Vlucht 38 van US Airways. Een half uur na het opstijgen raakt een passagier over zijn toeren. De man gooit een toegesnelde steward los over twee rijen andere passagiers en spurt heftig schreeuwend naar de cockpit. Onderweg wordt hij getackeld door twee medepassagiers die er gelukkig in slagen de onverlaat te overmeesteren.
...

Vlucht 38 van US Airways. Een half uur na het opstijgen raakt een passagier over zijn toeren. De man gooit een toegesnelde steward los over twee rijen andere passagiers en spurt heftig schreeuwend naar de cockpit. Onderweg wordt hij getackeld door twee medepassagiers die er gelukkig in slagen de onverlaat te overmeesteren. Faits divers? Helemaal niet. Vorige maand verscheen in de VS een passagier voor de rechter nadat hij een kop gloeiende koffie over een stewardess had gegoten. Komt dit dan alleen voor in de VS? Ook al mis. Op een vlucht van British Airways ( BA) naar Spanje zwierde een passagier een fles wodka naar het hoofd van een stewardess. Nog bij BA viel een vrouwelijke passagier twee bemanningsleden aan omdat ze geen drankje meer kreeg. De oorzaken van de incidenten zoeken specialisten in stress, overvloedig alcoholgebruik, het rookverbod, en ook in factoren als claustrofobie en vliegangst. Probleem is dat er nog steeds geen eenduidige internationale wetgeving bestaat over wat geweld aan boord precies inhoudt. Is iemand die zijn medepassagiers verrot scheldt even strafbaar in India, België en Japan?In ieder geval gaan er meer en meer stemmen op om een zwarte lijst aan te leggen van herrieschoppende passagiers. Wie eenmaal op die lijst komt, zou dan de toegang worden ontzegd tot alle Iata-vluchten ( International Air Transport Association). De Amerikaanse Association of Flight Attendants is alvast voorstander van de lijst, net als Richard Branson, baas van Virgin Atlantic Airways. Op vluchten van Sabena bleven zware incidenten totnogtoe uit. De maatschappij nam ook nog geen officieel standpunt in over de zwarte lijst. Sabena maakt van dit soort problemen alleen rapporten op voor intern gebruik, maar dat kan in de toekomst veranderen. Woordvoerder Wilfried Remans: "Ook onze mensen zien het aantal gevallen van agressiviteit bij passagiers toenemen, hoewel we tot op heden van zware incidenten gespaard bleven. Wij denken dus niet aan een zwarte lijst, maar als er zo'n richtlijn zou komen, zullen wij wellicht meedoen." Volgens Remans is voorkomen beter dan genezen. "Wij investeren fors in preventie. Het Sabena-personeel wordt tijdens de opleiding en via een rollenspel actief voorbereid op onvoorziene omstandigheden met dit soort moeilijke klanten." Mark Vrijens