‘Het is eten of gegeten worden’

De transportondernemer Jo Van Moer bouwde in een kwarteeuw zijn eenmansbedrijf uit tot een internationale logistieke groep met 560 medewerkers. De Waaslander haalde externe managers aan boord om het familiebedrijf verder te professionaliseren en de groei van de volgende 25 jaar voor te bereiden.

Het transport- en logistiekbedrijf van Jo Van Moer (45) en zijn echtgenote Anne Verstraeten bestaat 25 jaar. Selfmade man Van Moer maakt van de feestelijke gelegenheid gebruik om zijn familiale groep te herdopen tot Van Moer Logistics.

“We zijn nog altijd te veel bekend als een transportbedrijf”, stelt Eric Noterman (48), sinds drie jaar CEO van Van Moer Group. “Onze 240 vrachtwagens zijn het visitekaartje van de groep, maar we doen veel meer dan alleen transport. Daarnaast kwamen we te veel naar buiten met allemaal eilandjes zoals Van Moer Transport, Distributie, Rail, Cleaning & Repair, Stevedoring en Silvertrans, ons expeditiebedrijf. Wettelijk blijven die entiteiten bestaan. Maar Silvertrans wordt Van Moer Forwarding en we komen als één geheel naar buiten onder de vlag Van Moer Logistics.”

Naar de trein

De nieuwe merknaam typeert de toekomststrategie van de groep als logistiekedienstverlener. “Ik ben als zelfstandig chauffeur gestart in 1990 en heb vrij snel ingezien dat er met zuiver transport weinig te verdienen valt”, zegt oprichter en eigenaar Jo Van Moer. “Van in het begin was het duidelijk dat een logistieke poot noodzakelijk was. Ik heb lang genoeg met mijn rekenmachine op mijn stuur gezeten om na te rekenen waar we mee bezig waren. De groei komt nu uit alle entiteiten van de groep en de slimme combinaties die zo mogelijk worden. Door onze logistieke activiteiten kunnen we ook in transport veel meer combineren. Mijn vrouw staat nog altijd in voor de planning en dispatching van de transporten. Wij kunnen elke kaart van elke chauffeur optimaal vol plannen. Daarmee maken we het verschil.”

Van Moer Group telt 560 medewerkers en realiseerde in 2014 een geconsolideerde omzet van 87 miljoen euro. Het bedrijf heeft in de Waaslandhaven in Zwijndrecht en Kallo 165.000 vierkante meter magazijnen. Daarnaast is Van Moer actief in Vilvoorde met een containerterminal, vanuit Zellik worden de transport- en distributieactiviteiten voor Delhaize georganiseerd en op de Umicore-vestiging in Hoboken werkt Van Moer aan een project waarmee het jaarlijks 6500 containers via de binnenvaart aan- en afvoert naar de materialengroep.

“Ook al zijn we transporteur, als we morgen een vrachtwagen van de weg kunnen halen, dan doen we het”, stelt Jo Van Moer. “Het aantal uren dat wij stilstaan, loopt enorm op. Het congestieprobleem wordt maar niet aangepakt. Daar proberen we toch op in te spelen, ook met onze spooraansluiting. We hebben sinds 2005 een vaste shuttletrein van linker- naar rechteroever. Dat is een klokvaste, volle trein. Dat werkt zeer goed en dat willen we uitbreiden.” Van Moer kan vergelijken, hij is ook internationaal actief. “Onze vrachtwagens rijden vooral in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. We doen ook transporten naar Denemarken, Finland, Spanje en Italië, maar dat is niet onze kernactiviteit. We hebben een vestiging in Roemenië met 65 trekkers, vooral voor de lange afstand. Al de rest wordt gedaan door Belgische chauffeurs.”

Fundamenten voor ambitieuze plannen

De internationale groei is belangrijk voor de expansie van de groep. “In Roemenië deden we tot twee jaar terug alleen transport vanuit Boekarest. Sinds 2013 hebben we een eerste logistieke site in Timisoara. Vandaag hebben we ook in Sibiu een magazijn en binnenkort starten we in Boekarest met logistieke activiteiten”, voorspelt Eric Noterman. “We kijken ook naar andere locaties in Roemenië, om van daaruit de Oost-Europese markt te bewerken. Ook in Brazilië hebben we een vestiging. Die activiteiten draaien op een laag pitje door de economische situatie, maar op iets langere termijn biedt dat wel mogelijkheden.”

Jo Van Moer is trots op wat hij met zijn bedrijf bereikt heeft. “Maar de manier waarop, dat is iets anders. Het was alle dagen wroeten en brandjes blussen. Onze klanten hebben daar niet te veel van gemerkt, maar ik had geen structuur aangebracht. We hadden geen hr-dienst, geen commercieel departement. Dat deden we allemaal zelf. In 2012 heb ik Eric als CEO aangetrokken en dat was een belangrijke stap voor het bedrijf”, weet Van Moer. “Dat was een belangrijke stap voor ons beiden”, bevestigt Noterman. Hij liet een carrière van twintig jaar staan in een multinational. Eric Noterman had na zijn studies aan de Hogere Zeevaartschool een paar jaar gevaren en ging in 1992 aan de slag als scheepsplanner bij Katoen Natie. Na de overname is hij meegegaan naar P&O Ports om in 2006 DP World België te leiden.

“Ik vond het een mooie uitdaging om die ondersteunende diensten hier uit te bouwen, tot op vandaag heb ik nog geen seconde spijt gehad van die beslissing. Om de ambitieuze plannen die Jo altijd heeft gehad en die we blijven hebben, waar te maken, heb je stevige fundamenten nodig en dat is wat we de jongste jaren hebben gedaan. We hebben het bedrijf geprofessionaliseerd en gestructureerd. We hebben mensen aangetrokken die de groei van de volgende 25 jaar kunnen ondersteunen”, zegt Noterman. Het directiecomité van het familiebedrijf telt negen mensen, onder wie de eigenaars Jo Van Moer en Anne Verstraeten. “We willen de structuur ook niet te zwaar maken, er komen geen zeven echelons”, oppert Noterman. “Onze spirit blijft down-to-earth, no-nonsense, beide voeten op de grond. We kunnen hier heel snel beslissen. We roepen iedereen samen, praten erover en nemen de beslissing, dat blijft cruciaal”, stelt Van Moer.

Investeringen in Antwerpen en Gent

Het managementteam werkt aan een strategisch plan voor de komende jaren. Er is een stevige consolidatiebeweging aan de gang in de transport- en logistieke sector. Ook Van Moer heeft de jongste jaren overnames gedaan en er staan er nog op het programma. “Tussen 2011 en 2014 hebben we onze omzet verdubbeld. Onze bedoeling is die trend door te trekken. We zullen eerst onze capaciteit maximaal benutten en hier nieuwe projecten opstarten”, legt Eric Noterman uit.

Van Moer Group kreeg de concessie Oudendijk toegewezen op de Antwerpse linkeroever. “We hebben een bouwaanvraag ingediend om een magazijnencomplex van 33.000 vierkante meter te bouwen, goed voor een investering van 20 miljoen euro en 120 nieuwe banen. Begin 2016 beginnen we te bouwen. Daarmee spelen we in op de verhuis van de rederij MSC. Het zwaartepunt voor containers komt in de Waaslandhaven te liggen. Ook in de haven van Gent worden we actief”, zegt Noterman. De logistiekedienstverlener heeft er een eerste magazijn van 6500 vierkante meter voor bulkgoederen en palletproducten geopend. De investering is volgens Jo Van Moer goed voor vijftien jobs. Van Moer heeft plannen om een tweede magazijn te bouwen in de Gentse haven en dan kan het aantal banen groeien tot een vijftigtal.

“2015 wordt een overgangsjaar”, verwacht Eric Noterman. “We hebben die nieuwe concessie erbij, we starten in Gent, we praten met een aantal partijen over mogelijke overnames. De groei komt dit jaar uit op 8 procent, dat is minder dan de voorbije jaren. Onze plannen zijn ambitieuzer dan dat, maar we moeten eerst ons strategisch plan afwerken om dan voluit vooruit te gaan.” Over overnameprooien willen de toplui van Van Moer niet veel kwijt. Al zijn ze niet geïnteresseerd om een transporteur over te nemen. “Het gaat om spelers in de logistiek. We kijken sowieso naar goederenstromen waar we meer toegevoegde waarde kunnen brengen. We zitten in een consolidatiemarkt, het is eten of gegeten worden”, lacht Jo Van Moer. “Aan dat laatste denken we niet”, vult de CEO aan. “Het kan gaan om kleine projecten, maar we kijken ook naar grotere dossiers. Daar kan een project bij zijn waarmee we onze omzet verdubbelen. Als er zich morgen een opportuniteit voordoet, dan bekijken we dat.”

Kurt De Cat, fotografie Wim Kempenaers

“Wij kunnen elke kaart van elke chauffeur optimaal vol plannen. Daarmee maken we het verschil” Jo Van Moer

“Om de ambitieuze plannen van Jo waar te maken, heb je stevige fundamenten nodig en dat is wat we de jongste jaren hebben gedaan” – Eric Noterman

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content