De Italiaanse primavera doet het bloed sneller stromen, ook als je 54 bent. In oktober 2003 werd Kristine De Mulder directeur-generaal van de vzw Europalia. Ze kon meteen aan de slag voor een resem evenementen met als gastland Italië. "De Belgen hebben een speciaal plaatsje in hun hart voor Italië," zei ze vorig jaar aan Trends. Die observatie werd meer dan bewaarheid, want de Italiaanse editie lokte 1,1 miljoen bezoekers. "Een waar succes," maakt de directeur-generaal de balans. "Europalia beleefde opnieuw z...

De Italiaanse primavera doet het bloed sneller stromen, ook als je 54 bent. In oktober 2003 werd Kristine De Mulder directeur-generaal van de vzw Europalia. Ze kon meteen aan de slag voor een resem evenementen met als gastland Italië. "De Belgen hebben een speciaal plaatsje in hun hart voor Italië," zei ze vorig jaar aan Trends. Die observatie werd meer dan bewaarheid, want de Italiaanse editie lokte 1,1 miljoen bezoekers. "Een waar succes," maakt de directeur-generaal de balans. "Europalia beleefde opnieuw zijn gloriedagen, zoals op het eind van de jaren tachtig." Ook Kristine De Mulder beleefde tijdens de voorbije editie van het tweejaarlijkse festival gloriemomenten, weliswaar doorspekt met hectische taferelen. "Ik heb ontzettend veel geleerd. Vijftien jaar lang werkte ik in een groot bedrijf met 7000 werknemers. Ik was verantwoordelijk voor communicatie en marketing bij Axa. Daar had je vangnetten voor van alles, zowel juridisch, financieel als op het vlak van de informatica. Bij een kleine vzw zoals Europalia moet je alles zelf doen, van contracten opstellen tot sponsors zoeken. Maar ik doe het met heel veel plezier. Ik keer als het ware terug naar mijn roots en mijn eerste liefde." De Mulder genoot immers een opleiding als archeologe en kunsthistorica. Ze startte haar loopbaan als assistente aan de VUB en schreef programmaboekjes voor tentoonstellingen. "Bij Europalia kan ik mijn professionele bedrijfservaring linken aan mijn vorming," zegt ze. Een dergelijke grootschalige organisatie vergt beheertalent. Neem nu die ontelbare en vooral peperdure Italiaanse kunstschatten, die via de weg - en onder begeleiding van gemotoriseerde en bewapende carabinieri - naar België werden getransporteerd. Of het uitdokteren van een spectaculaire tentoonstelling over de verwoesting van Pompei, die liefst 160.000 ramptoeristen lokte. En last but not least: het beheersen van een budget van 13 miljoen euro. "Een van de hoofdredenen voor het succes was de uitstekende samenwerking met de sponsors. Voor de promotie van Europalia Italië zijn er dubbele circuits gebruikt. Delhaize heeft, als natuurlijke sponsor, zes weken lang het festival gepromoot te midden van het Italiaanse assortiment in zijn winkels. Ook Fortis heeft het festival gesteund via zijn agentennetwerk." Die actieve rol impliceerde een verdubbeling van het communicatiebudget. En de volgende editie van het tweejaarlijkse festival? Die start in de herfst van 2005, met Rusland als gastland. Zijn daar wel kapitaalkrachtige sponsors te vinden? "Er zijn in Rusland best bedrijven te vinden die vlot enkele honderdduizenden euro's laten rollen," countert De Mulder. SN Brussels Airlines zorgt alvast voor de gratis vliegzitjes naar Moskou en Sint-Petersburg. Nu nog Belgen vinden met een hart voor de beer uit het oosten. W.R."Er zijn in Rusland best wel bedrijven te vinden die enkele honderdduizenden euro's laten rollen voor Europalia 2005."