BMW is het best verkochte merk motorfietsen in ons land. Vooral de reisenduro R1200GS valt in de smaak. Maar waarom zou je met zo'n zware, brede en dure 1170 cc boxertwin op weg gaan, als dat ook kan met een lichtere paralleltwin met een inhoud van 853 cc: de F750GS en de F850 GS? Wij reden met de nieuwe F750GS. Zo'n motor combineert het beste van twee werelden: genoeg power om lange ritten op de snelweg te maken, maar ook weer niet te veel om bij lage snelheden - bijvoorbeeld in stadsverkeer -...

BMW is het best verkochte merk motorfietsen in ons land. Vooral de reisenduro R1200GS valt in de smaak. Maar waarom zou je met zo'n zware, brede en dure 1170 cc boxertwin op weg gaan, als dat ook kan met een lichtere paralleltwin met een inhoud van 853 cc: de F750GS en de F850 GS? Wij reden met de nieuwe F750GS. Zo'n motor combineert het beste van twee werelden: genoeg power om lange ritten op de snelweg te maken, maar ook weer niet te veel om bij lage snelheden - bijvoorbeeld in stadsverkeer - nog makkelijk te rijden. Bovendien is hij smal genoeg om tussen het file- en stadsverkeer door te laveren. BMW heeft de F-GS's vernieuwd. Het blok is onder handen genomen en kreeg meer vermogen, trekkracht en soepelheid. De F750GS komt aan een vermogen van 77 pk, de F850GS aan 95 pk. Twee contra-roterende balansassen moeten de motortrillingen elimineren. De GS-motoren van de F-serie kregen een nieuw, stijver frame en de brandstoftank verhuisde van een plaats onder het zadel naar de klassieke positie boven de krachtbron. Het design werd, zoals BMW het zegt, 'dynamischer en gespierder'. Het verschil tussen dat model en de F850GS is dat de die laatste een wat extremere off-roadmotor is, die niet alleen meer vermogen heeft dan de 750 maar ook meer koppel. De 750 is bestemd "voor alle motorrijders die de sensatie en het conceptuele design van een reisenduro prefereren in combinatie met een lagere zithoogte, kracht in overvloed, hoge kosteneffectiviteit en toonaangevende allround kwaliteiten", aldus BMW. De prijs van de 750 valt met 10.130 euro ook lager uit dan die van de 850 (12.590). Het eerste wat opvalt is dat de F750GS toch een vrij forse motor is. De motor lijkt hoog, maar je kunt bij stilstand gemakkelijk met beide voeten aan de grond. Het tweede is het indrukwekkende, 'donkerbruine' geluid dat de uitlaat produceert. De F750GS trekt vlot op en ligt vast op de weg. Dat geeft vertrouwen. Het is een motor waar je comfortabel op zit en waarmee je makkelijk uren op de weg kunt doorbrengen. Voor snelweggebruik is het windschermpje aan de kleine kant. BMW besteedde speciale aandacht aan het verminderen van het brandstofgebruik. Wij kwamen uit op een verbruik van 4,8 liter op 100 kilometer.