Essilor is de wereldleider in lenzen. De oorsprong van het Franse bedrijf gaat terug tot 1849, toen Essel werd opgericht. In 1973 fuseerde het met Silor, dat in 1931 is gesticht. Door zijn sterke groei wist Essilor eerst een stek in de CAC40-indexte veroveren. In juni 2012 werd het zelfs opgenomen in de Eurostoxx50-index. Al vanaf het begin zet Essilor sterk in op innovatie. Sinds 2011 bundelt het al zijn innovatie-inspanningen op drie locaties: Créteil (de hoofdzetel voor Europa), Dallas (voor de Verenigde Staten) en Singapore (voor Azië). Sinds 2005 nam de groep minst...

Essilor is de wereldleider in lenzen. De oorsprong van het Franse bedrijf gaat terug tot 1849, toen Essel werd opgericht. In 1973 fuseerde het met Silor, dat in 1931 is gesticht. Door zijn sterke groei wist Essilor eerst een stek in de CAC40-indexte veroveren. In juni 2012 werd het zelfs opgenomen in de Eurostoxx50-index. Al vanaf het begin zet Essilor sterk in op innovatie. Sinds 2011 bundelt het al zijn innovatie-inspanningen op drie locaties: Créteil (de hoofdzetel voor Europa), Dallas (voor de Verenigde Staten) en Singapore (voor Azië). Sinds 2005 nam de groep minstens zeventig nieuwe patenten per jaar. Niet toevallig kwam bijna de helft van de groepsomzet vorig jaar van producten die niet langer dan drie jaar op de markt zijn. Die enorme innovatiedrive werd vorig jaar beloond door Forbes. Het Amerikaanse zakenmagazine nam Essilor voor het tweede jaar op rij op in de lijst van de 'dertig meest innovatieve bedrijven ter wereld'. Een andere drijvende kracht achter de groei van Essilor is dat de groep de rol van consolidator speelt op een zeer gefragmenteerde markt. Vooral in de groeilanden wordt dat marktsegment door honderden kleine bedrijfjes bevolkt. In de eerste tien maanden van 2013 heeft Essilor twintig bedrijven en bedrijfjes overgenomen of er een partnerschap mee aangegaan. Samen leveren die 165 miljoen euro extra omzet op. Dertien van die bedrijven zijn gevestigd in de opkomende landen. De meest opwindende groeimarkt is uiteraard China, op korte termijn omdat steeds meer Chinezen voldoende verdienen om hun oogaandoeningen te laten behandelen, en op lange termijn door de oprukkende vergrijzing van de bevolking. In 2011 bedroeg de omzet van Essilor in China 84 miljoen euro. Tegen 2020 is het streefdoel dat cijfer richting 1 miljard euro op te krikken. De opkomende markten moeten 1,5 miljard euro aan inkomsten opleveren tegen 2015, tegenover 612 miljoen in 2011. In 2012 kwam 18,3 procent van de groepsomzet uit de groeilanden. In de eerste negen maanden van 2013 was dat al 25,7 procent, ondanks de negatieve wisselkoersontwikkelingen. De doelstelling was vorig jaar 6 procent omzetgroei te realiseren. Voor 2014 verwacht de markt een omzet- en winstgroei van 10 procent. Essilor keerde in 2012 voor het twintigste jaar op rij een hoger dividend uit dan het jaar voordien. Tegen 23,5 keer de verwachte winst voor 2014, bijna drie keer de omzet en 12,5 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) noteert het aandeel van Essilor niet goedkoop tegenover het marktgemiddelde. Maar dat is ook logisch, omdat de perspectieven van het Franse bedrijf veel gunstiger zijn. Tegenover de gemiddelde waardering in de periode 2010-2013 is het aandeel wel relatief goedkoop. Daarom vinden we het koopwaardig. Maak bij voorkeur gebruik van een tussentijdse dip om het aandeel op te pikken. DANNY REWEGHS