Hemels comfort

Vorig jaar lanceerde Audi zijn langverwachte eerste elektrische model: de e-Tron. Een hoger segment en dus een hogere prijsklasse, met de Mercedes EQC en de Jaguar iPace als de grootste concurrenten. In de eerste helft van dit jaar was de e-Tron op de Europese markt met voorsprong de best verkopende van de drie.

In het gamma van Audi is er voor elke SUV ook een meer dynamische, sportiever gelijnde versie die het predicaat ‘Sportback’ krijgt, zoals BMW doet met zijn X-gamma (de pare nummers zijn de sportieve versies) en Mercedes met de GLC en GLE, dat ‘coupé’ aan de typeaanduiding toevoegt. De e-Tron ontsnapt niet aan die gewoonte van het huis: ondertussen staat in de showroom ook de e-Tron Sportback. Die ziet er veel eleganter uit dan de meer geblokte gewone e-Tron, met een aflopende daklijn. Die kost wel wat hoofdruimte voor de inzittenden achterin en vreet 45 liter weg uit de nog altijd riante koffer (651 liter).

Audi bezorgde ons de versie met de grootste batterij en een maximaal vermogen van iets meer dan 400 paarden. We beginnen meteen maar met de minste leuke kant: dit is een elektrische auto, en dus is het altijd wat rekenen om te zien of je wel op je bestemming raakt. Officieel rijdt de e-Tron Sportback 436 kilometer ver met een volle batterij. De boordcomputer gaf bij het vertrek een autonomie aan van om en bij 350 kilometer, maar zodra je de airco opzet, verdwijnen er daar 20 van. Daarna is alles afhankelijk van de rijstijl. Slotsom: met een gewoon rijgedrag mag je rekenen op 300 à 330 kilometer. Als je tegen 400 kilometer wilt halen, moet je bijzonder profijtig omgaan met het stroompedaal.

Langs de pluszijde noteren we het hemelse comfortgevoel. En in het wat meer enthousiaste bochtenwerk voelden we de 2500 kilogram van deze kolos ¬ een gevolg van de batterij ¬ veel minder dan we vreesden, hoewel dit natuurlijk geen sportwagen is. Het interieur probeert hier en daar wel discreet wat hard plastic weg te stoppen ¬ dat is lichter en dus belangrijk voor een elektrische auto ¬ maar al bij al is de afwerking helemaal op Audi-niveau. Meer zelfs: van alle merken met elektrische auto’s is dit het interieur dat het minst afwijkt van wat je gewoon bent van vergelijkbare gewone modellen in het gamma, zoals de Q5 of de Q7.

Audi E-tron sportback 55

Motor: twee elektromotoren, synchroon; 408 pk; 664 Nm

Batterij: 95 kWh (86 kWh bruikbaar)

Prestaties:

Top: 200 km/u

0-100 km/u in 5,7 sec.

Norm: 21,9 kWh

Testverbruik: 24,7 kWh

Instapprijs: 86.370 euro

+ Comfortgevoel

– Prijs opties

3x Audi e-Tron Sportback

1. We vermelden het bij elke Audi als ‘minder leuk’, maar het is dan ook vaste prik bij het merk: de gepeperde prijs van de opties. Deze e-Tron Sportback ontsnapt daar uiteraard niet aan. Ons testmodel, basisprijs 86.370 euro, werd vlotjes opgedirkt tot 117.000 euro. Met de afwerking S-Line (andere bumpers en wat opsmuk) ben je al 3680 euro kwijt.

2. Een van die opties zijn de digitale buitenspiegels. Ze zouden een aerodynamisch voordeel bieden, maar het is wel even wennen: je kijkt spontaan naar de plaats waar je de buitenspiegel verwacht, maar eigenlijk zit het schermpje waarop je het beeld ziet in de auto, tegen de deur. Het beeld is wel uitstekend, ook bij duisternis. Wel is het dieptezicht niet zo goed als in een klassieke spiegel. Prijs: een slordige 2000 euro.

3. Een bijna lege batterij opladen tot 80 procent vol, kan in een halfuurtje. Maar dan moet je de auto wel aan een snellader (gelijkstroom) van 150 kilowatt hangen, zoals de palen van provider Ionity. Het stopcontact thuis (wisselstroom) is een slecht idee: een knoert van een batterij als die van de e-Tron heeft dan meer dan 40 uur nodig om vol te lopen. Anders bekeken: een nachtje stopcontact levert nauwelijks 60 kilometer op.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content