Het beste van Europa

De resultaten van de Europese bedrijven hangen steeds meer af van de wereldwijde groei, zegt Wahid Chammas, de beheerder van het Janus Europe Fund.

Met vier Morningstar-sterren en een stijging van 114 procent sinds zijn lancering in november 2008, heeft het Janus Europe Fund sterke troeven voor beleggers die willen inspelen op Europa. Volgens beheerder Wahid Chammas overtreft het fonds niet alleen de index, hij neemt ook minder risico’s dan het marktgemiddelde. “De risico’s zijn onze belangrijkste bekommernis. Daarom wijken we niet af van onze referentie-index voor de geografische of sectoriële spreiding van de portefeuille. We zorgen er ook voor dat we ons niet te veel verlaten op één specifieke beleggingsstijl. En we verdelen onze portefeuille over een groot aantal posities. Het gewicht van één lijn kan in principe niet uitkomen boven 4 procent. Meer dan 95 procent van onze prestaties is de jongste jaren toe te schrijven aan onze aandelenselectie.”

Chammas probeert in elke sector de waarden met het grootste potentieel op te sporen. “We beschikken over een team van zeventien analisten die de sectoren kennen als hun broekzak en die alle ontwikkelingen op de voet volgen. Daardoor kunnen ze een selectie maken van de Europese bedrijven met de sterkste concurrentiepositie op wereldniveau. Een voorbeeld is de gezondheidssector. De index bevat grote groepen zoals Novartis of Roche, maar toch kan ons onderzoek ons in de richting duwen van middelgrote kapitalisaties zoals Elan of Shire, omdat ze minder gedekt zijn door de markt.”

Waarde creëren

Wahid Chammas wijst erop dat de waardenselectie gericht is op bedrijven die een aantrekkelijk groeiprofiel combineren met een redelijke waardering. “Wij zijn niet geïnteresseerd in dure, snel groeiende bedrijven. De bedrijven in onze portefeuille moeten waarde creëren voor hun aandeelhouders. Daarom gaat onze aandacht vooral uit naar de groeistrategie en de toetredingsdrempels. We waarderen het ook als de bedrijfsleiders aandelen hebben in hun ondernemingen.”

Een voorbeeld van zo’n bedrijf is de Britse luxegroep Burberry. “Toen de directie investeringen deed om de toekomstige groei te verzekeren, kelderde de koers, omdat de markt reageerde vanuit een kortetermijnperspectief. Op het moment dat het aandeel een duikvlucht maakte, kocht de directie aandelen in, en dat is vrijwel altijd een gunstig teken. Wij hebben in de loop van 2012 kunnen profiteren van die anomalie.”

Wereldwijde groei

“Onze filosofie is dat we een betere prestatie dan de markt willen neerzetten, ongeacht het klimaat in Europa. Daarom vind ik het een beetje absurd dat de markt gefocust blijft op de groei van de Europese economie. Die is steeds afhankelijker van wat er gebeurt in het buitenland, en vooral in de opkomende landen. Het Janus Europe Fund stemt zijn beleggingen af op de evolutie van de wereldwijde groei. Tegen 2020 zullen de opkomende markten ongeveer 50 procent van het wereldwijde bruto binnenlands product realiseren”, aldus Wahid Chammas, die naar eigen zeggen ook een groot deel van zijn eigen vermogen in zijn fonds heeft belegd.

Janus Europe Fund

ISIN-code: IE00B3DVSZ10

MEER INFO OP WWW.MORNINGSTAR.BE

FRÉDÉRIC DINEUR

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content