Luc Suykens (44), als directeur Procter & Gamble Benelux verantwoordelijk voor marketing en externe relaties, én in 2004 Marketeer van het Jaar, is de nieuwe voorzitter van de UBA, de Unie van Belgische Adverteerders. De UBA brengt zo'n 150 adverteerders samen die goed zijn voor driekwart van de reclamebestedingen in ons land. Suykens volgt als voorzitter Hans Cools (ex-Unilever, nu Sanoma Magazines) op en is al sinds 2003 actief in het bestuur van de UBA. Hij was de enige kandidaat voor he...

Luc Suykens (44), als directeur Procter & Gamble Benelux verantwoordelijk voor marketing en externe relaties, én in 2004 Marketeer van het Jaar, is de nieuwe voorzitter van de UBA, de Unie van Belgische Adverteerders. De UBA brengt zo'n 150 adverteerders samen die goed zijn voor driekwart van de reclamebestedingen in ons land. Suykens volgt als voorzitter Hans Cools (ex-Unilever, nu Sanoma Magazines) op en is al sinds 2003 actief in het bestuur van de UBA. Hij was de enige kandidaat voor het voorzitterschap. "Het is niet gemakkelijk om nog mensen te vinden voor functies in verenigingen", zegt hij. Suykens vindt het echter belangrijk dat er een sterke vereniging is in de sector van de adverteerders. Een grote adverteerder als P&G (producent van onder meer Dash, Swiffer, Ariel, Pampers, Dreft, Gillette) moet volgens hem zijn verantwoordelijkheden opnemen om het vak te verdedigen. "De vereniging staat voor grote uitdagingen. De omgeving waarin de adverteerders werken, verandert en we werken met zusterverenigingen in de Raad van Reclame samen rond de vrijheid van reclame", zegt Suykens. Naast het vertegenwoordigen van de adverteerders bij de overheid, organiseert de UBA nu ook opleidingen voor werknemers van de leden in de UBA-Academy. De nood aan opleiding is groot: "We merken dat er - door internationalisatie bij de adverteerders en door de druk op kosten - steeds minder geld beschikbaar is voor opleiding. De UBA-Academy is een service voor onze leden." Momenteel ligt de dagelijkse leiding bij een oud-adverteerder: de 60-jarige Bob De Paepe (ex-Kodak). De Paepe blijft actief bij de UBA en zal rapporteren aan de nieuwe CEO die momenteel wordt gezocht. Suykens kwam achttien jaar geleden bij P&G. Het bedrijf rekruteerde hem toen hij studeerde aan de Northwestern University in Chicago na zijn TEW-studie aan Ufsia. Hij begon in België als assistant brandmanager en werkte mee aan de lancering van Wash & Go. Tot 1995 werkte Suykens op Benelux-niveau, daarna internationaal. Zijn laatste post buiten België was in Genève waar hij verantwoordelijk was voor de categorie wasverzachters en wasmiddelen in Europa. In 2003 kwam hij terug naar België. Suykens: "Ik denk dat het gezond is in een loopbaan internationale posten af te wisselen met lokale posities waar je de markt goed kent. Maar terugkeren naar België was ook aangenaam voor de familie." IS: voorzitter van de Unie van Belgische Adverteerders VRIJE TIJD: met de familie in de natuur, tennis AVP