Krijgt de hedendaagse kunst haar tweede adem in Brussel? Vorig jaar trok de 15de editie 10.000 bezoekers en dat was zowat een kwart meer dan bij de vorige uitgave. De exposanten stelden ook een stijging van het verkoopvolume vast. Voldoende om Art Brussels uit te bouwen tot een jaarlijks evenement. De 'Vereniging van Hedendaagse Kunstgalerijen', onder voorzitterschap van Albert Baronian, hoopt daarmee de reputatie van de beurs aanzienlijk te verhogen. De tentoonstellingsoppervlakte op de Heizel werd aangepast, niet om meteen overdreven te doen, maar vooral vanuit de idee om 'jonge galerijen', die over kle...

Krijgt de hedendaagse kunst haar tweede adem in Brussel? Vorig jaar trok de 15de editie 10.000 bezoekers en dat was zowat een kwart meer dan bij de vorige uitgave. De exposanten stelden ook een stijging van het verkoopvolume vast. Voldoende om Art Brussels uit te bouwen tot een jaarlijks evenement. De 'Vereniging van Hedendaagse Kunstgalerijen', onder voorzitterschap van Albert Baronian, hoopt daarmee de reputatie van de beurs aanzienlijk te verhogen. De tentoonstellingsoppervlakte op de Heizel werd aangepast, niet om meteen overdreven te doen, maar vooral vanuit de idee om 'jonge galerijen', die over kleinere budgetten kunnen beschikken, eveneens een kans te geven. Zo kunnen die zich meten met galerijen die al langer aan de weg timmeren en tegelijk werken van nog minder bekende kunstenaars voorstellen.Het volstaat echter niet om toegang te krijgen tot de, ondanks alles vrij beperkte, markt van de Belgische liefhebbers en verzamelaars. Om een meer internationaal publiek aan te trekken, heeft Art Brussels geopteerd voor een diversificatie van het aanbod door vooral de nadruk te leggen op de aanwezigheid van buitenlandse galerijen. Die zouden, naar men ons vertelde, zowat 60% van de stands op de Heizel uitmaken. Bovendien heeft Art Brussels aan elke galerij voorgesteld om twee buitenlandse verzamelaars uit te nodigen op kosten van de beurs. Wat men al niet doet om de 'honger te scherpen'... De meeste van die buitenlandse galerijen zijn gevestigd in Parijs. We noteren onder meer dat Pol Bury tentoonstelt bij Louis Carré, Alighiero Boetti en César bij Krief en de grote Zoran Music met zijn gravures bij Henry Bussiere. Yan Pei Ming en Balthasar Burkhard treffen we aan bij Durand-Dessert. De Timothy Taylor Gallery stelt onder meer werken tentoon van de Ierse kunstenaar Sean Scully, terwijl de Zwitserse galerij een one-manshow van Philippe Cognée voor het voetlicht brengt. De Belgische vertegenwoordiging omvat onder meer Micheline Szwajcer, Sabine Wachters, Fred Lanzenberg (met werken van de Japanner Sakabe), de galerij Vedov - met voorbeelden uit het oeuvre van de Amerikaan Cy Twombly -, de dynamische galerij Le Triangle Bleu uit Stavelot, en verder nog Meert-Rihoux en Lucien Bilinelli, die onder meer de fotografische fresco's voorstelt van Noël Godin, bijgenaamd 'Le Gloupier', de nummer één onder de 'stukadoors'. David Nash valt te bekijken bij S65, Theo van Bergen bij Willy D'Huysser.Wat in het algemeen wel opvalt, is de stijgende aandacht voor het medium fotografie. Steeds meer kunstenaars maken daarvan, al dan niet in een of andere mengvorm, gebruik. En dat, na een jarenlange heerschappij van de video, die evenwel nog niet helemaal verdwenen is.Tot slot nog even melden dat de dames op 24 april gratis binnen mogen. Een aantrekkelijk aanbod om ook diegenen aan te trekken die, wie weet, de portemonnee in handen hebben? Wie zal het zeggen?Art Brussels '98, Paleis 4 aan de Heizel. 24 tot 28 april, van 11 u tot 20 u, avondopening op 27/4 tot 22 u. Toegangsprijs: 300 frank en 500 frank met catalogus.ALAIN DELAUNOIS