De Belgen kopen vlot producten online, maar heel wat Belgische kmo's maken daar geen of weinig gebruik van. Dat komt omdat ze zich niet goed voelen bij nieuwe technologie en daarom geen of geen goede webwinkel hebben. Dat bleek uit een onderzoek dat BNP Paribas Fortis eind 2015 deed bij een groot aantal ondernemers. Het onderzoek wees ook uit dat ondernemers hulp verwachten van hun bank. BNP Paribas Fortis zette daarom samen met het techbedrijf Google België het project Digitaal Atelier op poten. BNP Paribas Fortis stelt opleidingslokalen ter beschikking, terwijl Google de inhoud van de ateliers voor zijn rekening neemt. Tussen mei en eind vorig jaar volgden duizenden medewerkers van kmo's of zelfstandigen het gratis opleidingsprogramma.
...

De Belgen kopen vlot producten online, maar heel wat Belgische kmo's maken daar geen of weinig gebruik van. Dat komt omdat ze zich niet goed voelen bij nieuwe technologie en daarom geen of geen goede webwinkel hebben. Dat bleek uit een onderzoek dat BNP Paribas Fortis eind 2015 deed bij een groot aantal ondernemers. Het onderzoek wees ook uit dat ondernemers hulp verwachten van hun bank. BNP Paribas Fortis zette daarom samen met het techbedrijf Google België het project Digitaal Atelier op poten. BNP Paribas Fortis stelt opleidingslokalen ter beschikking, terwijl Google de inhoud van de ateliers voor zijn rekening neemt. Tussen mei en eind vorig jaar volgden duizenden medewerkers van kmo's of zelfstandigen het gratis opleidingsprogramma. Een van hen was Erik Frederickx, de zaakvoerder van Elfre, een jong bedrijf in elektriciteitswerken uit Scherpenheuvel. "Je kunt wel een advertentie plaatsen in de gedrukte pers, maar als de mensen een vakman nodig hebben, dan zoekt 90 procent van hen online via Google. Je moet via Google te vinden zijn, anders kun je geen nieuwe klanten aantrekken." Erik Frederickx startte jaren geleden in de bouwsector als zelfstandige in bijberoep en is ondertussen zelfstandige in hoofdberoep. "Ik was bezig met een website en als je daarmee begint, komt er veel op je af. Ik ben 45 en stam dus niet uit het digitale tijdperk. Daarom leken die digitale ateliers me interessant. Klopt het allemaal, hoe kan ik controle houden over mijn website, hoe kan ik controleren of iemand die ik ervoor betaal goed bezig is en ook de beoogde resultaten behaalt?" In de ateliers leer je onder meer hoe je een basissite opzet, hoe je bezoekers naar je webwinkel leidt door gebruik te maken van zoekwoorden, onlinereclame en de sociale media. Het zit vaak in kleine dingen, leerde Frederickx. Een voorbeeld: hij had op zijn website een knop staan waarmee bezoekers een offerte konden vragen. "Die knop liet ik rood oplichten, zodat hij zou opvallen. De cursusleider zei dat rood psychologisch een stopteken is en dat je beter groen gebruikt. Dat is uitnodigender." Het is overigens niet noodzakelijk de bedoeling van de ateliers dat de zelfstandigen vervolgens helemaal in hun eentje een webwinkel opstarten. Met de opgedane kennis kunnen ze ook beter hun leveranciers sturen of samenwerken met een bedrijf dat hun webwinkel beheert. Maarten Broekx richtte met Reballion in Hasselt een zaak op voor de gezonde snelle hap. Zijn website dient nu nog vooral om contact te leggen met klanten, en biedt de klassieke informatie zoals telefoon of e-mail om te reserveren. Later zal het belangrijk zijn online te verkopen en leveringen te doen, en er komt ook een app. "Ik heb uit de info-avonden veel nuttige informatie gehaald, die ik zelf kan toepassen", zegt Broekx over Digitaal Atelier. "Ik ben geen expert in Google, maar nu ben ik me wel meer bewust van waar ik op moet letten. Het zijn kleine details om geen geld over de balk te gooien. De module van sociale media zoals Facebook en Instagram was heel toepasselijk voor ons. Die zijn belangrijk voor onze doelgroep, 25- tot 45-jarigen. We zijn bezig een nieuwe versie van de website te maken en daar zullen we veel meer toepassen wat ik nu geleerd heb." Nu Broekx zich realiseert dat mensen tegenwoordig vaker via hun mobieltje online winkelen, wil hij dat zijn website makkelijker te gebruiken is met een smartphone. Igor Sleuwaegen is de oprichter van het Leuvense RestOcheck, dat diensten aanbiedt aan horecaondernemers, en heeft daarnaast ook zelf een restaurant. "We hadden al sites, maar ik heb geleerd dat er veel meer toegevoegde waarde uit te halen viel. Onder andere ook door over te schakelen naar mobiel", zegt de ondernemer. Anthony Belpaire, Industry Head Google België, wijst erop dat ondernemers al volop mensen zouden moeten bereiken met een site op maat van smartphones en tablets, terwijl nog veel bedrijven hun klassieke website verwaarlozen. "40 procent heeft geen eigen website", zegt Belpaire. "Maar de geavanceerde consument zoekt met zijn pc, smartphone of tablet juist online naar oplossingen voor zijn problemen. Als je als bedrijf niet online bent, word je ook moeilijker gevonden." Igor Sleuwaegen experimenteerde ondertussen met reclame via Google Adwords en Facebook. "Met restaurateurs in contact komen via advertenties in magazines of via beurzen, werkt niet meer", vindt Sleuwaegen. De ateliers hielpen hem weer door de digitale bomen het bos te zien, bijvoorbeeld door vertrouwd te raken met het jargon en te weten welke trucjes hij kan gebruiken om dingen te doen zonder veel geld uit te geven. Meer dan bij klassiek adverteren is het bij onlinecommunicatie mogelijk te meten wat het effect van de inspanning is. "Een stukje code toevoegen maakt het meetbaar", weet Igor Sleuwaegen. "Je kunt zien naar welke knop de bezoekers van de website gaan. Daarmee moet je rekening houden en op basis daarvan bekijken waar je wel en waar je niet in investeert. We hebben een paar toepassingen gedaan, zoals een QR-code in advertenties. Dat is echt overweldigend. We gaven duizenden euro's uit aan reclame, waar we niet veel over wisten. We zagen geen directe return. Nu verandert dat. We hadden dat digitaal atelier tien jaar geleden al moeten volgen. Je moet vooral beseffen dat je met de nieuwe technieken veel zaken eenvoudig meetbaar kunt maken." Kennis is ook een pluspunt om hoog te eindigen in de resultaten van Google en co - 'zoekmachineoptimalisatie' heet dat - en vooral zoekmachineadvertising. Dat is de betaalde reclame op de resultatenpagina's van zoekmachines, bijvoorbeeld via Google AdWords. Erik Frederickx: "Sommige dingen zijn niet direct haalbaar, zoals een Google AdWords-campagne opzetten. AdWords is een machtige tool, je kunt zoveel parameters instellen. Maar als je er niets van kent, word je met een kluitje in het riet gestuurd. Hetzelfde geldt voor rapportering. Meten is weten. Je moet kunnen zien hoe goed je scoort, anders weet je niet of je investeringen renderen. Nu kan ik mijn site beoordelen: hoeveel bezoekers, uit welke regio, welke leeftijd." Op basis van die gegevens kunnen winkels zien waar er een nieuwe vestiging geopend kan worden, waar er nog potentieel is, of ervoor kiezen een webwinkelfunctie aan de site te koppelen. Johan Simons is de uitbater van Circus JOJO, dat circusartikelen verkoopt. Hij streeft een goed evenwicht na tussen zoekmachineoptimalisatie en -reclame. "Je moet ervoor zorgen dat je de kosten in de hand houdt", zegt Simons. De kennis die hij opdeed in het Digitaal Atelier, kon hij meteen toepassen. "AdWords is complex, maar je krijgt er via zo'n digitaal atelier zicht op. Als je dan met een partner van Google daaraan werkt, weet je waarover het gaat, zodat je de juiste informatie kunt aanleveren. Dan kom je snel tot goede resultaten." Tijdens de digitale ateliers worden ondernemers zich ook bewust van klassieke valkuilen die met een webshop gepaard gaan. Vooral de logistiek achter de webwinkel, met bijvoorbeeld het terugsturen van producten, baart menige ondernemer kopzorgen. "Ik denk dat velen het beheer van een website en wat ze moeten doen om gevonden te worden, onderschatten", meent Johan Simons. "Het is heel wat meer dan gewoon een webshop starten. De koppeling aan het ERP-systeem (softwarepakket, nvdr) is gemakkelijk. Bestellingen komen zo ook in het systeem. We beheren zelf ons magazijn. We weten wat we inpakken en we kunnen bijsturen." Circus JOJO werkt met een bedrijf voor de verzendingen en maakte met die partner afspraken voor het transport, vooral voor leveringen aan bedrijven. Naast een webwinkel heeft Circus JOJO ook een fysieke winkel. "Dat is een pluspunt en wordt in de toekomst belangrijker", is Simons overtuigd. Het moet een punt zijn waar de klanten je kunnen ontmoeten. In 2017 gaan we ook naar Nederland en later in het jaar wellicht verder, stap voor stap. De logistiek moet kunnen volgen." Ad van Poppel, fotografie Debby Termonia"De geavanceerde consument zoekt met zijn pc, smartphone of tablet online naar oplossingen voor zijn problemen. Als je als bedrijf niet online bent, word je ook moeilijker gevonden" Igor Sleuwaegen, RestOcheck