‘Het ironische is dat ik vroeger geen koffie lustte’

WIE

Laurent Destrooper (33)

IS

Oprichter van de belevingswinkel Koffie ‘t Molentje

WAS

“Het ondernemerschap is me met de paplepel ingegoten”, vertelt Destrooper. “Mijn grootvader is Jules Destrooper van de bekende koekjesfabriek in West-Vlaanderen. Op mijn twintigste nam ik Koffie ‘t Molentje over, een ambachtelijke koffiebranderij gespecialiseerd in slow-roastkoffie. De zaak dateert van 1947.”

“Vrijwel gelijktijdig ging ik aan de slag als strategisch koffieadviseur. Ik zocht voor hotels, restaurants en bedrijven naar manieren om met een aanbod van ambachtelijke koffie meerwaarde te creëren voor hun zaak, hun klanten en zichzelf. Het ironische is dat ik vroeger geen koffie lustte. Ik vond koffie te bitter en had na het drinken ervan last van mijn maag. Met Koffie ‘t Molentje ging een wereld voor me open.”

WIL

“Met de belevingswinkel die ik nu heb opgericht, gaan we stap verder in de ontwikkeling van ons bedrijf. Jaarlijks branden we zo’n 25 ton koffiebonen, volgens unieke recepten. Ze worden verkocht op de website, de originele fabriekswinkel in Langemark en in meer dan 27 horecazaken. In de belevingswinkel kunnen klanten unieke blends kopen en die matchen aan de juiste koffiemachine. Op die manier kunnen ze ook thuis of op kantoor genieten van de koffie die hen het beste ligt. Dit concept is het eerste in zijn genre en wordt de komende jaren uitgerold in Vlaanderen en Nederland. De komende vijf à tien jaar zou ik graag zo’n vijftig belevingswinkels openen. Uiteraard moet die ambitie geschraagd zijn door een systematische uitbreiding van de branderij. Die activiteiten komen niet op een lager pitje te staan.”

VRIJE TIJD

“Lezen, leren, sporten en wandelen in de natuur.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content