3710 euro bruto extra voor vier maanden werk, bovenop het normale loon. Met dat aanbod aan zijn havenarbeiders hoopt het Antwerpse goederenoverslagbedrijf Hesse-Noord Natie (HNN) het tekort aan mankracht tijdens de zomermaanden, en vooral tijdens de weekends, op te kunnen vangen. Vorig jaar waren de tekorten groot, wat voor problemen zorgde bij de binnenvaart en tot schadeloosstellingen aan de reders omdat de schepen niet op tijd werden behan...

3710 euro bruto extra voor vier maanden werk, bovenop het normale loon. Met dat aanbod aan zijn havenarbeiders hoopt het Antwerpse goederenoverslagbedrijf Hesse-Noord Natie (HNN) het tekort aan mankracht tijdens de zomermaanden, en vooral tijdens de weekends, op te kunnen vangen. Vorig jaar waren de tekorten groot, wat voor problemen zorgde bij de binnenvaart en tot schadeloosstellingen aan de reders omdat de schepen niet op tijd werden behandeld. 'Operatie 110' lijkt eenvoudig: alle havenarbeiders op de containerterminals van het bedrijf kunnen tussen juni en september punten verdienen per gewerkte taak: één punt op weekdagen, twee op vrijdag en in het weekend, en drie of vier voor de moeilijke shifts (vrijdagavond, zaterdagmiddag en zaterdagavond). Wie aan 110 punten raakt, krijgt een premie van 5 keer een dagtaakloon (maximaal 148,39 euro). De premie loopt op tot maximaal 25 keer dat bedrag, of 3710 euro bruto, voor wie de kaap van 160 punten rondt. Daartegenover staat dan wel geen vakantie en/of veel weekendwerk. Meer loon voor hetzelfde werk. En toch staat niet iedereen te applaudisseren. Want, vrezen collega-werkgevers, de 'losse' havenarbeiders die zij nu per shift contracteren, gaan massaal kiezen voor HNN. "Dat willen we juist niet," repliceert HRM-manager Marino Vermeersch van HNN. "We spreiden het systeem juist in de tijd om de stap voor die mensen groter te maken." En, merken waarnemers op: "HNN officialiseert alleen wat bij anderen ook wel gebeurde". Ook bij de havenarbeiders gaat niet iedereen akkoord. Want het geldt uitsluitend voor wie op de Antwerpse containerterminals werkt, niet voor wie in Zeebrugge of op een stukgoedterminal werkt. Frans Jacobs van ACV-Transcom: "Dit is geen nieuw probleem. Je lost dat niet op met een premiestelsel, maar door je arbeidsorganisatie aan te passen." Pikant: vermoedelijk volgende week dienen de vakbonden hun eisenbundel voor een nieuwe CAO in. Volgens Vermeersch gaan de bonden 'Operatie 110' niet misbruiken. "Klopt", zegt Marc Loridan van de Belgische Transportarbeidersbond (BTB). "Maar in het interprofessioneel akkoord was sprake van sterke en zwakke sectoren. Dat lijkt me toch een argument om ons als een sterke sector te beschouwen."L. H.