‘Het gat in de markt bestaat meestal niet’

ADRIAAN COPPENS "Voor software voor bedrijven staat de gebruiker op de laatste plaats."

Met tweehonderd medewerkers is OTA Insight in de luwte uitgegroeid tot een van de meest succesvolle start-ups van Belgische techondernemers. Een van de oprichters, Adriaan Coppens, richt na een sabbatjaar een nieuwe start-up op: hij wil een specialist in data-analyse voor de logistieke sector uit de grond stampen.

Adriaan Coppens heeft samen met Matthias Geeroms en Gino Engels OTA Insight opgericht. Het onlineplatform van OTA Insight verschaft hotels meer inzicht in hun prestaties en de prijzen waartegen boekingwebsites hun kamers aanbieden. Vooral dat laatste is een heel complex proces, waarbij hotels nog vaak in het duister tasten over wie en tegen welke prijs hun overnachtingen worden doorverkocht. In alle luwte is het bedrijf van de drie oprichters gegroeid naar meer dan tweehonderd medewerkers, met onder meer kantoren in Londen, Gent, Dallas, Sydney en Singapore. In 2017 kwam het bedrijf in de aandacht omdat het bij zijn eerste grote kapitaalronde meteen 20 miljoen dollar kon vastleggen. Sindsdien is het weer wat stil, maar er is wel veel gebeurd.

Het grootste compliment dat we bij OTA Insight krijgen, is dat onze klanten vertellen dat ze nu eindelijk rapporten hebben die ze begrijpen

CEO Adriaan Coppens is sinds eind 2018 niet langer actief bij het bedrijf. “Mijn moeder was ongeneeslijk ziek en ik wilde zo veel mogelijk tijd met haar doorbrengen. Dat ging niet samen met een groeibedrijf leiden”, zegt hij vanuit Londen. “Onze twee grote aandeelhouders (waaronder Highgate, een van de marktleiders in hotelvastgoed en ondersteunende diensten, nvdr) waren gelukkig begripvol. Ik ben in de beste verstandhouding kunnen vertrekken.” Coppens wordt een van de centrale gasten op de Trends Winter University, een exclusief evenement voor Belgische techondernemers en CEO’s ( zie kader). Hij werkt intussen aan een nieuwe start-up.

In plaats van terug te keren naar OTA Insight wilt u een nieuwe start-up beginnen?

ADRIAAN COPPENS. “Ik zit nog in de raad van bestuur van OTA Insight, maar ik focus op iets anders. Ik werk aan een nieuw bedrijf om de CO2-uitstoot van transport drastisch te verlagen. De klimaatverandering is een van de grootste problemen ter wereld en transport is een van de meest vervuilende sectoren ter wereld. De sector is nog inefficiënt, soms rijden vrachtwagens de helft van de tijd leeg. Ik wil daarom een beter systeem voor transportmanagement ontwikkelen, zodat transporteurs nog beter kunnen plannen.

“Nog meer wil ik iets doen wat goed is voor klanten en wat bijdraagt tot de maatschappij. Ik heb bij OTA Insight veel geluk had: ik vond de juiste medeoprichters, de juiste eerste medewerkers en de juiste eerste klanten. Ik geniet ervan een bedrijf uit de grond te stampen, talenten te zoeken en samen van een innovatief idee een groot en succesvol bedrijf te maken.”

Software voor transport is geen gat in de markt. Er is al enorm veel concurrentie.

COPPENS. “Het gat in de markt bestaat meestal niet. De meeste problemen hebben al een oplossing. Die is alleen niet altijd goed. OTA Insight is gestart op een markt met veel concurrentie, maar we hebben ons met een betere oplossing kunnen differentiëren. Ik heb bij OTA Insight veel voldoening gehaald door een product te bouwen waarmee gebruikers succesvoller kunnen zijn in hun job. In de transportsector moet dat ook mogelijk zijn.

“Voor software voor bedrijven staat de gebruiker op de laatste plaats. Hij moet er maar mee leren werken. Het resultaat is stress en grote uitgaven, onder meer voor opleidingen en consultants. Het grootste compliment dat we bij OTA Insight krijgen, is dat onze klanten vertellen dat ze nu eindelijk rapporten hebben die ze begrijpen. Ik wil dat opnieuw doen in een andere sector.”

Blijft Londen de uitvalsbasis, ondanks de brexit?

COPPENS. “Het is nog afwachten hoe de brexit wordt afgehandeld, maar ik wil het bedrijf hier opzetten. Ik zal me wel direct op België richten, zeker omdat de logistiek er zo’n belangrijke sector is. Maar Londen is een plezante stad en je kunt er gemakkelijk naar de rest van de wereld reizen. Het heeft een zeer mooi ecosysteem voor techbedrijven. Er is hier veel talent en kapitaal. Ik wil eerst mijn medeoprichters vinden. Ik heb door OTA Insight een beetje een buffer, zodat ik niet direct veel geld hoef op te halen. Zo heb ik tijd om rustig een eerste team bijeen te zoeken en na te denken over hoe onze software er moet uitzien.”

'Het gat in de markt bestaat meestal niet'
© Getty Images

Medeoprichter Waze op Trends Winter University

Adriaan Coppens is een van de centrale gasten op de eerste editie van de Trends Winter University in Lapland. Dat is een exclusief evenement voor Belgische scale-ups, snelgroeiende internet- en techbedrijven die ook internationaal doorbreken. Samen met onder meer Jürgen Ingels (Smartfin/Clear2Pay), Pieterjan Bouten (Showpad) en Leslie Cottenjé (Hello Customer) zal Coppens discussies leiden over hoe techbedrijven succesvol kunnen doorgroeien. Naast die sessies zijn er ook keynotes van twee internationale blikvangers, Nicolas Brusson en Uri Levine. Die laatste is een Israëlische ondernemer en een van de oprichters van de alomtegenwoordige navigatie-app Waze. Google kocht Waze in 2013 voor 1,15 miljard dollar. Nicolas Brusson is medeoprichter en CEO van Blablacar, een van de eerste Franse start-ups met een waardering van meer dan 1 miljard dollar.

De focus van het evenement ligt op scale-ups. Er zijn al zo’n veertig CEO’s en techondernemers geregistreerd. “Toen we acht jaar geleden de Trends Summer University lanceerden, merkten we al heel snel dat ondernemers en CEO’s graag met gelijkgestemden discussiëren”, zegt Xavier Bouckaert, de CEO van Roularta Media Group, dat onder meer Trends uitgeeft. “Intussen is dat evenement een vaste waarde en een ontmoetingsplaats voor CEO’s van grote bedrijven. Met de Trends Winter University willen we een soortgelijk evenement in de markt zetten voor scale-ups.”

De Winter University zal ook de verschillende ecosystemen in België bij elkaar brengen, stelt Sébastien Deletaille, serieel ondernemer en deelnemer aan de Trends Winter University. “De kansen zijn tweeledig: ervaringen uitwisselen én tot één Belgische ecosysteem komen waar ondernemers elkaar ontmoeten.”

Meer info op trendswinteruniversity.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content