Het Duitse trekhakenoffensief

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Karel Bos, jarenlang aan het roer van de auto-onderdelenproducent Bosal, stapt in een Duits avontuur. De Nederbelg heeft grootse internationaliseringsplannen met Rameder, de Duitse marktleider in trekhaken.

De demarche van Karel Bos, die weldra een halve eeuw oud wordt, is verrassend. De Nederlander is de kleinzoon van de oprichter van Bosal, een van de wereldleiders in uitlaatsystemen en katalysatoren. Maar in het najaar van 2008 trok hij daar de deur dicht, na acht jaar als gedelegeerd bestuurder.

Voor Bos was zijn zelfgekozen vertrek geen reden om op retraite te gaan. Sinds eind januari staat de Nederbelg aan het roer van de Duitse onderneming Rameder Anhängerkupplungen und Autoteile GmbH & Co. Het bedrijf in het Oost-Duitse Munschwitz (in de omgeving van Weimar) is de Duitse marktleider in trekhaken, en de aangepaste elektronische koppeling voor aanhangwagens, dakdragers, dakboxen, fietsendragers. In eigen land verkoopt de onderneming jaarlijks 200.000 trekhaken. “Ik kende Rameder al heel goed, toen ik nog bij Bosal werkte. Ik heb in 2004 al eens gepraat over een overname van Rameder.”

Met wat hulp van Riverside

De gesprekken sprongen toen af. Maar enkele maanden geleden begon Bos opnieuw te praten met de eigenaar, Tobias Rameder. Hij is de zoon van oprichter Ulrich Rameder. Aan het begin van de jaren negentig verkocht die tweedehandse wagens in ex-Joegoslavië. Trekhaken wilden de kopers niet aan hun wagen, en dus haalde Rameder die eraf om ze te verkopen in eigen land. Het werd zo’n succes dat hij ook nieuwe trekhaken begon te verkopen. Later volgde een ultramodern magazijn in Munschwitz. “Zoiets heb ik nog nooit gezien. Dat is echt het neusje van de zalm. De tijd tussen het moment dat een product wordt besteld en het moment dat het in de vrachtwagen ligt, is amper acht minuten.”

Karel Bos startte de overnameonderhandelingen met Rameder in januari 2010. Het jaar voordien had hij de financiering gezocht, samen met zijn zakenpartner Jan Goesaert. Hij is de voormalige directeur fusies en overnames van Agfa-Gevaert. “Hij belde me en vroeg of we samen iets konden doen”, lacht Karel Bos. “We kennen elkaar al dertien, veertien jaar. Privé, van de manege. Onze beide dochters rijden allebei paard. Aangezien mijn vader mij niet rijk heeft achtergelaten – integendeel – moesten we samen een geldverschaffer zoeken.”

De bal ging aan het rollen via een financieringscontact van Jan Goesaert in Brussel. Bij Karsten Langer, partner bij Riverside. Het van origine Amerikaanse durfkapitaalfonds uit München heeft ook een kantoor in Brussel. The Riverside Company beheerde begin 2011 een portefeuille met 75 ondernemingen.

Op 26 januari was de overname van Rameder rond. De transactieprijs werd niet bekendgemaakt. Ook Karel Bos en Jan Goesaert kochten een belang in het bedrijf. “We hebben een redelijk minderheidsbelang. En we bedongen dat we een zeer significant belang in Rameder kunnen verwerven, indien Riverside verkoopt.” Ook de voormalige CEO Dirk Schöler en de aankoopdirecteur Emanuel Meier behielden een belang in de onderneming. De overnemers wilden hen absoluut aan boord houden.

Naar België

Dirk Schöler zal zich toeleggen op de Duitstalige markten in Europa. “Rameder heeft een enorme kennis en efficiëntie in huis. Maar de beperking van de vorige zaakvoerders was de Duitstaligheid”, evalueert Karel Bos. Want de Duitse marktleider in trekhaken was daarnaast enkel actief in Oostenrijk en Polen, en een beetje in Slowakije en Tsjechië. “Wij gaan nu naar het westen uitbreiden. De eerste markt wordt Scandinavië, vanaf eind maart. Dan is het Duitstalige deel van Zwitserland aan de beurt. Vanaf eind april komen we naar België en Nederland.”

De klantenaanpak wordt dezelfde als in Duitsland. Daar wordt 45 procent via de website verkocht, en 55 procent via een belcentrum. 40 procent van de omzet gaat naar particulieren, 60 procent naar garages. Karel Bos ziet weinig verschillen in consumentengedrag. Mensen kopen een trekhaak wanneer ze van wagen veranderen. Of nieuw, of tweedehands. De markt van trekhaken in de Europese lidstaten wordt begroot op drie miljoen stuks per jaar. Die worden vooral geproduceerd door de grote fabrikanten als Bosal, Thule en Westfalia. Rameder fungeert als groothandel voor de commercialisering en verkoop. Karel Bos wil die activiteit voortzetten vanuit het erg moderne magazijn in Munschwitz.

Duitsland gidsland

Want de Nederbelg is duidelijk in zijn nopjes met de Oost-Duitsers. “De werknemers zijn heel productief en heel lo-yaal. Uiteraard is er wat ongerustheid sinds de overname. Maar er is veel kennis in huis. Het draait heel goed. Waarom zouden we de activiteiten verhuizen? Integendeel. We willen naar een jaarvolume van 500.000 tot 600.000 trekhaken.”

Karel Bos heeft een duidelijke boodschap voor België. Als gedelegeerd bestuurder van Bosal hamerde hij al herhaaldelijk op de bleke concurrentiepositie van ons land. Bosal heeft in Oevel een fabriek met circa 500 werknemers. “De personeelskosten in Oost-Duitsland zijn beduidend lager dan in West-Duitsland. En zeker lager dan in België. Duitsland heeft de voorbije jaren heel goed werk verricht. De industrie is er weer veel competitiever. Ik zie nog weinig heil in arbeidsintensieve productie in West-Europa, tenzij men die industrie, zoals in Duitsland, weer competitief maakt. In 2008 kostte een arbeider bij Bosal in België alles tezamen 60.000 euro. In Schotland is dat maximaal 16.000 euro.”

Sombere vooruitzichten dus, als fabrikant in hogelonenlanden. Maar niet als groothandelaar. “Er zal altijd vraag zijn. En die moet worden ingevuld. Als handelsmaatschappij kan ik heel snel de markt ingaan. Rameder heeft geen dure en vaak lang aanslepende kosten voor de productontwikkeling. We hebben de luxe dat we producten in de markt brengen die anderen moeten ontwikkelen.” Bijvoorbeeld die van Bosal. “Bosal is vandaag een leverancier van producten. Net zoals Thule of Westfalia. We zullen wel merken hoe concurrentiekrachtig de onderneming is.” In Oevel zijn ze gewaarschuwd.

WOLFGANG RIEPL

“In 2008 kostte een arbeider bij Bosal in België alles tezamen 60.000 euro. In Schotland is dat maximaal 16.000 euro” “We zullen wel merken hoe concurrentiekrachtig Bosal is”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content