Dit voorjaar werd de Compagnie Bruxelloise des Boissons opgericht, beter gekend onder haar merknaam Simone a Soif. Het merk groeide uit een frustratie: Agnès Bonfond vond in de frisdrankenrekken geen drank zonder toegevoegde suikers, substituten, bewaarmiddelen, kleurstoffen en natuurlijke aroma's. Bovendien wou Bonfond ook nog eens dat het lekker zou smaken.
...

Dit voorjaar werd de Compagnie Bruxelloise des Boissons opgericht, beter gekend onder haar merknaam Simone a Soif. Het merk groeide uit een frustratie: Agnès Bonfond vond in de frisdrankenrekken geen drank zonder toegevoegde suikers, substituten, bewaarmiddelen, kleurstoffen en natuurlijke aroma's. Bovendien wou Bonfond ook nog eens dat het lekker zou smaken. De onderneemster haalde de mosterd voor de drank bij een gepensioneerde landbouwster, Simone. "Het is een drank met bijzonder weinig suiker, gebaseerd op hydrolaten uit planten en bloemen", verklapt Antoine de Menten. Samen met Alexandre van der Vaeren en de oprichtster vormt hij de kern van de starter uit Schaarbeek. "Hydrolaten zijn nevenproducten van de distillatie van etherische oliën. Via het gebruik van hydrolaten in de drankensector kan je spelen met verrassende smaken, zoals geranium of melisse. Je geeft dranken smaak zonder de toevoeging van suiker." Simone a Soif biedt drie originele combinaties aan (appel-geranium, komkommer-munt en aardbei-melisse). Een vierde op basis van peren komt deze maand uit. "Ons businessmodel is geconcentreerd op duurzame ontwikkeling", gaat De Menten voort. "Ze worden gemaakt op basis van lokale producten en seizoengroenten en -fruit. We willen onze consumenten een natuurlijker, meer geëngageerd en gezonder product geven. Bij onze leveranciers van fruit en groenten recupereren we producten van goede kwaliteit die eigenlijk zouden worden vernietigd. Daarnaast doen we een beroep op beschutte werkplaatsen voor ons voorraadbeheer. We creeren dus extra tewerkstelling in het Brussels Gewest." De jonge onderneming staat ook open voor nieuwe smaakcombinaties en test er regelmatig uit. Ze mikt op klanten die lokale en gezonde producten, maar ook verandering willen. De dranken zijn al verkrijgbaar in meer dan 140 verkooppunten in Brussel en omgeving, maar ook in Vlaanderen en Wallonië. De dorstige consument vindt ze in biowinkels en horecazaken die mikken op lokale en bioproducten. Simone a Soif is volop in ontwikkeling in het Brussels Gewest, maar wil het drankenconcept ook elders uitrollen. "Het model van de productie van dranken met lokale ingrediënten en partners kan je ook elders toepassen", bedenkt Antoine de Menten. "Er kunnen productiecentra geopend worden met lokale recepten." Volgt na het betere eten, nu het betere drinken? GUY VAN DEN NOORTGATE"Onze dranken zijn 100 procent biologisch"