“Het is alsof je traint voor een wedstrijd die dan wordt afgelast”

“Een man voor de beurs,” schreven we vorig jaar, toen Iwan Gillis-D’Hamers de leiding kreeg bij Euphony Benelux. Het heeft niet mogen zijn, maar dat ligt niet aan het bedrijf.

Iwan Gillis-D’Hamers (39) zal nog eens aan Mobistar gedacht hebben toen de thermometer in zijn kantoor op de zolder bij Euphony Benelux dertig graden wees. Maar hij kon zich verfrissen met de resultaten. “Twee jaar geleden wou men ons zelfs geen auto leasen. Graydon scoorde ons als junk bonds. Nu zitten we bij het beste kwart qua kredietwaardigheid,” vertelt hij.

De kapitaalverhoging met een half miljoen euro, eind 2005, is daar niet vreemd aan, maar vooral de cashflow en het operationele resultaat. En daar tekent Gillis-D’Hamers toch voor een stukje van de 109 miljoen euro omzet (+10,4 %), van de winst van 5,8 miljoen (+19.273 %).

Euphony werkt via zelfstandige licentiehouders, die een groeiend aantal producten aan vrienden en kennissen verkopen in de geest van het Tupperwareverkoopmodel. In zijn eerste twee maanden bij Euphony ging de doctor in de scheikunde en voormalig verantwoordelijke voor het open dealerkanaal van Mobistar zelf de baan op. “Ik ondervond nogal wat problemen,” bekent de CEO, wiens team van 142 mensen goed is voor ongeveer 70 % van de groepsomzet.

Gilles-D’Hamers heronderhandelde het contract voor mobiele telefonie met Mobistar (“een gezonde, open discussie”), lanceerde een eigen mobiel label (Eulike-it), opende een webshop voor gsm’s en nam ADSL en mazout in zijn productenportefeuille, waarin ook al vaste telefonie, elektriciteit en gas zaten. “Op termijn worden we leverancier van alle vertrouwde diensten die je thuis gebruikt,” voorspelt Iwan Gillis-D’Hamers, die alvast digitale televisie uitsluit (“onvoldoende penetratie, vandaag niet verkrijgbaar los van de breedbandaansluiting”).

Voor mazoutbestelling is Euphony vandaag alleen een doorgeefluik. Avia-Belgomine levert en factureert rechtstreeks aan de klant. Pas als Euphony voldoende ervaring heeft, wil Gilles-D’Hamers opschuiven in de waardeketen, misschien tot en met een eigen merk, net zoals in de mobilofonie.

De invoering van ADSL heeft hem hoofdbrekens bezorgd. De ombudsdienst voor de telecom noteerde 85 % méér klachten over Euphony vorig jaar, een 280-tal in totaal. “Zonder ADSL zou je zien dat het aantal klachten daalt,” zegt Gillis-D’Hamers. “Die kinderziekten liggen nu achter ons.”

“Met vijf jaar zijn we een heel jong bedrijf. Dan heb je meer flexibiliteit om dingen anders te gaan doen. Een voorbeeld? Voor de vaste lijn hadden we drie producten, met daarachter telkens verschillende prijszettingen. Die hebben we gelijk getrokken.”

“Net voor we live zouden gaan, dipte de beurs,” zegt Iwan Gillis- D’Hamers over zijn grootste teleurstelling, het afblazen van de beursgang in juni. “Intern kost zo’n beursgang enorm veel tijd en moeite. Het is alsof je traint voor een wedstrijd die dan wordt afgelast. Dat is een klap. Ook voor onze makelaars.”

Euphony voert bijna geen reclame – tenzij dan via de sponsoring van ploegen als Racing Genk of basketclub Bree. Het schrappen van de beursgang, kelderde meteen ook de plannen voor een wielerploeg.

Komt er een volgende poging? “Niet nu,” zegt Iwan Gillis-D’Hamers. “Maar zoals de christenen zeggen: je weet niet wanneer de Heer komt.”

IWAN GILLIS-D’HAMERS (EUPHONY BENELUX)

IS: gedelegeerd bestuurder van Euphony Benelux

VRIJE TIJD: mountainbike,tennis, skiën

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content