Het groeipotentieel blijft groot

© BELGA

De Oost-Vlaamse speculaas- en koekjespecialist Lotus Bakeries heeft zijn fenomenale beurssucces van de voorbije vijftien jaar (zie analyse van de week, pag 2-3) in 2016 onverminderd doorgetrokken. Nauwelijks negentien maanden nadat het aandeel door de magische grens van 1000 euro was gebroken, moest in augustus 2016 de grens van 2000 euro eraan geloven. Die doorbraak kwam er na uitermate sterke halfjaarcijfers, waarin de omzet met 31,1 procent toenam tot 256,4 miljoen euro. De interne groei (zonder rekening te houden met overnames) bedroeg liefst 14 procent. Dat was een gevolg van de sterke groei van zowel Lotus-speculaaskoekjes als Lotus Speculoospasta in Europa, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten.

De succesvolle strategie van de kernmerken gradueel te lanceren in bekende markten blijft vruchten afwerpen. De VS groeiden naar verwachting in 2016 uit tot de grootste afzetmarkt, met een verwacht volume van bijna één miljard koekjes. Om er de sterke groei te ondersteunen, gaat Lotus Bakeries een fabriek in de VS bouwen. Vanaf 2019 zullen er voor het eerst sinds de oprichting in 1932 speculaaskoekjes in het buitenland worden geproduceerd. In Lembeke wordt een derde productiehal gebouwd.

Lotus Bakeries doet ook geregeld gerichte overnames. Zo kochten de Oost-Vlamingen in 2006 de Nederlandse peperkoekspecialist Peijnenburg en in 2011 de intellectuele-eigendomsrechten van het succesvolle kinderconcept Dinosaurus. In 2013 volgde de overname van het Belgische speculaasbedrijf Biscuiterie Willems.

In 2015 kwam er een nieuwe strategische zet, met de overname van twee Britse spelers actief in gezonde snacks: Natural Balance Foods (67 %, overnameprijs 56 miljoen euro)en Urban Fresh Foods (100 %, 97,3 miljoen euro). Lotus Bakeries voegde de activiteiten van beide snelgroeiers samen in de nieuwe productcategorie Natural Foods (gezonde tussendoortjes), met de merken Nãkd en Trek van Natural Balance Foods en Bear en Urban Fruit van Urban Fresh Foods. De omzet van Natural Foods groeide in de eerste jaarhelft met 25 procent en leverde 17 procent (zo’n 33 miljoen euro) extra omzet. In lijn met de strategie worden die merken gaandeweg in de bestaande markten gelanceerd, te beginnen met Nederland (2016) en België. De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) steeg met 39,3 procent tot 52,6 miljoen euro en de nettowinst met 43 procent tot 30,8 miljoen euro, of 38,1 euro per aandeel. Ondanks 15,8 miljoen euro investeringen in capaciteitsuitbreidingen en de dividenduitkering van 14,2 euro bruto per aandeel (11,6 miljoen euro) zakte de nettoschuldpositie in de eerste jaarhelft met 34,1 miljoen euro tot 129,8 miljoen euro. Door de aanhoudende sterke nieuwsstroom kleeft op het Lotus Bakeries-aandeel een dure waardering van respectievelijk 33 en 28 keer de verwachte winst 2016 en 2017. Goedkoop zal het aandeel wellicht niet snel worden.

Conclusie

Na de bescheiden terugval van de jongste maanden verhogen we het advies. We zien de komende jaren nog heel wat extra potentieel, en verwachten een succesvolle voortzetting van de strategie. Gezien de stevige waardering moet het koopadvies uitdrukkelijk gezien worden in een langetermijnperspectief van vijf tot tien jaar. Een tactiek kan zijn om, in functie van uw vermogen, een eerste positie te nemen en daarna telkens bij te kopen na een daling van het aandeel met 100 euro.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Al verschenen op insidebeleggen.be op 6 januari

HET FENOMENALE BEURSSUCCES WERD IN 2016 ONVERMINDERD DOORGETROKKEN.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content