Blitse scooters blazen de brommermarkt nieuw leven in, maar die markt is nog slechts een flauwe afspiegeling van wat ze ooit was.
...

Blitse scooters blazen de brommermarkt nieuw leven in, maar die markt is nog slechts een flauwe afspiegeling van wat ze ooit was.De komende zomer zal het Booster Circus twee dagen in België zijn : één dag in Knokke en één dag in Charleroi. Het Booster Circus is een Frans initiatief, dat tot doel heeft de MBK Booster-scooter te promoten. Op deze manier kunnen de jongeren in contact komen met die blitse scooter, en hem ook uitproberen op een piste. Bovendien zijn er videogames en muziek. "Het gaat erom de mensen op de scooter te krijgen en hen zo te overtuigen van het plezier van het rijden," zegt Michel Vergaert, die bij D'Ieteren Sport verantwoordelijk is voor de afdeling brom- en motorfietsen. MBK (het vroegere Motobécane, producent van de befaamde Mobylette) is sinds vijftien jaar onderdeel van het Japanse Yamaha. D'Ieteren Sport is importeur van de Yamaha- en MBK-producten en richt zich in de brommermarkt helemaal op de scooter ; de sportbrommers haalt men uit de Yamaha-gamma. Wat de promotie betreft, probeert men de tweewielers zoveel mogelijk tentoon te stellen door aanwezig te zijn in bowling centers, bij grote fuiven en andere evenementen. Deze manier van reclamemaken is een stuk goedkoper dan in de media te gaan. VALHELM.Echt veel geld is er immers niet om massaal reclame te maken in de media. De brommermarkt is nog slechts een flauwe afspiegeling van wat ze ooit was. Halfweg de jaren zeventig beleefde men een hoogtepunt : in die periode werden 140.000 tweewielers met 50 cc-motor verkocht. Vorig jaar waren er dat nog amper 18.900. De markt daalt jaarlijks met 20 %. Het gaat dan om de markt van de brommertjes met "lage instap" de ouderwetse Mobylette, zeg maar.De oorzaken zijn velerlei. De wettelijke verplichting om een valhelm te dragen op een brommer van de B-klasse (maximum 40 km/u) heeft de verkoop geen goed gedaan. De "oplossing" bestaat er dan in een brommer te kopen van de A-klasse (maximum 25 km/u) en die te voorzien van extra snelle onderdelen. Zonder helm haalt men dan een topsnelheid die de B-klasse standaard niet eens bereikt."In Antwerpen zijn de autoriteiten heel streng," weet Michel Vergaert. "Dergelijke brommers worden in beslag genomen. Dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de verkoop, want de jongeren willen geen helm dragen. Het systeem met klasse A en B is mischien een goed idee geweest van de wetgever, maar op termijn is het slecht voor de verkoop."Een andere zaak is dat de brommer wat uit de mode is geraakt. "Toen ik zestien was, moest iedereen een brommer hebben," aldus Vergaert. "Nu zijn er veel meer dingen waar de jongeren hun geld aan kunnen geven. En daarbij mogen ze op hun zeventiende al leren autorijden." Dit laatste heeft als gevolg dat er nog nauwelijks één jaar zit tussen de start van het "brommeren" en de mogelijkheid om in de auto te stappen. En de brommer is toch altijd gedoemd om te verdwijnen zodra men met een vierwieler kan rijden. Bovendien was de ouderwetse brommer ook meer iets voor de oudere generatie, niet voor de blitse jongeren van nu.VERKOOP.Toch gloort er hoop aan de horizon : de scooter blaast de brommermarkt nieuw leven in. Zowat vijf jaar geleden werden scooters niet of nauwelijks nog verkocht. Toen kwamen Yamaha en het door Yamaha gecontroleerde MBK met scooters die voorzien waren van dikke wielen : de BW ( Big Wheels) en de Booster. Dat waren flitsende, strak gelijnde modellen met een opvallende dubbele koplamp, in niets te vergelijken met de scooter zoals Vespa die al jaar en dag brengt. Andere constructeurs (Europese én Japanse) volgden, en vorig jaar werden er al zowat 10.000 stuks verkocht. Vergaert verwacht dat er dit jaar evenveel scooters verkocht zullen worden als gewone brommers, en dat de scooter in de volgende jaren het leeuwendeel van de markt zal uitmaken.D'Ieteren zag vorig jaar de verkoop van BW's en Boosters met 30 % stijgen ; in de eerste drie maanden van dit jaar was de vooruitgang al 50 %. België zit echter nog niet op het niveau van Nederland (waar tweemaal zoveel scooters verkocht worden) of Italië, waar er vijf keer zoveel verkocht worden en waar de scooters de markt domineren.Michel Vergaert : "Het zijn utilitaire voertuigen, bedoeld voor de jongerenmarkt maar die houdt niet op bij 18 jaar. Wij gaan veel breder : van 16 tot 25." De prijzen van de scooters zijn overigens niet direct "jeugdvriendelijk" : een gewone brommer is al te koop voor 30.000 frank, maar een scooter kost minstens het dubbele en de prijslijst gaat door tot 85.000 frank.Toch loopt de verkoop goed. "We weten niet of de klanten van een brommer overstappen naar een scooter," zegt Vergaert. "We beschikken namelijk niet over marktstudies. Met een verkoop van 2000 stuks kan je geen budget van een paar honderdduizend frank vrijmaken voor marktonderzoek. De dealers zijn nu onze belangrijkste bron van kennis."A.V.P. MICHEL VERGAERT (D'IETEREN SPORT) Verwacht dat de scooter in de volgende jaren het leeuwendeel van de brommermarkt zal uitmaken.