Op de Champs-Elysées wordt de blik van de wandelaar plots getrokken door een enorme schuifpui. Daarachter liggen een bruggetje en heel wat groen verscholen. We zijn aanbeland in het Atelier Renault. Met een klassieke showroom heeft dat nog weinig te maken. Hier liggen de dromen binnen handbereik.
...

Op de Champs-Elysées wordt de blik van de wandelaar plots getrokken door een enorme schuifpui. Daarachter liggen een bruggetje en heel wat groen verscholen. We zijn aanbeland in het Atelier Renault. Met een klassieke showroom heeft dat nog weinig te maken. Hier liggen de dromen binnen handbereik. "Het concept dat we ontwikkeld hebben, berust op een globale bespiegeling," vertelt Fabrizio Gatti, architect bij het Belgische bureau Gatti & Washer. "Van oorsprong is Renault een allround onderneming die wagens verkoopt voor dagelijks gebruik. Maar de onderneming wil zich ook meer en meer als ontwerper vertonen met modellen als de Twingo of, recenter nog, de Avantime. Daarbij gaat het deels om een droombeeld. Het Atelier Renault, een plek die zowat symbool staat voor het merk, moest die dualiteit tot uitdrukking brengen. Om het dagdagelijkse te vertalen, hebben we het huis van monsieur Avantime bedacht, dat voorzien werd van vensters die uitzicht geven op een droom." Monsieur Avantime, die de veertig net voorbij is, heeft zijn Renault Espace intussen ingeruild voor een wat sportiever en krachtiger model. Het hele concept komt erop neer dat twee verschillende strata ontwikkeld werden. Op het gelijkvloers heerst het alledaagse: een divan en een schoorsteenmantel waarop een futuristische wagen prijkt, bijna als een uniek symbool van het merk. In het verzamelaarskabinet hangen werken van de schilder Erro die behoren tot de collectie van Renault. Vooraan ten slotte, staat een interactieve tafel, die het mogelijk maakt om nader kennis te maken met het Atelier. De vensters worden gesymboliseerd door reuzenschermen waarop landschappen voorbijschuiven. Op de verdieping werd een restaurant ingericht tussen loopbruggen die bemeubeld werden met tafeltjes in metaal en glas. "Die ruimte moet de geest van Renault voorstellen, maar ook het imago dat het bedrijf zichzelf wil aanmeten. De Franse onderneming was immers op zoek naar mogelijkheden om haar imago op te krikken, om op te klimmen naar een hoger trapje. Het Atelier past volkomen in een dergelijke strategie," zegt Alain Berteau, eveneens architect in het bureau Gatti & Washer. "Hier moest de geest spreken, niet het product. Het creatieve aspect was dus van het allergrootste belang, vandaar ook de naam die voor die ruimte gekozen werd."Opmerkelijk is ook de perfecte complementariteit met de affiches die voor de Avantime ontworpen werden en waarin, met de medeplichtigheid van Jean-Paul Gaultier, een duidelijk verband gelegd wordt tussen haute couture, creatie en de filosofie van Renault. Het meubilair werd speciaal ontworpen door de Franse designer Christophe Pillet. "Het was geen eenvoudige opdracht," geeft Fabrizio Gatti toe. "Het kwam er immers op aan om de juiste toon aan te houden. De bezoekers mochten niet de indruk krijgen dat ze in een design- of meubelwinkel terechtkwamen. De voorwerpen werden dan ook in wanverhouding tot de realiteit ontworpen, door ze een afwijkende grootte of een ongebruikelijke vorm te geven." Het Atelier Renault zal ook gebruikt worden om evenementen te organiseren. De reuzenschermen kunnen in dat geval dienst doen als communicatiemiddel. Het geheel werd overigens uitgedacht als een evolutief concept: het meubilair en de inrichting kunnen aangepast worden in functie van de lancering van nieuwe modellen van het merk. Het is trouwens niet uitgesloten dat Renault in de toekomst het experiment herhaalt in andere grote steden.Véronique Pirson