Franse buldog, york-shireterriër, Perzische kat of Guinees biggetje: op het internet zijn er volledige sociale netwerken gewijd aan dieren. Baasjes kunnen er foto's en video's delen, de status updaten en virtuele vrienden maken. Absurd, zegt u? Niet als we mogen afgaan op het succes van Yummypets. De Franse website voor huisdieren ging eind 2011 online en houdt zowat het midden tussen Twitter en Facebook. Na amper een paar maanden staat de teller al op 45.000 leden, onder wie ook 4000 Belgen. De website is een initiatief van een webbu...

Franse buldog, york-shireterriër, Perzische kat of Guinees biggetje: op het internet zijn er volledige sociale netwerken gewijd aan dieren. Baasjes kunnen er foto's en video's delen, de status updaten en virtuele vrienden maken. Absurd, zegt u? Niet als we mogen afgaan op het succes van Yummypets. De Franse website voor huisdieren ging eind 2011 online en houdt zowat het midden tussen Twitter en Facebook. Na amper een paar maanden staat de teller al op 45.000 leden, onder wie ook 4000 Belgen. De website is een initiatief van een webbureau uit Bordeaux dat op zoek was naar een manier om huisdiereigenaren te bereiken. Yummypets biedt ze nu de mogelijkheid een onlineprofiel aan te maken voor hun huisdier en in hun plaats 'gesprekken' te voeren. Zo kun je er bijvoorbeeld lezen dat vis Momo zijn eerste verjaardag viert, dat parkiet Bloo 1172 vrienden heeft en dat gekko Draco graag een siësta houdt tussen de aardappelschillen. Volgens Matthieu Glayrouse, medeoprichter van de website, brengen de gebruikers gemiddeld zestien minuten per dag door op Yummypets en klikken ze er elk ongeveer 26 pagina's aan. Elke dag zouden er bovendien 600 nieuwe leden bijkomen. Het resultaat is zo opmerkelijk dat het project investeerders zou hebben gevonden die bereid zijn veel geld neer te tellen voor de verdere uitbouw van het onlinenetwerk voor dieren, dat nu al in het Frans en het Engels beschikbaar is. "Op dit moment stelt ons webbureau negen mensen tewerk, van wie er zich een paar voltijds met de site bezighouden", vertelt Glayrouse. "Maar in de nabije toekomst gaan we acht mensen op Yummypets zetten." Er bestaat nog enige onduidelijkheid over het financieringsmodel. "We werken aan verschillende scenario's, zoals reclamebanners of een samenwerking met webwinkels die zich op de baasjes richten. Maar we bouwen nu in de eerste plaats ons ledenbestand en de mogelijkheden van de site uit." De oprichters willen ook internationaal gaan en hun site in verschillende talen beschikbaar maken. Ook Tom & Co is deze weg ingeslagen. De dochteronderneming van Delhaize riep een maand geleden een Tom & Co Club in het leven. Dat is een soort onlinenetwerk voor huisdieren en hun baasjes. Op de site vindt u geen advertenties, maar exclusieve aanbiedingen voor de (nu al) 8000 leden van de club: kortingbonnen, gratis producten, noem maar op. Daarnaast staat de site de leden bij met gepersonaliseerd advies op maat van het dier en zijn leeftijd. De club is een aanvulling op de winkels en heeft dezelfde basisfuncties als Facebook, maar doet vooral dienst als marketingtool voor Tom & Co. Zo wil de onderneming de band met haar doelgroep aanhalen en een zekere interactie creëren. CHRISTOPHE CHARLOT