Sinds enkele jaren is de fiets met elektrische trapondersteuning in volle expansie op de Europese markt. Al zijn we nog ver verwijderd van de 30 miljoen verkochte exemplaren die dit jaar in China worden verkocht, waar zich ook de meeste constructeurs bevinden. In Europa passen de merken zich aan en vergroot het aanbod. In Nederland waren er eind 2007 al meer dan 115.000 elektrische fietsen verkocht.
...

Sinds enkele jaren is de fiets met elektrische trapondersteuning in volle expansie op de Europese markt. Al zijn we nog ver verwijderd van de 30 miljoen verkochte exemplaren die dit jaar in China worden verkocht, waar zich ook de meeste constructeurs bevinden. In Europa passen de merken zich aan en vergroot het aanbod. In Nederland waren er eind 2007 al meer dan 115.000 elektrische fietsen verkocht. Jean-Marc Timmermans schreef een thesis over schone voertuigen, waaronder de elektrische fiets. Hij kwam tot de bevinding dat "de markt zowat overal in Europa voortdurend groeit, ook in België, al rijden Nederland en Zweden op kop". Volgens de onderzoeker "overtrof in sommige landen de omzet van die sector zelfs die van de klassieke fiets". Vanwaar die voorliefde voor de elektrische fiets, die nochtans lange tijd beschouwd werd als een soort van prothese voor de minder mobielen onder ons? Volgens Timmermans "zijn de modellen de jongste jaren sterk geëvo-lueerd en ook de klanten evolueerden. Elektrische fietsen zien er steeds esthetischer uit, de motoren en batterijen zijn minder omvangrijk. Ze vallen dus minder op en zijn niet meer zo zwaar. Ze zijn ook krachtiger, vooral sinds ze uitgerust zijn met een lithiumbatterij." Tegenwoordig vallen elektrische fietsen niet alleen in de smaak bij de senioren, maar ook bij huismoeders en zakenlui en trekken ze steeds vaker een stedelijk en trendy cliënteel aan. Bij D'Ieteren, dat in heel de Benelux auto's invoert en verdeelt, kreeg het personeel onlangs elektrische fietsen voor een intern milieuvriendelijk initiatief. Jean-Marc Ponteville, bij D'Ieteren de persverantwoordelijke voor het merk Volkswagen, rijdt dus nu rond op een nieuwe Vélosolex, die onlangs op de markt werd gebracht door de firma Solex. "In Brussel gebruik ik hem om naar een zakenafspraak te rijden. Ik vermijd daardoor de files en, belangrijker, ik moet nooit meer naar een parkeerplaats zoeken." Veel verschil met een klassieke fiets ziet hij niet. "Maar als ik met een elektrische fiets een helling oprij, kom ik niet helemaal bezweet boven in mijn kostuum, wat een slechte indruk zou maken als ik aankom op mijn afspraak." Wat de autonomie betreft, zijn de lithiumbatterijen de duurzaamste. Bij sommige modellen zit de batterij op een moeilijk bereikbare plek, bij andere past ze gewoon in de bagagedrager. Voor de motoren worden verschillende technieken aangewend en daarover lopen onder de gebruikers de meningen naargelang van hun behoeften uiteen. Volgens Philippe Lataire van de VUB leveren de Japanse merken of Europese merken die gebruikmaken van de Japanse technologie de beste elektrische fietsen, maar die zijn het duurste. Om de kwaliteit van een elektrische fiets in te schatten, heeft de expert een eenvoudig advies in petto. "Onze studies wijzen uit dat de prijs een goede indicator is van de kwaliteit. De prijzen gaan van 1000 tot 4000 euro." chloë andries