4 Pack Competition. Je kunt die beschouwen als een M4 met een speciaal uitrustingspakket. Zo komt de zescilinder in de lijn met de dubbele turbo nog wat krachtiger uit de hoek, nu met 450 pk. Voor liefhebbers van extreme sportwagens zijn cijfers belangrijk, maar je voelt niet echt het verschil: het duurt precies 0,1 seconde sneller om op te trekken van 0 naar 100 kilometer. Belangrijker zijn de aanpassingen aan het onderstel. Met de zelfregelende M-ophanging staat de M4 nog steviger in zijn schoeisel. In snelle bochten blijft de auto vastgelijmd op het asfalt. Dat gaat wat ten koste van het comfort op minder goede wegen en bij gewoon rijden, maar dat kan de liefhebber van dat soort auto's niet deren. Bij hogere snelheden is de M4 Pack Competition zeer stabiel. We waren het meest onder de indruk van de automatische versnellingsbak met een dubbele koppeling. Die schakelt met een fenomenale snelheid. Je kunt zelf schakelen met de hendeltjes aan het stuur en in automatische modus bepaal je het schakelgedrag met de rijmodus: net zoals bij de gewone M4 is het kiezen tussen 'normaal', 'sport' en 'sport+'. Bij normaal rijden heeft de zescilinder ook in lage toeren zoveel trekkracht dat het schakelgedrag allesbehalve nerveus is. In de stand sport+ moet je al enige ervaring hebben om het monster te kunnen temmen. BMW rekent voor het competitiepacknet geen 7500 euro boven op de prijs van de gewone M4. Dat is best wel stevig. JO BOSSUYT