Het jaar van de slimmere onderneming

Wat we vandaag meemaken, is een versnelde verandering van het zakelijke en het maatschappelijke leven, aangedreven door grote technologische veranderingen. In 2014 begint dat niet alleen de werking, maar ook het model en de zin van de onderneming te veranderen.

Onze wereld is doordrongen van instrumenten en verbindingen. Het computergebruik heeft zich uitgebreid tot zaken waarin niemand een computer zou vermoeden. Zowat 2,7 miljard mensen zijn tegenwoordig verbonden met het internet en dat aantal neemt snel toe in alle delen van de wereld, dankzij de verspreiding van de mobiele technologie.

Het resultaat is een planeet die overspoeld wordt door informatie. Men heeft het met reden over big data. Volgens een schatting zijn er tegen 2020 liefst 5200 gigabytes data voor elke persoon op de planeet. Krachtige nieuwe computersystemen kunnen daar bijna ogenblikkelijk iets zinnigs uit distilleren. Een nieuwe generatie van ‘cognitieve’ systemen, ontwikkeld voor big data, kunnen die stroom volgen, niet omdat ze geprogrammeerd zijn, maar omdat ze leren uit eigen ervaring en uit onze interactie met hen.

Die systemen kunnen niet alleen de gestructureerde informatie in databanken interpreteren, maar ook de ongestructureerde gegevens die 80 procent uitmaken van wat wij voortbrengen. Dat gaat medische beeldvorming, video’s, sensordata en handgeschreven notities tot de sociale data die gegenereerd worden door mensen die bloggen, sms’en, posten en tweeten.

We noemen dit een ‘slimmere planeet’. In het voorbije decennium hebben we gezien dat technologie industrieën en steden heeft getransformeerd. In 2014 maken we de opkomst mee van een nieuw ondernemingsmodel, noem het gerust de ‘slimmere onderneming’. Die doet de dingen die ze altijd al gedaan heeft: ze neemt beslissingen en schept waarde. Maar ze doet dat anders.

Slimmere ondernemingen nemen beslissingen door gegevens te vergaren en prognoseanalyses te gebruiken, eerder dan louter af te gaan op ervaringen uit het verleden. Zulke systemen maken steden als Rio de Janeiro en Singapore al slimmer. In mijn eigen onderneming passen we analyse toe op acquisities, personeelsretentie en vastgoedbeslissingen.

Slimmere ondernemingen scheppen waarde door intelligentie in te voeren in wat ze produceren en hoe ze het produceren. Vertrouwde producten worden slimmer, van auto’s tot gewassen. We zien ook allerlei nieuwe diensten en bedrijfsmodellen verschijnen, zoals zelfrijdende wagens die gedekt worden door een kilometerverzekering.

Slimmere ondernemingen leveren waarde, niet aan groepen maar aan individuele mensen. Dat betekent het ‘einde van de gemiddelden’ in de relatie van de onderneming met de klanten, zoals we nu al opmerken bij vooruitdenkende marketeers in sectoren gaande van de kleinhandel tot de telecommunicatie. Het wijzigt ook grondig de relatie met patiënten, studenten, burgers en werknemers door een nieuw arbeidspact en een herdefinitie van de managementwetenschappen voort te brengen.

Zo’n onderneming wordt gebouwd op een nieuwe soort fundamenten. Haar IT-infrastructuur steunt op analyse en de cloud. Haar operaties verlopen over het sociale weefsel, geoptimaliseerd voor een wereld waarin het mobiele eerste komt. Haar managementsystemen zijn gericht op het individuele engagement van alle betrokkenen.

Sommigen worden vandaag afgeschrikt door de omvang van big data en de veranderingen die dat teweegbrengt. Velen maken zich zorgen over de privacy- en veiligheidskwesties. Dat zijn inderdaad ernstige zaken, die een ernstige technologische en beleidsreactie vergen.

Niettemin geloof ik dat dit nieuwe tijdperk enorm veel hoop biedt. Data zijn een omvangrijke nieuwe natuurlijke rijkdom, die voor de 21ste eeuw belooft te worden wat stoomkracht was voor de 18de, elektriciteit voor de 19de en olie voor de 20ste eeuw. De slimmere onderneming die gebruikmaakt van die natuurlijke rijkdom kan een invloedrijke kracht worden voor groei, duurzaamheid, democratisering en maatschappelijke vooruitgang.

De auteur is chief executive van IBM

VIRGINIA ROMETTY

De slimmere onderneming doet de dingen die ze altijd al gedaan heeft: ze neemt beslissingen en schept waarde. Maar ze doet dat anders.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content