Zijn eerste professionele stappen brachten de handelsingenieur Pierre Pignolet naar organisaties als Master Foods en Sony, waar hij business development manager was. Dan volgde de overstap naar Kimberly-Clark, waar hij tegen 2008 opklom tot countrymanager België-Luxemburg. "In 2013 vroeg essent.be me head of commercial te worden", legt Pignolet uit. "Sinds januari 2017 ben ik er managing director en gedelegeerd bestuurder."
...

Zijn eerste professionele stappen brachten de handelsingenieur Pierre Pignolet naar organisaties als Master Foods en Sony, waar hij business development manager was. Dan volgde de overstap naar Kimberly-Clark, waar hij tegen 2008 opklom tot countrymanager België-Luxemburg. "In 2013 vroeg essent.be me head of commercial te worden", legt Pignolet uit. "Sinds januari 2017 ben ik er managing director en gedelegeerd bestuurder." Wat trok u aan in die nieuwe functie? PIERRE PIGNOLET. "De nieuwe uitdaging, het feit dat ik mee kan bouwen aan de groei van een business. Ik put veel voldoening uit het enthousiasme van onze medewerkers en de waardering van de klanten. Onlangs organiseerden we een klantenpanel. We gingen op een eerlijke en transparante manier het gesprek aan met tientallen klanten. Dat was zonder meer verrijkend." Welke doelstellingen wilt u bereiken? PIGNOLET. "In mijn vorige baan was ik actief op de markt van de fast moving consumer goods (verbruiksgoederen, nvdr), waar je leert dat een consument een smart shopper geworden is. Ook in de energiesector is dat de realiteit geworden, zo mogelijk nog meer dan elders. Wanneer je beslissingen neemt, moet de meerwaarde van de klant centraal staan. Vergeet ook niet dat de klant erg goed geïnformeerd is vandaag. Mijn bedrijfsvisie vertrekt vanuit de klant die centraal staat in onze activiteiten. Mijn voorganger, Frank Bricau, die nu verantwoordelijk is voor de Nederlandes markt, heeft een sterke visie op de energiemarkt vanuit een maatschappelijk standpunt. Dat is mooi complementair."Die mentaliteit moet in alle lagen van het bedrijf aanwezig zijn. Dat bewerkstelligen zie ik als een belangrijke doelstelling, die zich in twee werven vertaalt. Ten eerste ontwikkelen we een nieuw, geïntegreerd IT-platform dat de klant volledig centraal stelt. Ten tweede zetten we een innovatieteam op, dat een langetermijnstrategie moet ontwikkelen." Wat was het markantste feit in uw eerste jaar in deze functie?PIGNOLET. "De digitalisering is een belangrijke trend, die ook in de hele energiesector doordringt. Niet alleen maakt ze de vergroening en de decentralisatie van ons energiesysteem mogelijk, ze biedt de consument ook de mogelijkheid zijn energiehuishouding te optimaliseren. Dat komt zowel de duurzaamheid als het comfort ten goede. Maar we moeten het hoofd koel houden. Digitaliseren om te digitaliseren heeft geen zin, maar zolang we goed weten welke meerwaarde het de consument oplevert, zijn we op de goede weg. "Een andere opvallende ontwikkeling is de doorbraak van elektrische voertuigen bij de consument. Toch blijft het een moeilijk gegeven. De beloningspolitiek is nog altijd onduidelijk. In de weg naar succes van deze voertuigen speelt de overheid een erg grote rol. "En als ik mijn lijstje mag afmaken: de duizenden peer-to-peer-platformen die worden gelanceerd en de blockchaintechnologie. Die laatste komt echt de energiewereld binnen, om het energiesysteem in balans te helpen houden of om klanten energie te laten aankopen bij producenten. En tot slot veroorzaken een reeks overnames heel wat beweging in de sector. De voorspelde consolidatie is nu echt wel bezig. Ook oliebedrijven als Total en Shell wagen zich nu op de energiemarkt, vanuit het besef dat fossiele brandstoffen geen eeuwig leven hebben."