Of het nu om een korte zakenreis of om een lange vakantie gaat, u moet uw koffer kiezen op basis van specifieke criteria. Een individuele reiziger die slechts één of twee nachten buitenshuis verblijft, zal kiezen voor een rolkoffertje om als handbagage mee te nemen in het vliegtuig. Gaat u echter voor lange tijd op vakantie, dan bent u beter af met een schokbestendige, maar tegelijk makkelijk hanteerbare koffer die zoveel mogelijk kleren kan bevatten.
...

Of het nu om een korte zakenreis of om een lange vakantie gaat, u moet uw koffer kiezen op basis van specifieke criteria. Een individuele reiziger die slechts één of twee nachten buitenshuis verblijft, zal kiezen voor een rolkoffertje om als handbagage mee te nemen in het vliegtuig. Gaat u echter voor lange tijd op vakantie, dan bent u beter af met een schokbestendige, maar tegelijk makkelijk hanteerbare koffer die zoveel mogelijk kleren kan bevatten. Een goede raad voor wie vaak reist en van exotische bestemmingen houdt: koop geen luxemerk, want dan verraadt u misschien dat u heel wat waardevolle voorwerpen in uw koffer hebt zitten. Een koffer wordt gemiddeld twee tot drie keer per jaar gebruikt en gaat dus ongeveer tien jaar mee. Het is dan ook niet interessant om per se te willen besparen op kwaliteit door automatisch het goedkoopste model te kiezen. Temeer omdat een distributeursmerk of een compleet onbekend merk absoluut geen stevigheid en kwaliteit waarborgt. Met andere woorden: u gaat beter langs bij een gespecialiseerde leder- en kofferhandelaar dan in een warenhuis. Speciaalzaken kiezen immers zorgvuldig hun leveranciers, al was het maar om geschillen te vermijden. Ook het leeggewicht is een belangrijke factor. Logisch, want hoe zwaarder een koffer, hoe groter het risico dat het maximaal toegestane gewicht overschreden wordt. Uw oude koffers in puur leder kunt u dus maar beter opbergen op zolder of klasseren als siervoorwerp. Er bestaan twee grote kofferfamilies: hardschalige en soepele. Het grootste voordeel van hardschalige is dat ze de inhoud beter beschermen en vaak ook meer waterdicht zijn. Minpunt is wel dat ze meestal geen buitenzakken hebben. Voordelen van soepele koffers: een ruimer aanbod, buitenzakken, een zekere elasticiteit bij het vullen en de prijs. Grootste nadeel: de inhoud van soepele koffers is minder goed beschermd tegen schokken en druk. Een belangrijk criterium als we zien hoe de bagagediensten op de luchthavens omgaan met uw koffers... Voor koffers die in het ruim belanden, zijn de afmetingen niet zo belangrijk, maar dat ligt totaal anders als het om cabinebagage gaat. De internationale vereniging voor luchttransport Iata hanteert hiervoor zelfs een standaardnorm: de totale afmetingen (lengte + hoogte + breedte) mogen maximaal 115 cm bedragen. Een regel die elke luchtvaartmaatschappij heeft aangepast voor eigen gebruik. U moet dus het kleinste gemene veelvoud nemen als het om de breedte en dikte van uw koffer gaat. Logisch, want als u vandaag vliegt met KLM of Alitalia, die een breedte van 25 cm aanvaarden, gaat u morgen misschien evengoed de lucht in met SN Brussels Airlines, dat slechts 20 cm duldt. In dat geval zou uw bagage onverbiddelijk in het ruim belanden, ook al zitten uw portable of uw uiterst vertrouwelijke documenten erin. In tegenstelling met wat u zou kunnen denken, zijn koffers met vier wieltjes niet altijd handiger. "Sommige koffers met twee wieltjes zijn praktischer gebleken dan koffers met vier minuscule wieltjes," zo schrijft Test-Aankoop. Een vierwielkoffer - waarbij de wieltjes meestal klein zijn - voorttrekken, vormt in luchthavens of stations meestal geen probleem, maar op hobbelige trottoirs ligt dat wel even anders. U kiest dus beter voor een tweewielkoffer met zo groot mogelijke wieltjes. Probeer maar eens de trap te nemen met zo'n model met vier miniwieltjes: u zult meteen snappen wat we bedoelen. John Karwan is erfgenaam van een van de oudste familiale leder- en kofferzaken van Brussel (Ukkel). Hij vindt het trolleysysteem heel belangrijk: "U moet absoluut een koffer kiezen waarvan het schuifsysteem binnenin verwerkt zit," luidt zijn raad. "Als het niet beschermd is, is het gevaar groot dat het schuifsysteem vervormd raakt tijdens de bagagestapeling of door een schok, en onbruikbaar wordt. " De lederhandelaar benadrukt ook dat een koffer bij voorkeur minstens twee handvatten heeft: één in de lengte en één in de breedte. "Voor handbagage zijn twee handvatten bijzonder nuttig. "Rits- of clipsluiting: het doet er weinig toe. U moet wel weten dat sleutel- of codesloten in veel landen, waaronder de VS, om veiligheidsredenen verboden zijn. En alles wijst erop dat die regel zal worden veralgemeend. U koopt dus beter geen koffer met ingebouwd slot. Als u hem gesloten hebt, is de kans groot dat de controlediensten van een of andere luchthaven het slot forceren. U kiest dus beter een klein, afzonderlijk slot dat u gebruikt om naar de luchthaven te gaan en, als de vlucht erop zit en u uw bagage terug hebt, opnieuw bevestigt om naar uw eindbestemming te gaan. Dat verscheidene grote merken drie tot tien jaar garantie geven op hun producten, is een belangrijk gegeven, net als het feit dat deze merken bijna overal ter wereld te koop zijn. "Als een klant in het buitenland problemen heeft met een van onze producten en de koffer nog altijd gedekt is door de garantie, gaat hij gewoon naar een van onze dealers," licht Koen De Bruyn toe, key account manager bij Delsey. "Meestal wordt het product dan sowieso omgeruild. "Een koffer moet uiteraard ook herkenbaar zijn. Als je de koffers van de bagageband ziet rollen, valt telkens weer hetzelfde op: de meeste zijn zwart, grijs of blauw. Stelt u zich eens voor welke chaos dat in de toekomst zou kunnen opleveren met de A380 en zijn 500 tot 800 passagiers. Helaas hebben we vastgesteld dat geen enkel merk echt heeft nagedacht over dit probleem. Bijvoorbeeld door plaats te voorzien om een kenteken te bevestigen dat van ver opvalt. Een van onze collega's gebruikt dan ook de volgende drie trucjes: "Ik bind niet alleen een verstevigingsriem met felle kleuren rond mijn koffer, maar kleef er ook een heleboel stickers op. En vaak hang ik verschillende bandjes rond het handvat. Het lijkt misschien wat vreemd, maar ik krijg liever mijn bagage snel terug en wil vooral verwarring vermijden. "Michel Ghesquière