Zijn gezicht werd gedomineerd door een lelijke bril met sterke lenzen en een sullig zwart montuur. Zwoegend, haast wanhopig trachtte hij zijn klasgenoten bij te houden. Om zich door zijn leesopdrachten heen te worstelen, maakte hij gebruik van stripverhalen, maar die truc kon hij onmogelijk volhouden. Hij zag slecht en had af te rekenen met dyslexie. Uiteindelijk slaagde hij erin de leerstof op te pikken door een groepje scholieren samen te brengen die van elkaar leerden. Iedereen had zijn sterke en zwakke punten. Met zo'n team - en zijn scherpe analytische geest - sloofde hij zich o...

Zijn gezicht werd gedomineerd door een lelijke bril met sterke lenzen en een sullig zwart montuur. Zwoegend, haast wanhopig trachtte hij zijn klasgenoten bij te houden. Om zich door zijn leesopdrachten heen te worstelen, maakte hij gebruik van stripverhalen, maar die truc kon hij onmogelijk volhouden. Hij zag slecht en had af te rekenen met dyslexie. Uiteindelijk slaagde hij erin de leerstof op te pikken door een groepje scholieren samen te brengen die van elkaar leerden. Iedereen had zijn sterke en zwakke punten. Met zo'n team - en zijn scherpe analytische geest - sloofde hij zich ook door economische studies aan de universiteit van Stanford. Die ploeterende scholier was Charles Schwab. In 1971 richtte hij in San Francisco het beursmakelaarsbedrijf op dat nog steeds zijn naam draagt en uitgegroeid is tot een financiële reus. Dat beknopte portret van Charles Schwab plukken we uit Succesvol zijn en blijven. De titel vinden we alleen op de rug van het boek, op de kaft prijkt een imposante tros namen van ondernemers, politici en andere beroemdheden - van de onvermijdelijke supermanager Jack Welch tot de gecanoniseerde rockartiest Bono en de in Amerika zalig verklaarde wielrenner Lance Armstrong. Meer dan 200 beroemdheden hebben de auteurs geïnterviewd. Hun criterium: de geselecteerden moesten al ten minste twintig jaar lang succesvol zijn (voor Lance Armstrong hebben ze die voorwaarde wat gemilderd, maar we geven grif toe dat dit geen bezwaar mag zijn voor iemand die na het overleven van kanker zeven jaar op rij de Ronde van Frankrijk won). De profielen en interviews hadden al een boeiende bloemlezing opgeleverd over mensen met succes in de overtreffende trap. Helaas moeten we ons tevreden stellen met flarden uit die gesprekken en ook de portretten krijgen we broksgewijs en onvoltooid geserveerd. Jerry Porras, Stewart Emery en Mark Thompson waren er niet op uit om een paternoster van onberispelijk afgeborstelde biografieën aaneen te rijgen. Het trio consultants en academici wilde de beslissende eigenschappen van blijvend succesvolle mensen achterhalen. Jerry Porras deed die oefening al eens samen met Jim Collins, maar dan voor bedrijven. Het resultaat was de evergreen Built to Last (1994). Uit de nieuwe queeste sproot geen absolute weg naar succes voort, al komen wel enkele universele eigenschappen naar boven. Het valt op dat vele toppers enorme obstakels overwonnen hebben, maar rampspoed is uiteraard geen conditio sine qua non om het achteraf te máken. Wel belangrijk is de eigenschap te kunnen leren uit fouten én zich eigenzinnig te blijven focussen op zijn doel. Uiteindelijk komt alles neer op passie. Wie iets graag doet, werkt harder, langer en geconcentreerder. Die liefde voor het vak zorgt voor een doorslaggevende voorsprong. Kortom, zonder liefde lukt het niet. Jerry Porras, Stewart Emery & Mark Thompson, Succesvol zijn en blijven. Financial Times/Prentice Hall, 172 blz., 19,95 euro.Luc De Decker