Onze aankooplimiet voor ArcelorMittal blijft tot nader order staan. De komende dagen en weken moeten we zien of het een realistische limiet blijft. We hadden nog recht op een dividenduitkering van Intel (ex-dividend op 5 augustus; betaalbaarstelling op 1 september), ook al is het aandeel inmiddels uit de voorbeeldportefeuille verdwenen.
...

Onze aankooplimiet voor ArcelorMittal blijft tot nader order staan. De komende dagen en weken moeten we zien of het een realistische limiet blijft. We hadden nog recht op een dividenduitkering van Intel (ex-dividend op 5 augustus; betaalbaarstelling op 1 september), ook al is het aandeel inmiddels uit de voorbeeldportefeuille verdwenen. Bolloré maakte als een van de laatste aandelen in de voorbeeldportefeuille zijn cijfers over de eerste helft van 2014 bekend. In de eerste zes maanden werd een omzetcijfer van 5,1 miljard EUR gerealiseerd. Dat is een terugval met 5,2 % ten opzichte van de eerste helft van 2013 (-3,3 % bij constante perimeter en wisselkoersen). Belangrijker is dat de bedrijfswinst (ebit) met 11 % is geklommen, tot 314 miljoen EUR (was 283 miljoen EUR), hoofdzakelijk door duidelijk betere resultaten bij Bolloré Africa Logistics (ebit van 269 naar 292 miljoen EUR). Deze keer is er geen forse resultaatsverbetering bij Bolloré Communication (belangen onder meer in Havas en Vivendi; van 85 naar 88 miljoen EUR). De daling van de verliezen bij Bolloré Blue Solutions (opslag van elektriciteit met elektrische batterijen, elektrische wagens, Bluecar en plastic films) blijft aanhouden (van -70 naar -59 miljoen EUR). Bij Bolloré Energie (de op één na grootste distributeur van huishoudbrandstof in Frankrijk) verzwakte het resultaat door de zachte winter (van 18 naar 11 miljoen EUR). Het resultaat van de overige activiteiten - waaronder de plantageactiviteiten (Socfinasia, Socfinaf) en holdingactiviteiten zitten - bleef nagenoeg constant (van -19 naar -18 miljoen EUR). Doordat geen meerwaarden werden gerealiseerd in de eerste jaarhelft, daalde het financieel resultaat van de holdingactiviteiten van 89 naar -15 miljoen EUR. Hierdoor zakte het nettoresultaat van 151 naar 139 miljoen EUR. Net als vorig jaar wordt in de maand oktober een interim-dividend van 2 EUR per aandeel bruto uitgekeerd. Bolloré zit in de voorbeeldportefeuille omwille van het Afrikaanse potentieel. Bolloré Africa Logistics zorgt voor ruim drie kwart van de bedrijfskasstroom (ebitda). Bolloré Africa Logistics beschikt dan ook over het grootste logistieke netwerk van Afrika en is onder meer de eigenaar van dertien havenconcessies. In december 2013 werd ook een akkoord gesloten tussen de havenautoriteiten van Abidjan (Ivoorkust) voor een nieuwe terminal met een capaciteit van 2 miljoen containers. De terminal moet over vier jaar klaar zijn. De holding Bolloré is een aantrekkelijk, maar ook complex verhaal door de cascadestructuur van de oude stijl. Ondanks wat herstructureringen en opslorpingen zitten tussen de flamboyante, succesvolle zakenman Vincent Bolloré en de holdingvennootschap Bolloré (voorheen Bolloré Investissement) nog altijd maar liefst vier tussenschotten (Omnium Bolloré, Financière V, Sofibol en het eveneens beursgenoteerde Financière de l'Odet, dat ruim 68 % van de Bolloré-aandelen in handen heeft), die bovendien nog eens participaties in elkaar aanhouden. Vincent Bolloré gaat in principe in 2022 met pensioen. Tegen dan moet de structuur nog verregaand vereenvoudigd zijn, met onder meer een fusie tussen Bolloré en Financière de l'Odet. Ook dat zal de waarde van de groep opvijzelen. Na de resultaten steeg het aandeel even naar een nieuwe recordkoers. Op basis van een faire waarde van 520 EUR per aandeel verlagen we het advies naar 'houden' (rating 2A). We behouden wel de positie in de voorbeeldportefeuille voor de langere termijn.DE HOLDING BOLLORÉ IS EEN AANTREKKELIJK, MAAR COMPLEX VERHAAL.