TUSSEN FAITH POPCORN EN DE VLAAMSE MANAGERS.
...

TUSSEN FAITH POPCORN EN DE VLAAMSE MANAGERS. Antwerpen, 24 oktober. Daar is ze : Faith Popcorn, de Nostradamus van de marketing, koningin van de trends, een wereldautoriteit."Hi, Hi, Hi". Géén reaktie uit de zaal. "Can I have more light, I want to see you ! " Nog steeds geen kik en licht al evenmin. De ruim driehonderd kongresgangers zijn speciaal voor haar (en na betaling van 19.500 frank) naar de metropool gekomen. OK. Popcorn heeft de cocooning-trend juist voorspeld. Haar nieuwste stelling betreft Female Think, Mancipation, Anchoring en Big = Bad.Wil men op de juiste golflengte zitten en het in de komende jaren waarmaken, waar het in haar jongste boek Clicking over gaat C staat voor courage, L staat voor letting go, I voor inside, C voor commitment en K voor know-how, ja we moeten weer naar school dan zal men de nodige dosis flexibiliteit, intuïtie, durf, kreativiteit en ook nederigheid aan de dag moeten leggen, gelooft Faith Popcorn. Wie onzekerheid durft tonen, zich openstelt en steeds weer opnieuw probeert te kommuniceren, zal uiteindelijk winnen. Menselijke relaties en individuele verantwoordelijkheid zullen aan belang winnen.Veel gegrom en nog meer wenkbrauwgefrons. Uiteraard. Deze zachte aanpak is typisch vrouwelijk, en mannen die vandaag de leidinggevende posities bekleden zijn gericht op prestatie, efficiëntie, vakkundigheid. Bovendien : het huidige systeeem is nog steeds gebaseerd op macht, en wie geeft die graag af ?Begrijpelijk dus dat het niet zo "clickte" met Popcorn, die dag. Dat was te merken aan de vragen die door het panel van nota bene 6 mannen u weet wel, The Captains of Industry werden gesteld. "Zijn de trends in Amerika wel dezelfde als bij ons in West-Europa ? ", "Denkt u niet dat u door uw autoriteit de trends kan bepalen, de loop der dingen kan beïnvloeden ? " "Hoe rijmt u de cocooningtrends met de nood aan sociale kontakten ? ", "Schuilt er geen gevaar in de ontwikkeling van Internet en virtuele realiteit ? "Kortom, onze Vlaamse managers vinden de Amerikaanse (en inderdaad zeer Amerikaanse) marketinggoeroe manipulatief, tegenstrijdig. "Kletspraat", noemde iemand het. Dan legt Faith Popcorn de vinger op de zere plek : "We praten over het hier en het nu. Dat is een kapitale fout ! Er bestaat een groot verschil tussen wat ik graag zou willen zien gebeuren en anderzijds wat ik observeer en wat ik geloof dat zal gebeuren. "Dat de mannelijke leidinggevende zakenlui uit Vlaanderen liever niet zien gebeuren wat Faith Popcorn gelooft dat er zal gebeuren, is overduidelijk. Laat staan dat de heren oor hebben naar haar advies, namelijk : luister naar uw vrouw, vraag haar hoe zij dit zou aanpakken ! Mevrouw Popcorn zat al meer dan eens raak inzake trends, de kans bestaat dat ze ook nu met haar Female Think, Mancipation en Anchoring juist zit. Om het in haar woorden te zeggen : Time will tell.FAITH POPCORN "Luister naar uw vrouw. "