T ested by Valentino Rossi' staat er te lezen op de verpakking van de AGV Ti Tech Evo-helm. Valentino Rossi is de toprijder in het wereldkampioenschap wegracen, de Moto GP. Zeven keer wereldkampioen. En een paar keer op zijn gezicht gegaan met de motor. Zo'n hoofdbescherming moet dus wel goed zijn.
...

T ested by Valentino Rossi' staat er te lezen op de verpakking van de AGV Ti Tech Evo-helm. Valentino Rossi is de toprijder in het wereldkampioenschap wegracen, de Moto GP. Zeven keer wereldkampioen. En een paar keer op zijn gezicht gegaan met de motor. Zo'n hoofdbescherming moet dus wel goed zijn. Dat mag ook wel voor die prijs. 549 euro moet je neertellen voor deze helm. Niet dat de Ti Tech de enige dure helm is. De prijzen van andere topmerken als Arai en Shoei zitten in dezelfde orde van grootte. Maar in de winkelrekken staan er ook al helmen voor 200 euro. Harddiscounter Lidl bood in het begin van het motorseizoen zelfs helmen aan voor nog geen 30 euro! Allemaal goedgekeurd door de officiële instanties. Wat maakt het verschil? De gebruikte materialen en de afwerking, zo blijkt. Er zijn twee grote groepen: helmen in polycarbonaat en helmen in fiberglas, eventueel versterkt met kevlar of carbon. Marc Schrevens, zaakvoerder van MS Racing (een specialist in motorkleding en helmen), zegt dat helmen onder de 250 euro meestal een buitenschaal van polycarbonaat hebben. "Dat zijn plastic korrels die worden gesmolten en vervolgens in een mal gespoten. Voordeel van die methode is dat de helmen sneller kunnen worden afgewerkt. En dat er maar weinig handenarbeid aan te pas komt."Voor de productie van fiberglashelmen is er meer handwerk nodig. Deze helmen worden op een mal in lagen opgebouwd, en die lagen worden vervolgens met kunsthars verbonden. Materialen zoals kevlar en carbon maken de schaal lichter zonder dat die aan sterkte inboet. Stijn Tielens van AGV-importeur D'Ieteren Sport zegt dat een polycarbonaathelm tot 1800 gram kan wegen. Een exemplaar in fiberglas/carbon komt aan 1300 tot 1500 gram. Zeker bij lange ritten is een lichtere helm comfortabeler. Marc Schrevens wijst er ook op dat de buitenschaal van dit soort helmen harder is, waardoor de dikkere binnenschaal (gemaakt uit schuim) zachter kan zijn. Uiteindelijk dienen de buitenschaal (soms twee schalen bij de duurdere exemplaren) en het binnenschuim om de energie van een klap tegen de grond op te vangen en dermate te verlagen dat die niet meer levensbedreigend is voor de rijder. Het prijsverschil komt ook tot uiting in de afwerking van de helm. De duurdere exemplaren hebben een uitneembare en afwasbare binnenvoering. Stijn Tielens zegt dat die meestal van een anti-allergene stof is gemaakt. De goedkope valhelmen hebben vaak een nylon binnenbekleding, die zeker op warme dagen broeierig kan zijn. Wij konden de AGV Ti Tech in de praktijk testen. Hoewel testen... De ultieme proef hebben we gelukkig niet moeten uitvoeren. Laten we zeggen dat we het draagcomfort zijn nagegaan. De Ti Tech is fraai afgewerkt, voelt heel licht aan en zit strak maar niet te strak op het hoofd. Als je de helm opzet, moet je wel goed 'doortrekken' om de kaakstukken langs je hoofd te krijgen. Bij hogere snelheden heeft de helm niet de neiging te 'liften'. Wel begonnen onze oren na een uur rijden pijn te doen omdat ze werden platgedrukt tegen de schedel. Pluspunt is dat ons hoofd tijdens de afgelopen hittegolf koel bleef, iets wat te danken is aan de goede vochtopnemende binnenbekleding en de ventilatiesleuven in de buitenschaal. Nadeel van de Ti Tech is dat je nog nauwelijks een bril kunt opzetten. Het uitzicht in het verkeer wordt ook wat belemmerd door de bevestigingsknoppen voor 'tear-off'-vizieren. Grand Prix-coureurs kunnen tijdens de race de vuil geworden (vooral door vliegende insecten) tear-offs afnemen en hebben meteen weer een zuiver uitzicht. Maar in het dagelijks verkeer hebben die knoppen een dodehoekeffect. Concurrenten van de Ti Tech zijn vooral de duurdere exemplaren van Arai, Shoei, Shark en Suomy. AGV heeft ook een gamma helmen in polycarbonaat, waarmee de fabrikant het goedkopere segment benadert. Uiteindelijk moet je er echter van uitgaan dat álle helmen met een keurmerk goed zijn. Wat dan de doorslag geeft, is de pasvorm. Elk hoofd is immers verschillend. Marc Schrevens van MS Racing: "Een helm kan wel mooi lijken en het juiste design hebben, maar als die niet goed zit, moet je een ander model kiezen. De iets duurdere helmen hebben meestal wel een betere pasvorm."Ad van Poppel