Al een paar jaar werkt Toerisme Oostende aan zijn imago waarbij de badstad wordt gepromoot als 'the place to be' voor een jong en dynamisch publiek.
...

Al een paar jaar werkt Toerisme Oostende aan zijn imago waarbij de badstad wordt gepromoot als 'the place to be' voor een jong en dynamisch publiek. "Het opzetten van een millenniumfeest vormt meteen de apotheose van een reeks spraakmakende evenementen in 1999 die aan dit imago vorm gaven," zegt Geert Declerck, directeur van Toerisme Oostende. "We spelen bewust niet in op de millenniumgekte waarbij voor allerlei exclusieve evenementen al te zotte prijzen worden gevraagd. Omdat onze hotels in die periode alleen geboekt kunnen worden voor minimaal twee overnachtingen, hebben we ons programma daarop afgestemd. Zelf investereren we 2 miljoen frank in het grootste vuurwerk dat op oudejaarsnacht in ons land te bekijken valt. En op zondag 2 januari 2000 presenteren we als afsluiter voor het eerst een nieuwjaarsduik door de IJsberen - onder wie een aantal BV's." Feestneuzen kunnen op oudejaarsavond terecht op twee mega-evenementen in het Casino-Kursaal en het Media Center. De meeste restaurants op de zeedijk en in de binnenstad serveren een millenniummenu. Op het marktplein wordt de sfeer bepaald door de Kiosk-on-Ice, annex kerstmarkt. Drie jaar geleden was die ijsschaatspiste in open lucht - een initiatief van VLD-senator Jean-Marie Dedecker - een nationale primeur. Voor de promotie van het evenement is een budget van 2 miljoen frank voorzien. Peter Craemeersch, marketingdirecteur van Toerisme Oostende: "Als je weet dat Oostende over ruim 45.000 bedden beschikt in hotels, huurappartementen en tweede verblijven, dan mag de omzet voor de horeca in die topdagen toch op 200 à 300 miljoen frank worden geschat, en dan tel ik er de feestvierende Oostendenaars nog niet bij." Hoofdbedoeling van het stadsbestuur is Oostende in winter en zomer te promoten als een stad waar naast zee, zon en zand zoveel meer te beleven valt op cultureel, toeristisch en sportief vlak. Declerck: "Dit jaar pompten we 60 miljoen frank in onze evenementen. De helft daarvan spendeerden we aan de organisatie van evenementen als het Ensor-jaar, het Theater-aan-Zee, het wereldkampioenschap beachvolley, de aankomst van een etappe van de Tour de France à la Voile enzovoort. De andere 30 miljoen ging naar de marketing rond die manifestaties."