Het Anheuser-Busch-syndroom van AB InBev

© Belga

In een uitvoerig dossier belicht Trends deze week de grootste wereldbrouwer. AB InBev beleeft vandaag topmomenten. Maar zonder een nieuwe grote overname, SABMiller, dreigt de verzanding.

De wereldbrouwer klopte in 2011 de verwachtingen. Van elke 3 dollar omzet per pintje houdt AB InBev bijna 1 dollar over aan bedrijfswinst. Een bijzonder hoge bedrijfswinstmarge van ruim 31 procent, waar de grote wereldconcurrenten Heineken en Carlsberg afkloppen op 14 en 15 procent.

Maar: krijgt ook AB InBev last van het Anheuser-Busch-syndroom? Die biergroep was ook eerst een cash en winst spuwende machine, maar ontaardde in de jaren vóór de overname door InBev in een vermolmde en zelfgenoegzame wereldkampioen in eigen land.

Wereldkampioen in de America’s AB InBev is marktleider van Canada (41 procent marktaandeel) tot in Argentinië (77 procent marktaandeel). Liefst 94 procent van het bedrijfsresultaat van 2011 werd op het continent gesprokkeld. Voor de omzet geldt het cijfer van 76 procent. Bij de volumes is het wat minder, maar met een nog steeds dominerende 70 procent.

Met Noord-Amerika en zijn bedrijfswinstmarge van 37 procent zit AB InBev gebeiteld. Maar hoe zit het in de rest van de wereld? Hoe verder het bierschip wegglijdt van de Amerikaanse Oostkust, des te kleiner worden de winstmarges. De reden is eenvoudig. In de belangrijkste winstmarkten in Amerika heeft AB InBev een dominerende positie. In het Verenigd Koninkrijk is dat nog amper 18 procent (volgens MolsonCoors. AB InBev houdt het op 20,7 procent, maar dan enkel voor de winkelverkoop).

Toch blijft de bedrijfswinstmarge van AB InBev in West-Europa met 22 procent nog heel behoorlijk. Dat komt voor een groot deel op het conto van België. In de BRIC-landen in het oosten smaakt het bier erg lauw. Met een schamele 1,2 procent bedrijfswinstmarge in Oost-Europa (Rusland en Oekraïne), en een flauwe 3,7 procent in China en India.

De Nederlandse concurrent Heineken staat sterk in Afrika. De bedrijfswinstmarge van 26 procent maakte van dat continent de grootste winstmaker voor de Nederlanders in 2011. Ook Azië levert een veel hogere winstmarge op via de dochteronderneming Asia Pacific Breweries. De belangrijke speler in Azië, met activiteiten in veertien landen, fietste in het voorbije boekjaar naar een bedrijfswinstmarge van 21 procent. Dat vloekt met die schamele 4 procent bij AB InBev. Ook al vindt de brouwer die analyse onterecht. Want als de wereldwijde marktleider dan toch ergens volume opbouwt, dan is het wel in de groeilanden Brazilië en China. Vorig jaar werden twee Chinese brouwers gekocht. Er kwam 20 miljoen hectoliter extra capaciteit in de markt. En de volgende jaren worden nog eens zes nieuwe brouwerijen gebouwd. Die zware investeringen en afschrijvingen vreten uiteraard aan de huidige bedrijfswinst. Maar ze zijn een investering in toekomstige grotere winsten.

En toch. Met Azië, Oost- en West-Europa als zwakkere pijlers in het bierimperium, moet AB InBev op zoek naar een nieuwe dynamiek. Een bigbangscenario is een bod op SABMiller, al dan niet in combinatie met Heineken. Het wereldwijde nummer twee in volume heeft voor AB InBev interessante sleutelposities in Afrika, Oost-Europa, Oceanië. Heineken zou dan de rijpe brokken in Noord-Amerika (een nummer twee positie) en de Chinese volumes kunnen rapen. SABMiller is een kwetsbare prooi, want de onderneming heeft geen referentieaandeelhouder. Herhaaldelijk rolt de brouwer over de tongen aan de toog als overnameprooi. (WR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content