Vorig jaar lanceerde Audi zijn langverwachte eerste elektrische model: de e-Tron. Een hoger segment en dus een hogere prijsklasse, met de Mercedes EQC en de Jaguar iPace als de grootste concurrenten. In de eerste helft van dit jaar was de e-Tron op de Europese markt met voorsprong de best verkopende van de drie.
...

Vorig jaar lanceerde Audi zijn langverwachte eerste elektrische model: de e-Tron. Een hoger segment en dus een hogere prijsklasse, met de Mercedes EQC en de Jaguar iPace als de grootste concurrenten. In de eerste helft van dit jaar was de e-Tron op de Europese markt met voorsprong de best verkopende van de drie. In het gamma van Audi is er voor elke SUV ook een meer dynamische, sportiever gelijnde versie die het predicaat 'Sportback' krijgt, zoals BMW doet met zijn X-gamma (de pare nummers zijn de sportieve versies) en Mercedes met de GLC en GLE, dat 'coupé' aan de typeaanduiding toevoegt. De e-Tron ontsnapt niet aan die gewoonte van het huis: ondertussen staat in de showroom ook de e-Tron Sportback. Die ziet er veel eleganter uit dan de meer geblokte gewone e-Tron, met een aflopende daklijn. Die kost wel wat hoofdruimte voor de inzittenden achterin en vreet 45 liter weg uit de nog altijd riante koffer (651 liter). Audi bezorgde ons de versie met de grootste batterij en een maximaal vermogen van iets meer dan 400 paarden. We beginnen meteen maar met de minste leuke kant: dit is een elektrische auto, en dus is het altijd wat rekenen om te zien of je wel op je bestemming raakt. Officieel rijdt de e-Tron Sportback 436 kilometer ver met een volle batterij. De boordcomputer gaf bij het vertrek een autonomie aan van om en bij 350 kilometer, maar zodra je de airco opzet, verdwijnen er daar 20 van. Daarna is alles afhankelijk van de rijstijl. Slotsom: met een gewoon rijgedrag mag je rekenen op 300 à 330 kilometer. Als je tegen 400 kilometer wilt halen, moet je bijzonder profijtig omgaan met het stroompedaal. Langs de pluszijde noteren we het hemelse comfortgevoel. En in het wat meer enthousiaste bochtenwerk voelden we de 2500 kilogram van deze kolos ¬ een gevolg van de batterij ¬ veel minder dan we vreesden, hoewel dit natuurlijk geen sportwagen is. Het interieur probeert hier en daar wel discreet wat hard plastic weg te stoppen ¬ dat is lichter en dus belangrijk voor een elektrische auto ¬ maar al bij al is de afwerking helemaal op Audi-niveau. Meer zelfs: van alle merken met elektrische auto's is dit het interieur dat het minst afwijkt van wat je gewoon bent van vergelijkbare gewone modellen in het gamma, zoals de Q5 of de Q7.