Het einde van het mastodontkantoor

Laurenz Verledens vastgoedexpert bij Trends

De leegstand op de Brussels kantoormarkt is niet alleen een gevolg van de crisis. Volgens Eduard Schaepman, topman van Regus, is het klassieke Brusselse mastodontkantoor op zijn retour.

De een zijn dood is de ander zijn brood. Precies op het moment dat de vastgoedmakelaars berichtten over de hoge leegstand op de Brusselse kantoormarkt, verspreidde de verhuurder van flexibele werkplek-oplossingen Regus een persbericht met de melding dat de vier Brusselse Reguscentra ‘praktisch volzet’ zijn.

“Sinds kort trekken we in onze centra andere types gebruikers aan”, zegt Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Benelux. “Voor de crisis kon je het gros van ons klanten onder de noemer startende bedrijven vatten. Vandaag is het beeld veel gevarieerder. Grote, ook beursgenoteerde bedrijven en zelfs overheidsbedrijven beginnen de weg te vinden naar onze centra.”

Volgens Schaepman ligt de verklaring voor de hand: besparingen. Na marketing en (tijdelijk) personeel is huisvesting een van de vanzelfsprekende posten bij een besparingsronde. Vooral de vaste werkplekken in het relatief dure Brussel zouden daarvan het slachtoffer zijn.

Regus op het strand

Schaepman ziet ook maatschappelijke verschuivingen die het traditionele kantoor onder druk zetten. “De duurzaamheidstrend speelt in ons voordeel. Het model van de kantoormastadont heeft zijn beste tijd gehad.” Hij verwijst naar een grote accountancyonderneming die onlangs in Amsterdam een nieuwe kantoortoren in gebruik nam. “Voor dat bedrijf is die move wellicht interessant. Maar het laat wel een gelijkaardige toren leeg achter. Dat gaat de maatschappij op den duur niet meer pikken.”

Ook het anders werken – meer op output gericht, minder plaats- en tijdstipafhankelijk – sluit aan bij het Regus-concept. “We geloven in telewerken en thuiswerken. Maar je kunt niet alleen maar thuiswerken. Dat is niet wenselijk en het is ook beperkend. Hoe, waar en wanneer je werkt, dat ga je steeds meer zelf invullen.”

“Ik woon in Knokke en tijdens de zomermaanden loopt het daar vol met zakenmensen. Soms willen of moeten die ook werken tijdens hun vakantie. Een wild plan is voor die doelgroep een Regus-strandtent te voorzien.” Minder wild zijn de onderhandelingen met de Nederlandse spoorwegen over Regus-lounges in de 25 drukste stations. Het is een scenario dat Schaepman ook in ons land wil onderzoeken.

Regionaal en meerschalig

Het kantoorlandschap verandert drastisch in de visie van Schaepman. “Van groot en geconcentreerd in steden zoals Brussel en Luxemburg, naar regionaal een meerschalig. In plaats van een kantoor van 6000 vierkante meter in de hoofdstad komen er misschien zes kantoren van 1000 vierkante meter verspreid over het hele land.”

Hoofdreden voor die verschuiving is de steeds problematischere mobiliteit. Regus blijft zoeken naar locaties in de centrumsteden. In het voorjaar van 2011 wil Regus een nieuw center openen in Mechelen. Ook Kortrijk, Namen en Aalst staan hoog op het prioriteitenlijstje. In Antwerpen, waar Regus al een vestiging heeft aan deSingel, zijn er vergevorderde onderhandelingen voor een vestiging in het stadscentrum.

“En ja, ook in Knokke kijken we rond”, zegt Schaepman. “Maar dat is geen gemakkelijk verhaal. Omdat de vastgoedprijzen in Knokke hoog zijn en omdat zo’n vestiging niet rendabel is als we het alleen in die drie zomermaanden gevuld krijgen. Brugge of Oostende zijn in de regio alternatieven.”

LAURENZ VERLEDENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content