Heel Europa draagt de Vlaamse pet

Melanie De Vrieze Freelance

Dat niet alleen senioren petten dragen, bewijst de vierde gene-ratie van het Ardooise familie-bedrijf Declercq & Declercq.

Declercq & Declercq werd in 1898 opgericht. Tot de jaren zestig kende het bedrijf een grote bloeiperiode, maar de pettenmarkt viel in elkaar door de opkomst van de auto en het veranderende modebeeld. Declercq & Declercq besliste toen om minder de klemtoon te leggen op het functionele – beschermen tegen de koude – en meer op het modieuze aspect. De modellen en stoffen van de collectie City Sport veranderen mee met de mode. De kleuren – bruin en zwart – blijven meestal onveranderd.

Jaarlijks produceert Declercq & Declercq 150.000 petten, goed voor een omzet van 2,2 miljoen euro. Tachtig procent van de productie gaat naar het buitenland: Nederland, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Spanje en Italië. Stilaan breekt het familiebedrijf ook door in Amerika en Canada. “Op een beurs in Las Vegas waren ze heel enthousiast,” vertelt Tom Declercq, die samen met zijn broer Paul het bedrijf leidt. “Amerikanen zijn dol op producten met een verhaal: we maken al vier generaties lang petten. Ook het retro-idee uit de jaren zestig verschijnt opnieuw in het modebeeld.”

De KMO telt een duizendtal klanten. Declercq & Declercq is een van de weinige bedrijven die petten met mooie Engelse stoffen maken. De daling van het aantal gespecialiseerde verkooppunten probeert het familiebedrijf op te vangen door de petten te verdelen via multimerkenwinkels, luxewarenhuizen en herenwinkels. In Amerika worden de petten via gespecialiseerde postorderbedrijven tot bij de klant gebracht. Naast de eigen pettencollectie is het familiebedrijf in ons land agent voor de Europese hoedenmaker Stetson.

De productie van de petten blijft in België. “De loonkosten voor onze 26 werknemers zijn hoog, maar de stiktijd voor een pet ligt lager dan bijvoorbeeld een broek of jas. Voor ons is het daarom niet interessant om naar Portugal of China te delokaliseren, rekening houdend met het transport, de foutenmarge enzovoort.”

Declercq & Declercq wil naast de Amerikaanse markt ook Japan en Rusland aanboren. In de toekomst willen ze ook een totale look creëren. “Dat doen we nu al met sjaals,” zegt Tom Declercq. “Dat zullen we later misschien nog uitbreiden met riemen, dassen en manchetknopen.”

Melanie De Vrieze

“In de toekomst willen we een totale look creëren met sjaals, riemen, dassen en manchetknopen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content