DE BELGISCHE Mededingingsautoriteit (BMA) heeft de Orde der Apothekers veroordeeld voor het belemmeren van de competitie. Dat is een overwinning voor de uitdagers van de klassieke apotheek.

Met ruim 5000 apotheken kent ons land een van de meest fijnmazige distributiekanalen voor geneesmiddelen in Europa. Dat netwerk is bovendien exclusief verantwoordelijk voor het afleveren van medicijnen op voorschrift. Een moratorium op nieuwe apotheken maakt hen ook relatief immuun tegen buitenlandse inmenging.

Toch krijgen heel wat dorpsapotheken het moeilijker. De apotheken zijn niet meer de vanzelfsprekende goudmijnen van weleer. Door besparingen in de ziekteverzekering staat ook het inkomen dat apothekers halen uit de wettelijke en geplafonneerde marges onder druk. Apothekers compenseren dat door hun assortiment uit te breiden. Die parafarmacie wordt steeds belangrijker, maar op dat terrein is de apotheek niet immuun voor concurrentie.

De uitspraak van de BMA is het signaal dat de houdbaarheidsdatum van de apotheek als niet-commerciële schakel in de zorg is verstreken. Uiteraard blijven de adviesrol en de status van exclusieve leverancier voor geneesmiddelen op voorschrift wellicht behouden, maar onlineverkoop en de evolutie van het consumentengedrag zullen de apotheken dwingen mee te evolueren met de commerciële logica. Het belang van de consument primeert daarbij. En die verkiest meestal de prijsbrekende supermarkt boven een dure, lokale kruidenier. Tegelijk zal er altijd een groep zijn die graag meer betaalt voor het advies en het premiumassortiment van de delicatessenwinkel.