I ele Steen, vandaag managing director van de nv Celemi, startte in 1992 als partner en trainer bij het Zweedse consultingbedrijf. Sinds midden 1995 leidt ze samen met Diane Van Den Berge het Belgische filiaal. Celemi is actief in een dertigtal landen en boekte vorig jaar een wereldwijde omzet van 600 miljoen frank.
...

I ele Steen, vandaag managing director van de nv Celemi, startte in 1992 als partner en trainer bij het Zweedse consultingbedrijf. Sinds midden 1995 leidt ze samen met Diane Van Den Berge het Belgische filiaal. Celemi is actief in een dertigtal landen en boekte vorig jaar een wereldwijde omzet van 600 miljoen frank. Celemi ontwikkelt business-simulaties die organisaties en bedrijven helpen bij het implementeren van strategische doelstellingen. De nadruk ligt op de communicatie van die doelstellingen naar alle medewerkers in de organisatie. "Het is meer dan het helpen opzetten van grootse communicatiecampagnes. Onze simulaties zijn leerprocessen die alle medewerkers inzicht moeten geven in het hoe en waarom van de doelstellingen", zegt Iele Steen. "Deze leerprocessen creëren een helikopterperspectief zodat medewerkers, waar ook in de organisatie, de juiste beslissingen kunnen nemen en prioriteiten kunnen stellen. Ze genereren engagement dwars door de volledige organisatie heen. In de traditionele, hiërarchische bedrijven ontstond door specialisatie het hokjesdenken. Daardoor konden medewerkers het effect van hun eigen acties op het bedrijfsresultaat niet meer zien."Met Brugge als uitvalsbasis is Continentaal-Europa het werkterrein van Iele Steen en Diane Van Den Berge. Het Belgische filiaal kende een sterke groei de voorbije vier jaar. Gestart in 1995 met twee medewerkers en slechts enkele simulatiemodellen, stelt het consultingbureau momenteel tien medewerkers te werk. Tijdens de afgelopen jaren heeft Celemi heel wat expertise opgebouwd in het ontwikkelen en implementeren van op maat gemaakte leer- en communicatieprocessen. Ook het klantenbestand groeide fors, met onder meer Solvay, Daimler Chrysler, BBL, Siemens, Honeywell, Oracle, Eternit en Volvo als belangrijkste klanten. Het succes blijkt ook uit de cijfers. Vorig jaar boekte Celemi een winst van 2,5 miljoen frank. Voor 1999 verwacht men een winst van 3,5 miljoen frank. Ook de omzet verdriedubbelde de voorbije jaren. Dit jaar verwacht men in Brugge een omzet van 60 miljoen frank, tegenover 48 miljoen frank in 1998, 45 miljoen frank in 1997 en 22 miljoen frank in 1996.Steen wijt de groei grotendeels aan het steeds belangrijker worden van competentie- en kennismanagement. "Het belang van continu leren dringt steeds beter door bij organisaties. Steeds meer bedrijven geraken ervan overtuigd dat het menselijk potentieel hun belangrijkste activa is. Opleiding wordt meer gezien als een investering dan als een kost. Terwijl opleidingen vroeger voorbehouden waren voor het kaderpersoneel en het management, krijgen nu alle medewerkers vormingskansen."